Pocahontas Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 fick jag ett meddelande om, har inte installerat Mavericks ännu. (jag väntar ett tag till..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 fick jag ett meddelande om, har inte installerat Mavericks ännu. (jag väntar ett tag till..) Skärmavbild 2013-10-24 kl. 21.21.42.jpg Problemet löses av att du godkänner att program får installeras varifrån som helst. Efter installationen kan du återgå till någon annan inställning. Men: DjVu fungerar inte som det skall i Mavericks heller. Den pluggen är den stora anledningen till att jag kör Windows på burken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Får testa Mavericks på en extern disk, strul har jag inte tid med när jag ska dra igång släktforskandet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Fast, egentligen, de har ingen version som fungerar bra i en 64-bitars-miljö, varken på Mac eller Windows. Det suger hårt eftersom informationen som finns på Historiska Kartor på Lantmäteriet är guld värt, och vem tusan kör en 32-bitarsmiljö idag. Yeah. Right. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agnes Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Får testa Mavericks på en extern disk, strul har jag inte tid med när jag ska dra igång släktforskandet Ur SVAR:s nyhetsbrev från 21/10: "Riksarkivet förbereder ett byte av bildformat från DjVu, till ett format som är mera kompatibelt med olika operativsystem och webbläsare. Mer information om ett framtida byte kommer senare i höst." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Ur SVAR:s nyhetsbrev från 21/10: "Riksarkivet förbereder ett byte av bildformat från DjVu, till ett format som är mera kompatibelt med olika operativsystem och webbläsare. Mer information om ett framtida byte kommer senare i höst." Toppen Tack för detta Agnes, det hade jag inte läst ännu. Då finns det hopp om bättre format Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Nu gick jag till SVAR:s sida och fann det Agnes nämnde http://sok.riksarkivet.se/nyhetsarkiv?item=105427 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Mer om DjVu och Gatekeeper som förhindrar dess installation http://support.apple.com/kb/HT5290?viewlocale=sv_SE (enligt en släktforskarvän på anbytarforum) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Finns ingen anledning att inaktivera gatekeeper, första gången man öppnar ett program som inte är signerat så får man sekundärklicka (högerklicka) på programmet och välja öppna och sen svara ja på frågan om man godkänner att ett osignerat program körs på datorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Finns ingen anledning att inaktivera gatekeeper, första gången man öppnar ett program som inte är signerat så får man sekundärklicka (högerklicka) på programmet och välja öppna och sen svara ja på frågan om man godkänner att ett osignerat program körs på datorn. Ok, ska testa det nästa gång Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.