Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac och Marantz, ingen kontakt


Farbror Jan

Rekommendera Poster

Farbror Jan

Hej! Kom just hem med en sprillans ny Mac Mini som jag skulle koppla in i receivern, en Marantz SR7007, med HDMI-kabel.

Ingenting händer.

Mycket, mycket tacksam för eventuella svar.

(Jag ska i morgon även kontakta en hjälpsam kille på Marantz agentur, det kan ju vara där lösningen finns.)

 

Edit: Finns även en bluray-spelare, Marantz UD7007, men där finns ingen HDMI-ingång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat minin med något annat så att du vet att den HDMI-kontakten fungerar? Samma sak med förstärkaren.

 

Har du testat om kabeln fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får börja felsöka:

Vad händer om du kopplar HDMI-kabeln till TVn?

Kan du ta hem Macen och kabeln hem till en kompis och testa på dennes TV?

Testa en annan kabel.

etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

Du får börja felsöka:

Vad händer om du kopplar HDMI-kabeln till TVn?

Kan du ta hem Macen och kabeln hem till en kompis och testa på dennes TV?

Testa en annan kabel.

etc

Jag kopplade in Minin till tv:n med HDMI och då fick jag bild (som skärm till datorn) och ljud till receivern (via Airplay). Så både dator och kabel fungerar uppenbarligen.

Vad jag är ute efter är att via Audirvana kunna spela all högupplöst musik jag har lagrad på en extern hårddisk. Det funkar, men bara i 2-kanal (fortfarande Airplay). Ställer jag in Audirvana på HDMI funkar inte ljudet.

Bluray-spelaren ska fungera som DAC, men där finns inte HDMI in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, detta var helt nya uppgifter. Du har alltså problem med ett visst program (och HDMI).

 

Eftersom det bara är ljud kan du kanske köra optiskt ljud? Hörlursutgången dubblerar som optisk utgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

OK, detta var helt nya uppgifter. Du har alltså problem med ett visst program (och HDMI).

 

Eftersom det bara är ljud kan du kanske köra optiskt ljud? Hörlursutgången dubblerar som optisk utgång.

Nya uppgifter, ja, eftersom jag satt uppe halva natten...

Men det var ett bra tips. Jag avvaktar svar från Marantz - hoppas att min kontakt där inte har semester.

Det är f ö inte bara ljud, även om det är viktigast. Jag tänkte även se film via VLC men det programmet har jag inte hunnit ladda ned än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du spela ljud i iTunes via HDMI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

Kan du spela ljud i iTunes via HDMI?

Jag har inte hunnit särskilt långt än. Det finns störande moment, som arbete och sömn, som lägger hinder i vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

Nu var arbetet över för idag och efter en halvtimme löste jag det. Än en gång hade jag i min iver slängt iväg en fråga innan jag funderat igenom problemet ordentligt. Lösningen var så enkel som att i receiverns setup-meny definiera vilket ingång som macen skulle ha (jag skäms).

Men tack, Telly, för att du tog dig tid för att hjälpa mig. Det var inte första gången.

Nu har jag lyssnat på snuttar med både Mozart och Moody Blues i glorious surround via Audirvana. Och jösses vad spår med t ex Queen, Beatles och Bruckner låter bra när man har dem i 24/192!

 

Då ska jag ladda ned VLC också. Som jag fattat det är det fortfarande ett rekommenderat val för film och andra medier.

Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, bra att det löste sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...