Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bredbandskollen.se funkar fint men inte vanligt surfande?


wretan

Rekommendera Poster

Hej alla glada,

 

Jag har ett nätverksbekymmer som rör min Time Capsule som jag inte förstår mig på:

 

Bakgrund:

Har en 4G ”dongle” sittande i en Dovado Tiny och hela det här paketet sitter i en vattentät box på utsidan av huset för att få maxad mottagning (fri sikt mot masten). Detta ger mig ca 60Mbit hem om jag struntar i Wifi utan kör med nätverkskabel direkt från dator till Dovadon. Bra!

 

Men jag vill ju självklart ha Wifi inne i huset och Dovadons egna Wifi blir då begränsad av tegelväggen. Därför skaffade jag mig en Time Capsule 2TB för att agera Wifi inomhus och även funka som server för filer osv.

 

Jag har konfigurerat Dovadon till IP-nummer 192.168.0.1 och har 10m nätverkskabel in i huset till Time Capsulen.

 

Inne i Dovadon har jag TimeCapsulen på 192.168.0.2 statiskt och DHCP aktiverat i ett intervall 192.168.0.201-254. Dvs Dovadon delar ut det intervallet men har TimeCapsulen statiskt.

 

Time Capsulen i sin tur är inställd på att ”Skapa ett trådlöst nätverk” samt Anslutningsläge: Av(Bryggläge) och har IPV4 är ställd på att ”Använd DHCP”

 

Så nu till frågan:

Både Bredbandskollen.se och speedtest.net indikerar att jag har god hastighet på Wifi, mellan 30-50Mbit vilket ju är kanon. Men vanligt nätsurfande fungerar som ”en potta med skit”. Aftonbladet.se tar säkert 20s att ladda. Min Apple-TV är jätteslö och även mitt Playstation, att koppla sin Iphone på Wifi är också katastrof. Allt ligger på samma Wifi som är utdelat via TimeCapsule enligt ovan.

Något är med andra ord galet som inte upptäcks av ”bredbandskollen” eller ”speedtest”…

 

..kör jag Tracert inne i CMD (japp har även en PC) mot t.ex. sunet.se så ser den ut enligt nedan:

  1. 2ms 1ms 1ms TINY.mydomain.example [192.168.0.1]
  2. * * * Begäran gjorde timeout
  3. 40ms 38ms 39 ms 94.234.236.45
  4. osv osv ut i rymden via telenor.net

Vad händer på punkt 2??? Det blir samma sak varje gång jag kör tracert oavsett mål.

 

Mycket ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!!

 

Med vänliga hälsningar

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerar på att du har din Time Capsule inställd på Bryggläge. Eftersom den kommer efter Dovadon borde den väl ha samma inställningar som om den satt direkt i ett data-uttag i väggen? Det är väl din Time Capsule som fungerar som router? Det är ju i så fall mer Dovadon som borde vara i bryggläge och ha avstängt nätverk… Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du är rätt ute när du kör traceroute (som kommandot heter i UNIX och i terminalen på mac). Jag har haft problem med att Bredbandsbolagets nät varit oanvändbart men att bredbandskollen visat att det var supersnabbt. Problemet då för mig var att Bredbandsbolaget hade felaktig routing i sitt nät. Sådant ser man med traceroute.

 

Traceroute fungerar så att det skickar ett IP-paket med en begränsning satt i hur många routerhop som tillåts till en mottagare man anger. Paketet skickas första gången man begränsningen att det ska komma fram utan router emellan, nästa gång tillåts en router emellan, så 2 routrar osv. När en router upptäcker att den inte får skicka paketet vidare pga routerbegränsningen (och packetet ännu inte kommit till adressaten) så skickas ett felmeddelande tillbaka till avsändaren. Det är det felmeddelandet som ger tiden och routerinformtionen.

 

I punkt 2 i din traceroute-utskrift ser du en router som inte följer protokollet. Den routern skickar inget felmeddelande.

 

Om du kör traceroute i terminalen så kan du köra med eller utan -n flaggan. Flaggan -n stänger av namnuppslagningen för presentation. Ser du inte hastighetsskillnad med eller utan -n så ska du felsöka DNS. (T.ex. konfigurera vilka DNS-servrar Dovadon ska använda.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och stort tack för engagemang och svar!

