Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska man köpa MBP eller gamla?


Musicgirl10

Rekommendera Poster

Sparar till en MBP 13",i7,128Gb SSD.

Är student, går i 2:an och gör egen musik hemma (Reason, Logic).

Hade tänkt köpa den gamla modellen eftersom jag behöver många USB-portar och Fire-Wire men nu är jag osäker om jag ska välja den nya i allafall eftersom den har en ny processor.

Vad tycker ni?

Är tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma tankar. Har svårt att bestämma mig. Har fått ett prisförslag på 15000kr på gamla modellen. Jag vill kunna uppgradera ram och hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår lade jag en beställning på en Retina 15 tum, 2,3 GHz (värstingmodellen). Jag tänka först leta efter den föregående modellen med samma minnesprestanda (16ggb) och 500ggb HD, men kunde inte hitta något billigare är 21.000, då valde jag den nya modellen i alla fall.

 

Jag kan tillägga att jag behöver så mycket kraft som det bara går på min mac för att jag håller bl.a. på att redigera väldigt tunga HD-filmmaterial (måååånga timmar), ibland även i 4k. Därav anledningen till mitt behov av en kraftig dator. Men hade jag enbart hållit på med musikproduktion och redigerat vanligt HD-videomaterial, hade jag garanterat valt en annan och mycket billigare MBP. Min gamla MBP från 2008 (som jag har uppgraderat hårdisken i till SSD och maximerat minnet på) fungerar fortfarande externt bra till musikproduktion och även videoredigering till en inte allt för krävande material..

 

Musicgirl10: en MBP 13",i7,128Gb SSD är ett väldigt bra alternativ. Det är en fördel att uppgradera ramminnet till 8ggb eftersom du inte kan göra det i efterhand på den modellen, men det är inget måste för ditt behov av datorn, tycker jag. Du kan ju alltid skaffa ett USB-hub, själv har jag en sådan, men du kan säkert hitta en sådan från annat märke för halva priset. Det finns även FireWire adapter till Thonderbult-prten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...