Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla flera firewire "genom" varandra


d_c_l

Rekommendera Poster

Hej!

Mac mini har ju bara en Firewire-port. Jag har redan en extern hårddisk med FW. Hårddisken har två FW-portar så att man kan koppla flera hårddiskar i rad in till datorn. Jag funderar på att köpa en extern DVD-brännare. Hm... Hur får jag in den i datorn? Är det möjligt att koppla in den via hårddisken? USB-portarna går redan åt till tangentbord och iPod. Eller, kan jag koppla en USB-DVD-brännare via det lediga USB-uttaget på tangentbordet? Det är väl ett s k lågströms USB?

Rörigt blev det, men ni fattar nog hur jag menar!

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall väl inte vara någon problem att koppla in brännaren till hårddisken. annars så kan man skaffa hubbar till fw och usb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva grejen med att det finns två FireWire-portar på hårddisken är att man just ska kunna seriekoppla flera enheter över FireWire. Själv har jag vig något tillfälle kopplat in min externa hårddisk mot iBooken och sen kopplat in en DV-kamera på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på en sak, ifall jag har två externa firewire HD, om jag spar ner en stor fil på bägge samtidigt, då går hastigheten ner en smula för att de måste dela på "bandbredden" eller? Det var mest en akademisk fråga…

Men funkar detta bra då i verkligheten el är det nåt som inte rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på en sak, ifall jag har två externa firewire HD, om jag spar ner en stor fil på bägge samtidigt, då går hastigheten ner en smula för att de måste dela på "bandbredden" eller? Det var mest en akademisk fråga…

Men funkar detta bra då i verkligheten el är det nåt som inte rekommenderas?

Jag är inte helst säker. Men å andra sidan... FireWire är så pass snabbt att man knappt lär märka det om det inte rör sig om väldigt stora filer. Det är lite kul att jämför FireWire 400 och USB 2.0. Teoretiskt är USB 2.0 snabbare men i praktiken är FireWire 400 snabbare. :D

 

EDIT: Och FireWire 800 är ännu bättre. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken har ju en teoristisk hastighet på 75Mbit/s så det är ju hur snabbt du kan skriva till hårdisken i datorn som bestämer hastigtheten. så om du har två externa och två interna så skall ju hastigheten bli "samma"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken har ju en teoristisk hastighet på 75Mbit/s så det är ju hur snabbt du kan skriva till hårdisken i datorn som bestämer hastigtheten. så om du har två externa och två interna så skall ju hastigheten bli "samma"

Menar du inte 75 MB/s vilket motsvarar 75 * 8 Mbit/s vilket är lika med 600 Mbit/s?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du inte 75 MB/s vilket motsvarar 75 * 8 Mbit/s vilket är lika med 600 Mbit/s?

nä jag menar 75Mbit/s .

 

Fast jag har kollat nu och och det är mindre hastghet

 

 

dessa är från en LACIE d2 250GB

FireWire 800: upp till 55 Mb/sec

FireWire 400: upp till 35 Mb/sec

USB 2.0: upp till 34 Mb/sec

 

En intern s-ata kommer nog inte upp i mer än 100Mbit/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intern s-ata kommer nog inte upp i mer än 100Mbit/s

vet inte vad jag tänkte på där...

 

men 75-85MB/s kommer dem upp i s-ata diskarna

 

 

Jag fick fel sifror på den externa

 

här är dem riktiga

FireWire 800: up to 61MB/s**

FireWire 400: up to 40MB/s**

USB 2.0: up to 34MB/s**

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du inte 75 MB/s vilket motsvarar 75 * 8 Mbit/s vilket är lika med 600 Mbit/s?

jo jag menar det, fick fel sifror i mitt huvud... men det är interna dem externa har en lite mindre hastighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva grejen med att det finns två FireWire-portar på hårddisken är att man just ska kunna seriekoppla flera enheter över FireWire. Själv har jag vig något tillfälle kopplat in min externa hårddisk mot iBooken och sen kopplat in en DV-kamera på hårddisken.

Min fundering var om den "extra" firewire-porten på hårddisken bara gick att använda till en annan hårddisk. Men om du lyckats koppla en DV-kamera via en hårddisk så borde det ju funka även med en DVD-brännare. Eller blir det problem att bränna från "hub"-hårddisken då?

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vad det snurrar i mitt huvud! :wacko: Vad menar ni pöjkar, kan ni snälla använda samma enhet när ni jämför? Det blir så jobbigt för mitt stackars huvud annars. ;) Vilket är snabbast, firewiren el hårddisken, och hur mycket?

