Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hd-kabinett


perhultberg

Rekommendera Poster

perhultberg

Hej

Jag funderar på att köpa en iMac G5 och jag har en ide-hd på 200GB som jag tänkt montera i en låda.

 

Min fråga är om man måste montera ut hårddisken varje gång man stänger av datorn eller man inte behöver tänka på det.

 

Vilket kabinett ska man satsa på? Jag hittade ett på komplett.se som heter Zynet polar som har två fw-ingångar så att man kan koppla i kedja vilket verkar bra.

 

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på det jag hade en bild på Här

Det är en USB och två Firewireutgångar. så du kan koppla i serie.

 

Jag rekommenderar att man monterar bort dem från skrivbordet när man är klar.

Såvida du inte använder den externa som startdisk.

 

Man ska helst undvika att ha firewireenheter anslutna om man gör uppdateringar av Mac OS X.

Har varit en del strul med detta i tidigare uppdateringar och externa enheter har lagt av. Gott råd alltså. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är om man måste montera ut hårddisken varje gång man stänger av datorn eller man inte behöver tänka på det.

Nej, du behöver inte tänka på det :)

Vilket kabinett ska man satsa på?

Jag tycker att Speedmania har fina kabinett: http://www.speedmania.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, Speedmanias kabinett är bra, har 3 st jag är nöjd med.

 

Synd att man inte kan beställa från Speedmania längre utan måste gå via återförsäljare.

Skulle köpt ett hos Microhard, men det jag ville ha fanns inte på lager, och då blev det istället det jag föreslog här ovan.

Köper ett till under kommande vecka :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
perhultberg
Jo då, Speedmanias kabinett är bra, har 3 st jag är nöjd med.

 

Synd att man inte kan beställa från Speedmania längre utan måste gå via återförsäljare.

Skulle köpt ett hos Microhard, men det jag ville ha fanns inte på lager, och då blev det istället det jag föreslog här ovan.

Köper ett till under kommande vecka  :crossfingers:

Tack

 

det var en ful rackare men det var bra med alla ingångar.

 

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckte i en 120GB disk till i en Gigapod, lite trångt bara att få dit den....vad ska jag med alla externa till :lol:

Backup på backupen kanske..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska helst undvika att ha firewireenheter anslutna om man gör uppdateringar av Mac OS X.

Har varit en del strul med detta i tidigare uppdateringar och externa enheter har lagt av. Gott råd alltså.  :P

Kan man uppdatera Mac OS X om man t ex lägger in det på en extern FireWire-hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan, det gör jag varje gång det sker en uppdatering, väljer startskiva (extern disk) och startar upp på den och uppgraderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Min fråga är om man måste montera ut hårddisken varje gång man stänger av datorn eller man inte behöver tänka på det.

 

FW är "hot-pluggable", det vill säga att du under drift kan trycka in FW-kontakten i datorn och den dyker upp några sekunder senare på skrivbordet. Det är god sed att trycka in kabeln innan man slår på strömbrytaren för den externa hårddisken.

 

Vill du ta bort den är det bara att mata ut hårddisksymbolen med någon av all de sätt som finns tillgängliga i Mac OS X, till exempel vänsterspalten i Panthers Finderfönster. Sen är det bara att stänga av hårddisken och ta loss kabeln.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Maxtor One Touch extern FW på 200GB som beter sig lite som den vill.

1. Det går inte att plugga in FW kabeln och sen slå på strömmen för då låser den hela datorn.

2. Det går ibland att koppla in den om man slår på den först men ofta så låser den systemet då också.

 

Det enda säkra är att slå igång den och koppla in den innan man slår på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har någon sett ett juste externt tomt kabinett för 2st 3,5" diskar med RJ45 anslutning? (jag vet att Mapower har ett med FW800, men jag vill ha Ethernet ;) ) Alla tips emottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FW är "hot-pluggable", det vill säga att du under drift kan trycka in FW-kontakten i datorn och den dyker upp några sekunder senare på skrivbordet. Det är god sed att trycka in kabeln innan man slår på strömbrytaren för den externa hårddisken.

 

Vill du ta bort den är det bara att mata ut hårddisksymbolen med någon av all de sätt som finns tillgängliga i Mac OS X, till exempel vänsterspalten i Panthers Finderfönster. Sen är det bara att stänga av hårddisken och ta loss kabeln.

 

//Thomas

128691[/snapback]

Men han frågade om man skulle mata ut den el nåt ifall man stänger av datorn, det har ingen svarat på än? Själv gör jag det inte utan bara stänger av datorn, men jag kanske har gjort fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...