Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med upplägg av mediacenter


dungen

Rekommendera Poster


Hejsan!



Jo, det är så att jag skulle behöva lite hjälp med upplägget nu när jag ska göra om mitt "mediacenter" från grunden.



Som det ser ut idag så består mitt mediacenter av en bärbar Acer av 2008 års modell (enda datorn) med inkopplade USB2 hårddiskar (externa). Detta är kopplat till tvn via förstärkaren och kontrolleras av ett litet Logitech diNovo mini tangentbord.


På detta system har jag för det mesta kört XBMC eller bara kollat på filerna direkt från desktop.


Men nu när diNovo tangentbordet börjar bli lite segt i knapparna och jag har fått nog av att skriva viktiga mail och dyl. på det lilla tangentbordet (denna text tog en halvtimme) så har jag börjat snegla på en ny lösning.



Jag har vetat sen länge att nästa dator ska bli en Mac så det är ingen idé att ni tipsar om PC lösningar. Jag är också ganska säker på att det någon gång kommer att bli en iMac som kan stå på skrivbordet i vardagsrummet så att man kan jobba ordentligt. Min tanke är att köra Plex i det nya mediacentret. Det vore dessutom bra att kunna sitta vid skrivbordet och ladda ner film, sortera och trixa för att sedan spela upp dem på tvn.



Min alternativ är:



1. Köpa en iMac, ställa på skrivbordet, installera Plex och dra en kabel till förstärkaren.


Fördel: Billigt


Nackdel: Jag kommer att behöva ha en kabel genom halva rummet och datorn blir ingen dedikerad mediadator som jag helst skulle vilja ha det. Surrande ext. hårddiskar i vardagsrummet.



2. Jag köper en Mac mini som får agera mediadator och stå vid tvn, sköts via mac remote.


Fördel: En dedikerad mediadator som t.o.m kan startas direkt in i Plex. Snyggt och smidigt. Filmerna finns direkt på källan.


Nackdel: All media på ext.hårddiskar inkopplade i minin, surrande hårddiskar igen, bökigt att ladda ner.



3. Som nummer 2 fast jag har en NAS som jag laddar ner filmerna till och de strömmas vidare till minin.


Fördel: Smidigaste lösningen om det funkar utan avbrott, Klarar en NAS att strömma 1080p?


Nackdel: Placering av NAS:en, dyrt.




Så vad tror ni? Vad är det bästa alternativet för mig ?




Sorry för det långa inlägget :-p


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...