 

 

d_c_l: Jag tror med bestämdhet att du kan seriekoppla flera hårddiskar el vad du vill som är firewire bara. …frågan är hur många enheter som max?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vad det snurrar i mitt huvud!  :wacko:  Vad menar ni pöjkar, kan ni snälla använda samma enhet när ni jämför? Det blir så jobbigt för mitt stackars huvud annars. ;) Vilket är snabbast, firewiren el hårddisken, och hur mycket?

 

 

d_c_l: Jag tror med bestämdhet att du kan seriekoppla flera hårddiskar el vad du vill som är firewire bara. …frågan är hur många enheter som max?!

jo vet att det är jobbigt

 

 

Här är hastighet för hårdvaran...

FireWire 800: ~100MB/s

FireWire 400: ~50MB/s

USB 2.0: ~60MB/s

 

 

Här är från en extern hd

FireWire 800: up to 61MB/s**

FireWire 400: up to 40MB/s**

USB 2.0: up to 34MB/s**

 

upp till 63 enheter kan man koppla in i firewire

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

63?! Lite lustigt tal, borde ju ha en logisk förklaring, lustigt annars. :P

 

/Klod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

63?! Lite lustigt tal, borde ju ha en logisk förklaring, lustigt annars. :P

 

/Klod

nja det är talet som finns på alla sidor om firewire.

 

usb har 127 enheter som max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

63?! Lite lustigt tal, borde ju ha en logisk förklaring, lustigt annars. :P

 

/Klod

Inte så konstigt egentligen. Jag gissar på att man kan adressera upp till 2^6 enheter vilket blir 64. Räkna bort datorn och du har 63.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

63?! Lite lustigt tal, borde ju ha en logisk förklaring, lustigt annars. :P

 

/Klod

nja det är talet som finns på alla sidor om firewire.

 

usb har 127 enheter som max.

(2^7)-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo vet att det är jobbigt

 

 

Här är hastighet för hårdvaran...

FireWire 800:  ~100MB/s

FireWire 400:  ~50MB/s

USB  2.0:        ~60MB/s

 

 

Här är från en extern hd

FireWire 800: up to 61MB/s**

FireWire 400: up to 40MB/s**

USB 2.0: up to 34MB/s**

 

upp till 63 enheter kan man koppla in i firewire

Tack Chinzon!

Men det betyder som jag trodde att i fallet t ex Firewire 400 att med en HD så överensstämmer firewiren och HD:ens hastigheter bra men spar jag på två enheter samtidigt måste de dela "bandbredd" och hastigheten går ner till ung hälften?

(detta är ju rent akademiskt i mitt fall för jag kör inte film el jättetunga filer) (iofs skulle jag kanske kopiera hårddiskinnehåll, då kan det vara smutt med lite mer fjutt!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har du två diskar på FW400 som båda ska få samma fil kopierade till sig delar de på överföringskapaciteten. En normal, modern hårddisk med max ett år på nacken klämmer lätt runt 60 megabyte i sekunden. Du får ut lite mer än hälften med FW400 och alltså är det Firewire som sätter gränsen först.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fundering var om den "extra" firewire-porten på hårddisken bara gick att använda till en annan hårddisk. Men om du lyckats koppla en DV-kamera via en hårddisk så borde det ju funka även med en DVD-brännare. Eller blir det problem att bränna från "hub"-hårddisken då?

 

/David

Inga problem. Jag har haft 2 st FW HD samt 1 st. DVD brännare i serie och bränt både från höger och vänster utan några större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fundering var om den "extra" firewire-porten på hårddisken bara gick att använda till en annan hårddisk. Men om du lyckats koppla en DV-kamera via en hårddisk så borde det ju funka även med en DVD-brännare.

Jag har inte haft några problem med att koppla 2 FW-hårddiskar och en brännare i serie. Däremot med en FW-hårddisk och en kamera. Tydligen är det så att en del DV-kameror kör Firewire i lägre hastighet, och då växlar hela kedjan ner till den hastigheten. Medan hårddiskar kör gränssnittet i 400-hastigheten, även om själva disken är långsammare.

Lösningen för min del blev att skaffa en FW-hub, eftersom jag jobbar med iBook (som bara har en FW-utgång...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vill man ha det riktigt snabbt är interna snabbare än FireWire800. Men inte så mycke tror jag, de är ganska nära varandra. Men har man inget behov av externa är klart interna bättre att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...