 

Det som förvillar mig är vilken enhet som skall agera vad. Tyvärr är jag begränsad i min kunskap om DNS osv.

 

KMN: Japp, det är TimeCapsulen som agerar accesspunkt men Dovadon som delar ut adresserna. Jag håller med dig att det borde vara enbart statisk adress från Dovadon och låta TimeCapsulen vara router och ha egen DHCP men detta har jag testat tidigare och då gnällde TimeCapsulen någonting över att DHCP-intervallet krockade med andra adresser i nätverket. Det spelade ingen roll vad jag satter för DHCP-intervall på TimeCapsulen.

Men att köra så här låter ju förvisso som det bästa alternativet, jag får testa i eftermiddag igen.

 

SirKnasen: menar du att jag skall försöka låsa DNS:en på Dovadon till 8.8.8.8? DNS-fälten på Dovadon är nedsläckta konstigt nog?

 

TB000: Tack för infon hur tracerout funkar, jag har alltid funderat över hur den resonerar. Men hur får jag -n att fungera? jag får "ogiltigt kommando" om jag lägger skriver t.ex. tracert -n sunet.se Eller skriver jag fel?

 

tack återigen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan manuellt ställa in dns-servrar i dina datorer för att se om det hjälper innan du ställer in att routern ska dela ut de manuellt satta dns-servrarna.

 

post-65695-0-61229900-1382262655_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du en router definerad att inte svara på ICMP får du svar som under 2 ovan (wikipedia har en förträfflig beskrivning av tracroute). Det behöver mao inte vara fel. Skulle förutom DNS, som SirKnasen föreslår, testa om det blir samma resultat trådat. Men testa med annan DNS först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långsamt dns-uppslag?

Testa att manuellt ställa in exempelvis Goiogles dns-servrar. 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Och så finns ju OpenDNS servrar.

208.67.222.222
208.67.220.220
- - -

 

Körde "Zenmap" (Nmap) en gång, och de var faktiskt snabbare än Google's. Allra snabbast var den med "220".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack iEricF. Ska ge OpenDNS en chans. Googles DNS:er har fungerat bra men är OpenDNS ännu snabbare så ryker de.

:ThumbsUp:

 

OpenDNS har även en crypt-service , om man vill köra det.

 

http://www.opendns.com/technology/dnscrypt/

http://opendns.github.io/dnscrypt-osx-client/

 

Enda jag märkt som är lite drygt att vänta på är i början - innan "hänglåset" kommer på plats. Ingen jättetid xtra så, men man har väl alltid "bråttom". :)

 

post-64246-0-39541100-1382267210.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och TACK!

 

Testat att ändra DNSen i datorn, ursäkta min okunnighet men vad är skillnaden på IPv4 och IPv6 på egenskaperna till datorns nätverk? Ändrade iaf IPv4 till att använda 'DNS 8.8.8.8 men fick fortfarande * * * * timeout på traceroute på tvåan. Testat både Trådad och Trådlös koppling direkt kopplad mot routern.

 

Men eftersom det är nr två på traceroute som buggar och ettan är TINY.mydomain.example [192.168.0.1] så kanske inte problemet ligger inom mitt nät?

 

Är bredbandskollen och speedtest pålitliga sätt att mäta? Finns det något annat sätt som mäter hastigheten? På mitt universitet fanns det för många år sedan en gigantisk bild att ladda hem och mäta tiden för hemladdningen. Primitivt men bra (på den tiden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du pingar www.sunet.se, vad har du för pingtid? Om du ist pingar dess ipadress (192.36.171.156) har du samma pingtid ? Jag har 8 ms i snitt på bägge..Får du längre tid med namn än adress tyder det på DNStrassel. Ip v4 används, såvitt jag vet, alltid.

Bredbandaskollen är pålitlig.

Att du får timeout på tvåan tror jag inte har med ångbåt att göra, tror att den bara inte tillåter icmp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du pingar www.sunet.se, vad har du för pingtid? Om du ist pingar dess ipadress (192.36.171.156) har du samma pingtid ? Jag har 8 ms i snitt på bägge..Får du längre tid med namn än adress tyder det på DNStrassel. Ip v4 används, såvitt jag vet, alltid.

