Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

enable trim för SSD på MBP


rallyharry

Rekommendera Poster

Har efter min egen installation av SSD i MBP (mid 2012) läst runt om SSD-diskar och har förstått att om man installerar en tredje part SSD i sin Mac så bör man aktivera Trim, någon som har nån erfarenhet av detta?

Finns ju "enable trim" att ladda ner och ska då öka prestanda och förlänga livet på en SSD.

 

Mac OS egen trim enabler fungerar bara på egna Applediskar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör med trim enabler o det flyter på om den verkligen trimmar hårddisken vet jag inte men underhåller disken iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan aktivera trim själv med lite terminalscript utan 3:e partsprogram. Detta är för ML 10.8.3-10.8.5

 

 

sudo cp /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage.original

 

 

sudo perl -pi -e 's|(\x52\x6F\x74\x61\x74\x69\x6F\x6E\x61\x6C\x00{1,20})[^\x00]{9}(\x00{1,20}\x54)|$1\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00$2|sg' /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage

 

 

sudo touch /System/Library/Extensions/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...