Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD i mac pro 2008 Hjälp.


Joppa

Rekommendera Poster

Jag har frågat innan. och sökt runt lite. Men nu är det snart dags.

 

Jag har en mac pro 2008 (Inte en bärbar macbook utan stationär) I den har jag en systemdisk, en backupdisk och två fildiskar.

 

Nu ska jag byta systemdisken till en SSD Den här: http://www.inet.se/produkt/4304476/samsung-ssd-pro-basic-840-series-512gb?

 

Jag ska inte ha kvar något på den gamla systemdisken.

 

Så hur går jag till väga?

 

Är det något mer jag måste köpa mer än själv SSD? Kablar eller så? Jag har hört att jag kan sätta den på en av brännarplatserna. Passar kablar där?

 

När disken är i. Hur får jag den som startskiva? Hur installerar jag OSX mavericks på den?

Skriv gärna en stef för steg guide.

 

 

Tack så mycket på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju smidigt ut! Passar SSD:n som jag tänkt mig i den? I så fall är ju det problemet löst då är det bara själva mjukvarufrågan kvar.

 

 

Jag skaffade en sånhär när jag monterade 2,5" SSD i min gamla Mac Pro Early-2008

http://www.proshop.se/Haarddisk,-tillbehor/Kingston-2,5-to3.5-SATA-Drive-Carrier-2156853.html

 

2156853m.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två tips:

 

1. Om du använder hårddisk- eller DVD-anslutningen på en MacPro så får du inte full hastighet och utnyttjar SSDn dåligt. Det är bättre att köpa ett PCI-kort med plats för SSD, t ex Apricorn Velocity Solo x2, ett sådant kort kostar mindre än 1000:- (t ex hos Dustin) och utnyttjar SSDns hastighet fullt ut. Kolla bara att kortet funkar som det ska just på din MacPro-generation.

 

2. Efter installation och formattering så kan du använda Carbon Copy Cloner för att kopiera över allting på systemdisken. Sedan väljer du bara SSDn som Startskiva och bootar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, nej. Ett alternativ till! Jag som tyckte att det var svårt innan! Någon som vet vad som passar i min dator? Passar fortfarande SSD:en som jag valt?

Två tips:

 

1. Om du använder hårddisk- eller DVD-anslutningen på en MacPro så får du inte full hastighet och utnyttjar SSDn dåligt. Det är bättre att köpa ett PCI-kort med plats för SSD, t ex Apricorn Velocity Solo x2, ett sådant kort kostar mindre än 1000:- (t ex hos Dustin) och utnyttjar SSDns hastighet fullt ut. Kolla bara att kortet funkar som det ska just på din MacPro-generation.

 

2. Efter installation och formattering så kan du använda Carbon Copy Cloner för att kopiera över allting på systemdisken. Sedan väljer du bara SSDn som Startskiva och bootar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay. Nu har jag bestämt mig för att det ska bli ett kontrollerkort. Men jag blir inte klok på vilket jag ska välja. Kraven är att det ska passa i en MAC PRO 2008 Och att SSD som jag valt ut ska passa.

 

Återigen tack!

Åh, nej. Ett alternativ till! Jag som tyckte att det var svårt innan! Någon som vet vad som passar i min dator? Passar fortfarande SSD:en som jag valt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay. Nu har jag bestämt mig för att det ska bli ett kontrollerkort. Men jag blir inte klok på vilket jag ska välja. Kraven är att det ska passa i en MAC PRO 2008 Och att SSD som jag valt ut ska passa.

 

Återigen tack!

Köp den här:

 

http://www.dustinhome.se/product/5010675789/apricorn-velocity-solo-x2-pci-e-2-0-x2/

 

Funkar perfekt i min MacPro 2009 och ska funka i din 2008 också. Kortet funkar med alla "normala" (som har SATA III) SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. så det råder ingen tvekan då? SSD som jag valt passar i kortet och kortet passar i datorn?

(Hänger nu på köpknappen)

Köp den här:

 

http://www.dustinhome.se/product/5010675789/apricorn-velocity-solo-x2-pci-e-2-0-x2/

 

Funkar perfekt i min MacPro 2009 och ska funka i din 2008 också. Kortet funkar med alla "normala" (som har SATA III) SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCH där var det beställt...

Ok. så det råder ingen tvekan då? SSD som jag valt passar i kortet och kortet passar i datorn?

(Hänger nu på köpknappen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCH där var det beställt...

Har precis som du en mac pro 2008 och har kollat in detta kort också, har du fått den och installerat? Vad är ditt intryck?

 

Har tidigare köpt icydock som tipsades om i tråden som jag kör en SSD i. Tappar tyvärr lite hastiget pga sata2 kontakten, kommer upp i runt 290mb. Tänkte köra systemdisken på en SSD nu och vill gärna kräma ur SSD helt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...