Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någon här som vet hur man fixar alias mappar till normala igen? mappen


behia

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med att omvandla en Alias mapp till vanlig igen! vill även återställa bilderna som fanns i mappen. hur gör man? Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skapat ett alias måste ju originalet ligga någonstans...har du slängt aliaset eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver hjälp med att omvandla en Alias mapp till vanlig igen! vill även återställa bilderna som fanns i mappen. hur gör man? Tacksam för tips!

Hur man återställer beror på hur du gjorde när du "ställde till det".

 

Så en exakt steg-för-steg beskrivning behövs nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "alias mapp" är en genväg till originalmappen, den pekar på originalmappen. Om du har slängt originalmappen så fungerar inte aliaset. Om du har haft bilder i mappen och slängt dem, så hamnar de i papperskorgen och om du har tömt papperskorgen så är de borta. Men kanske du har lagt bilderna på ett annat ställe? Då kan du söka efter dem genom förstoringsglaset (Spotlight) uppe i högra hörnet på skärmen.

Om du har en TimeMachine säkerhetskopia så kan du få tillbaks information den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slängt orginal mappen. Men alias mappen innehåller ju bilder.. mappen är inte tom. Så det borde väl kunna gå att återskapa det som finns?

Jag skulle kopiera mappen och trodde mappen hade kopierats och redera orginalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slängt orginal mappen. Men alias mappen innehåller ju bilder.. mappen är inte tom. Så det borde väl kunna gå att återskapa det som finns?

Jag skulle kopiera mappen och trodde mappen hade kopierats och redera orginalet.

Då är det inget alias du skapat, har du slängt originalmappen så kommer det upp ett frågetecken.

Du har gjort en kopia av mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slängt orginal mappen. Men alias mappen innehåller ju bilder.. mappen är inte tom. Så det borde väl kunna gå att återskapa det som finns?

Jag skulle kopiera mappen och trodde mappen hade kopierats och redera orginalet.

Det är nog lite begreppsförvirring här. Det finns ingenting som är en aliasmapp. Ett alias är en pekare mot ett originalobjekt, dvs ett alias innehåller ingenting utan är bara en pekare och ett "bekvämt" sätt att ta sig till originalet.

Din aliasmapp innehåller alltså ingenting utan visar innehållet i din "originalmapp". Det du ser finns alltså, men i originalmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, om mappen med pilen (alias) innehåller filer - som bilder - så finns originalmappen kvar. Så istället för att du har slängt mappen som aliaset pekar på, så verkar det mer som att du har flyttat på den. Du kan söka efter den med Spotlight - förstoringsglaset uppe till höger på skärmen. Ange mappens namn (samma som aliaset fast utan ordet "alias").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej alias mappen ligger på extern hårddisk jag har, men hittar ej orginalet på datorn har även sökt på spotlight utan resultat.

 

det kan vara min dator som gjort vissa mappar till alias, den e lite trög, behövs uppdatering men vill först fixa mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inget alias om du kan komma åt dina bilder, då är det en kopia.

 

Dra bara mappen från den externa disken och över till din dator, så har du "återställt" ordningen.

Är det backup du kört på den externa hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej alias mappen ligger på extern hårddisk jag har, men hittar ej orginalet på datorn ...

Om du ser grejjer i aliasmappen så kan du inte ha slängt orginalmappen. Nånstans lär den ju finnas. :)

 

Har du kolla i info-fönstret? Där står det med var "orginalet" finns.

 

post-64246-0-54631500-1372439790.png

 

Sen om du öppnar en fil som ligger inuti aliasmappen... så kan du kolla var den ligger genom högerklicka på ikonen överst i fönstret (brukar funkar i de flesta program) Ex: Finder:

 

post-64246-0-54689600-1372440270.png

 

Så ser man var mappen el filen finns.

 

Alternativt... Öpnna TextEdit, och dra en fil som ligger i alias mappen - in i textdokumentet. Så ser du sökvägen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på mappen och välj "visa original".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...