Bredbandaskollen är pålitlig.

Att du får timeout på tvåan tror jag inte har med ångbåt att göra, tror att den bara inte tillåter icmp.

Hur mycket ska tiden skilja för att vara signifikant? Hur många frågor skickar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Körde en längre ping mot 192.36.171.156 och fick ett snitt på 55ms, varierade mestadels mellan ca 39 och 55, dock var tre-fyra paket ungefär var 60e ping uppemot 250ms. Lite konstigt att det återkom så periodvis.

 

Kör jag ping mot sunet.se så får jag samma upprepande längre pingtider var 60e sekund. För övrigt något längre pingtiden, snittade 58ms.

 

Kan man dra några slutsatser av detta??

 

Tack för tankar och idéer

 

Mvh

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Johan, jag kan iaf inte dra några slutsatser. Vad får du för värden i bbkollen ? Jag får ca 12 mbs trådlöst och (ovetenskapliga) 8 ms i pingtid med 3 ms stddev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker oxå att den långa pingtiden jmfrt med min understryker ditt problem med långa svarstider, det är knappast ett DNSproblem, måste klura lite..

Bra förslag, provat att knoppa bort den ena routern. Din setup för att få bra wifi kan du undvara tv för att gaffla in problemet.

 

Jag har fast 100 mbs bb, du har mobilt. En av nackdelarna med mobilt är att 4gnätet kan vara olika belastat. Svängningar i svarstider är legio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godkväll! Hoppla, här var det snabba ryck! Vad kul med ett aktivt forum! :)

 

Testade igen med kabel från datorn direkt ut till Dovadon och fick något lägre snitt, 37ms men nu utan "bråkstakarna" varje 60e ping.

 

Kopplade jag in TC igen mot Dovadon med kabel och körde över Wifi så kom de återigen...

 

Sista testet var att köra med kabel mellan datorn och TC (fortfarande TC kopplad mot Dovado med kabel) och då var det inga problem. Dock fortfarande rätt långa svarstider, runt 45ms

 

De periodvislånga pingarna kanske inte i praktiken innebär något problem. Kanske ligger helt enkelt problemet hos min ISP dvs att mobilt bredband inte ger snabbare svarstider?

 

Mvh

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du tar det steg för steg; först 4gstickan direkt i macen. Bra svarstid ? Gå vidare med att köra Dovadon med stickan och från macen. Liknande svarstid ?

Får du dålig svarstid med stickan i macen är det antingen fel på stickan eller macen.

Blir det samma resultat med stickan i pcn ?

(För sen, SK kom före.. :dumstrut: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade själv lite att pinga www.sunet.se med min MacBook Air.

1. Kopplad via WiFi till AirPort Extreme -> Comhemmodem, avg 15 ms

2. Kopplad via USB till min iPhone 4s med Tele2, avg 460 ms

 

Hejja mobilt bredband!!! NOT! :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade själv lite att pinga www.sunet.se med min MacBook Air.

1. Kopplad via WiFi till AirPort Extreme -> Comhemmodem, avg 15 ms

2. Kopplad via USB till min iPhone 4s med Tele2, avg 460 ms

 

Hejja mobilt bredband!!! NOT! :dumstrut:

3G ger högre ping än 4G, har jag fått lära mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullt så illa är det inte för mig med Telias 4g, 24 ms ist f de 8 ms med comhems fasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack återigen för assistansen, varit full rulle idag och jag har inte hunnit testa responstiden med dongeln direkt i datorn. Den vattentäta lådan med dongeln sitter nämligen på garagetaket så det blir till att "upp-å-hoppa" i morgon :)

 

Postar resultatet sedan!

 

Mvh

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara dubbelkolla att du har ställt in dina routers rätt.

 

Du har Wifi avstängt på Dovadon?

 

Du har sedan kopplat Dovadon från LAN ->WAN på din TC?

 

TC är inställd i bryggläge (ej agera NAT) och sen att den ska skapa nytt trådlöst nätverk? Dvs Dovadon delar ut adresser på nätverket och agerar router och din TC agerar trådlös sändare/mottagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...