Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Security Update


Coroner

Rekommendera Poster

Security Update 2005 003 ligger nå i programvareoppdatereren

 

Security Update 2005-003 inneholder en rekke sikkerhetsforbedringer og anbefales for alle Macintosh-brukere. Denne oppdateringen inneholder følgende komponenter:

 

 

AFP Server

Bluetooth Setup Assistant

CoreFoundation

Cyrus SASL

Folder permissions

Safari

Samba

 

krever omstart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda uppdateringen i jan- och feb har jag gjort, men jag kommer inte ihåg var och hur jag gjorde. Kan nån hjälpa mig så jag kan uppdatera mitt säkerhetssystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar>Programuppdatering>Uppdatera nu(eller vad det heter ). Markera och kör! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det, men det är bara 10.3.8 som finns varje gång jag söker. Den har jag förövrigt inte uppgradera. Behåller 10.3.7 tillsvidare. Men om jag tittar på tidigare uppgraderingar så står både 001 och 002 där i januari och februari. Är det nåt fel jag gör eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här börjar man få en trevlig uptime och då släpper Apple en säkerhetsuppdatering. :angry:

Nåja, bara att bita i det sura äpplet. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det, men det är bara 10.3.8 som finns varje gång jag söker. Den har jag förövrigt inte uppgradera. Behåller 10.3.7 tillsvidare. Men om jag tittar på tidigare uppgraderingar så står både 001 och 002 där i januari och februari. Är det nåt fel jag gör eller vad?

Kanske därför. Om du inte har 10.3.8 får du inte de senaste uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här börjar man få en trevlig uptime och då släpper Apple en säkerhetsuppdatering.  :angry:

Nåja, bara att bita i det sura äpplet.  ^_^

Hehe, samma här. Men man måste ju vara uptodate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Ström

Det har minst sagt varit en hektisk förmiddag efter installationen av säkerhetsuppdateringen för OS X Server. Uppdateringen var en katastrof då en hel del slutade fungera. E-posten var det stora huvudbryt, alias, kerberos, MD5 etc slutade sonika att fungera, snyggt Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel, uppdaterade du till 10.3.8 och fick massa problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Ström
Daniel, uppdaterade du till 10.3.8 och fick massa problem?

Nej 10.3.8 gav mig inga problem, jag uppdaterade med den säkerhetsuppdatering som släpptes inatt. Observera att jag inte stött på någon patrull med Mac OS X klienten utan endast med OS X Server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Inte för att det var bra att du fick problem. Det var bra att det inte var 10.3.8

Jag har inte uppdaterat pga att så många tydligen har haft problem med 10.3.8 men snart får jag väl göra det ändå antar jag. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde inga problem efter att jag uppgradera til 10.3.8, det lite skumt med dem där uppdateringarna <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förr och jag säger det ingen. Ha inte en massa program igång när ni uppdaterar. Stäng ner allt, program, iCals påminnelseprogram, till och med Finder. Det går att stänga ner allt sånt från programmet <Aktivitetskontroll>.

 

Aldrig mer problem med uppdateringar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Ström
Jag har sagt det förr och jag säger det ingen. Ha inte en massa program igång när ni uppdaterar. Stäng ner allt, program, iCals påminnelseprogram, till och med Finder. Det går att stänga ner allt sånt från programmet <Aktivitetskontroll>.

 

Aldrig mer problem med uppdateringar. :)

Jag önskar det vore så enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag visste inte att man kunde stänga av Finder när man installerar en ny uppdatering. Det måste jag pröva nästa gång, nu har jag iaf installerat den nya säkerhets uppdateringen datorn flyter på bra som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så fullt upptagen med min iPod Photo så jag inte hunnit med uppdateringen :P

Ligger lågt men den ett tag så andra får "känna" på säkerhetsuppdateringen....

 

 

Dansar runt på golvet en stund till tonerna av Ghost riders in the Sky med Dick Dale istället :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behörighetsreparationen fick arbeta hårt efter uppdateringen:

 

Reparerar behörigheter för “Macintosh HD”
Determining correct file permissions.
We are using special permissions for the file or directory ./Library/ColorSync/Profiles/Displays.  New permissions are 16893
We are using special permissions for the file or directory ./Library/ColorSync/Profiles.  New permissions are 16893
We are using special permissions for the file or directory ./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util.  New permissions are 33261
We are using a special uid for the file or directory ./private/var/at/jobs.  New uid is 1
We are using a special uid for the file or directory ./private/var/at/spool.  New uid is 1
The privileges have been verified or repaired on the selected volume

Behörighetsreparation slutförd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Just de ja... hade helt glömt Pocas grundlag nr 1; Reparera skivbehörighet! ;)

 

Uppdaterade i morse, inga problem. Hade iTunes, Safari o Mail igång samtidigt.

Startade om med "Enter-knappen". Brukar vara mer noggrann men "orkade" inte i morse.

 

Iaf, allt rullar som det ska här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vart det fixat :P

 

Körde naturligtvis reparera behörigheterna...före och efter.

Blev lite konfunderad..har det inte kommit till en rad överst

We are using..bla bla... for the file /Library/Colorsync/Profiles/Displays....osv

 

Rätta mig om jag har fel...

 

 

user posted image

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förr och jag säger det ingen. Ha inte en massa program igång när ni uppdaterar. Stäng ner allt, program, iCals påminnelseprogram, till och med Finder. Det går att stänga ner allt sånt från programmet <Aktivitetskontroll>.

 

Aldrig mer problem med uppdateringar. :)

Jag önskar det vore så enkelt...

Det är så enkelt. :)

Hittills har uppdateringarna för mig alltid fungerat då jag gjort på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag visste inte att man kunde stänga av Finder när man installerar en ny uppdatering. Det måste jag pröva nästa gång, nu har jag iaf installerat den nya säkerhets uppdateringen datorn flyter på bra som vanligt.

Med hjälp av programmet OnyX kan man till och med lägga in ett "Avsluta Finder" under <Finder>-menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just de ja... hade helt glömt Pocas grundlag nr 1; Reparera skivbehörighet!  ;)

 

Uppdaterade i morse, inga problem. Hade iTunes, Safari o Mail igång samtidigt.

Startade om med "Enter-knappen". Brukar vara mer noggrann men "orkade" inte i morse.

 

Iaf, allt rullar som det ska här. :)

Säkerhetsuppdateringar och sånt brukar fixa att man har program igång. Men särskillt vid uppdateringar av Mac OS (t ex mellan 10.3.7 och 10.3.8) så är det att rekommendera att stänga ner så mycket som möjligt med Aktivitetskontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det gjort. Jag gjorde som Pocahontas sa - reparera skivbehörighet för och efter - Det verkar iaf vara i sin ordning, har inte märkt nåt. Stängde även av alla program, men Finder kunde jag inte hitta nån avstängning på trots OnyX.

På reparationen före 10.3.8 så var det väldigt mycket som behövdes repareras, men kan nån förklara för mig varför det var mycket även efter installationen av 10.3.8 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Ström
Det är så enkelt. :)

Hittills har uppdateringarna för mig alltid fungerat då jag gjort på det sättet.

:) självklart slog jag av mina tjänster men det hjälpte inte på tre av fyra maskiner. Slog dock inte av rubbet med Activity Monitor, tycker att det är en lätt overkill. Men jag antar att man får lära sig den hårda vägen, hehe.

 

Det är ju hyffsat löjigt att det skall behövas, har fått hjälpa två kunder idag som har co-location hos oss. Båda hade tappat kontakten med maskinen efter de uppdaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...