Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera MBA mid med mavericks


d_st02

Rekommendera Poster

Köpte min nya macbook air 13 i somras med 4gb ram och "standard" setup för övrigt (128gb sdd mm), funderar nu på att uppgradera till mavericks, kommer det rulla på fint?

 

Enligt hemsidan så är ju nya OS testat med samma dator som Jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart den gör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt MacWorlds Mavericspecial är Maveric utformat för att få äldre datorer att fungera bättre tack vare minneskomprimering bla. Som det låter kommer Maveric att gå bättre på äldre datorer än Mountain Lion. Tester får visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir de en uppgradering när dom väl släpper versionen :) Vet ni vad uppgraderingarna brukar kosta? har för mig att tidigare versioner brukar gå på runt 250,- eller har Jag hört helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir de en uppgradering när dom väl släpper versionen :) Vet ni vad uppgraderingarna brukar kosta? har för mig att tidigare versioner brukar gå på runt 250,- eller har Jag hört helt fel?

Snarare att prissättningen är ett rörligt mål. Från och med System 7 fram till och med OS X 10.5 Leopard kostade varje större uppgradering runt en tusenlapp, 10.6 Snow Leopard och 10.7 Lion kostade ungefär 300 och 10.8 Mountain Lion kostar 149 kr. Nu finns det spekulationer om att Apple kommer att återgå till den prissättning som fanns före System 7 och som idag gäller för iOS, dvs att alla operativsystemuppgraderingar är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis är gott men förstår ändå inte användare som håller kvar på Lion när MountainLion bara kostar 149Kr. Är det för dyrt att uppgradera? För krångligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis är gott men förstår ändå inte användare som håller kvar på Lion när MountainLion bara kostar 149Kr. Är det för dyrt att uppgradera? För krångligt?

Om man undantar tekniska begränsningar. Man kan ha någon programvara som inte fungerar med ett nyare OS, och man kan ha en äldre dator som inte klarar av det. Min (fruns) late 2006 iMac kör Lion och går inte att uppgradera vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju oxå vara innhållsmässigt, att av det som finns i ML som inte finns i Lion, inte är ngt man varken behöver eller vill ha (+ att det saknas väl lite grejjer med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snöleoparden duger gott..man behöver inte allt lull lull :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många macanvändare har förvisso en rätt skön avslappnad attityd. Det funkar så varför bry sig? :)

Precis. Laga inte det som är helt.... ;) Det är ju inte säkert att det fungerar lika bra efter en uppgradering till nästa OS X. OM man nu har en otroligt stabil dator som man upplever är pigg och bra fast tre år gammal och kör SnowLeopard som jag har i min iMac så finns ingen anledning att uppgradera. Min Air ska få Mavericks däremot. Den är min "lekdator" som det inte gör nåt om det strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snöleoparden duger gott..man behöver inte allt lull lull :)

För egen del uppskattar jag att man kan dela ut trådlöst internet med WPA2-kryptering i och med Mountain Lion, det var bara WEP innan, och WEP duger inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del uppskattar jag att man kan dela ut trådlöst internet med WPA2-kryptering i och med Mountain Lion, det var bara WEP innan, och WEP duger inte.

Sant... Är det enskilt bästa med ML. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant... Är det enskilt bästa med ML. :yeahbaby:

Fast en del är obegripligt negativt, jag kan till exempel inte längre fästa vad jag vill i sidofältet i Finderfönster, det kunde jag i Snow Leopard. Det saknar jag. Är det någon som vet hur man återaktiverar det får man gärna höra av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en del är obegripligt negativt, jag kan till exempel inte längre fästa vad jag vill i sidofältet i Finderfönster, det kunde jag i Snow Leopard. Det saknar jag. Är det någon som vet hur man återaktiverar det får man gärna höra av sig.

Går det inte att dra in en mapp/fil där och få det som genväg? Har 6 egna foldrar där under favoriter. Skulle inte klara mig en dag utan dem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att dra in en mapp/fil där och få det som genväg? Har 6 egna foldrar där under favoriter. Skulle inte klara mig en dag utan dem där.

Nej, jag får ett sådant där Finder-stopptecken när jag försöker göra det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag får ett sådant där Finder-stopptecken när jag försöker göra det...

Det skall funka i ML. Ser flera sidor om det. Du kan ju prova att lägga till det den andra vägen då. Markera en fil/folder och sen kortkommandot: ⌘T :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall funka i ML. Ser flera sidor om det. Du kan ju prova att lägga till det den andra vägen då. Markera en fil/folder och sen kortkommandot: ⌘T :crossfingers:

Kringla + T gick utmärkt! :yeahbaby: Dra-och-släpp går inte. Sidorna kunde jag inte läsa, man var tvungen att prenumerera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kringla + T gick utmärkt! :yeahbaby: Dra-och-släpp går inte. Sidorna kunde jag inte läsa, man var tvungen att prenumerera.

Pörfäckt... Bra att det löste sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bytte idag från ML till Mavericks GM på min MBP 2011 o upplever att den har blivit både rappare o bättre batteritid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kringla + T gick utmärkt! :yeahbaby: Dra-och-släpp går inte. Sidorna kunde jag inte läsa, man var tvungen att prenumerera.

Märkligt. Dra och släpp funkar utmärkt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett kringla + T tidigare, jag brukar inte kolla tangentbordskommandon så ofta... :blushing:

 

attachicon.gifkringlat.jpg

Märkligt. Dra och släpp funkar utmärkt för mig.

 

Ja, det skall funka. :crossfingers:

I o m att Systemet (Finder) kunde lägga till det med kortkommando, men inte du med drag'n'drop, låter det lite som ett rättighetsproblem. Kan ju vara värt att köra en rättighetskontroll i a f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det skall funka. :crossfingers:

I o m att Systemet (Finder) kunde lägga till det med kortkommando, men inte du med drag'n'drop, låter det lite som ett rättighetsproblem. Kan ju vara värt att köra en rättighetskontroll i a f.

Ja, jag kör Reparera skivbehörigheter just nu. Första raden blev:

 

Fel behörigheter på ”usr”, ska vara drwxr-xr-x , de är drwxrwxrwx .

 

Det kanske är det, jag återkommer.

 

Edit: Nej, det gjorde ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...