Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

GPS/Navigon utan sim-kort? m.m.


martin991

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en iPad 3 3G. Jag har fram till idag haft ett Halebop kontantkort som jag använt för att surfa med. Det fungerar bra i Sverige men utomlands så hittar den aldrig något nät och GPSen får sjukt dålig noggrannhet om den hittar några satelliter alls. När jag sen kommer tillbaka till Sverige så fungerar inte sim-kortet längre och GPSen har lika dålig täckning. För några månader sedan så hände detta för första gången och då lyckades Halebop återaktivera mitt sim-kort och allt började fungera normalt. Nu har det hänt igen och Halebop löser inte problemet.

 

Mina frågor blir följande:

  1. Kan man köra iPaden utan simkort och få GPSen att fungera med bra noggrannhet. Kör Navigons programvara.
  2. Är det någon annan som haft liknande problem med sin iPad? Kan det vara ett tekniskt fel i min iPad som gör att den beter sig på detta sätt?
  3. Jag kör kontantkort med årskort surf för att komma undan så billigt som möjligt med surf i iPad. Om det är så att man måste ha ett sim-kort som har mottagning för att kunna använda GPSen till tex: Navigon. Har ni några bra tips på leverantörer som är billiga och fungerar utomlands. Halebop själva säger att den ska hitta nät iallafall, även om roaming är aktiverat.

Tacksam för hjälp, tips etc :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så borde GPS:en fungera like noggrant utan nät/SIM-kort.

Däremot kanske det tar litet längre tid att få en ungefärlig position innan satelliterna hittats.

 

Tänk på att det ska vara fri sikt till himlen för att GPS ska vara tillförlitligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så borde GPS:en fungera like noggrant utan nät/SIM-kort.

Däremot kanske det tar litet längre tid att få en ungefärlig position innan satelliterna hittats.

 

Tänk på att det ska vara fri sikt till himlen för att GPS ska vara tillförlitligt.

 

Det är min uppfattning också. Men för mig fungerar det inte så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det ska vara fri sikt till himlen för att GPS ska vara tillförlitligt.

Näe, det kan inte stämma. Jag får väldigt noggranna positionsbestämningar även om jag kliver in i garderoben och stänger dörren. Testade just precis och hamnade max fem meter fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju "assisterad GPS" i Apples iPrylar.

Och så kommer ju GPS:en ihåg sista positionen den hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju "assisterad GPS" i Apples iPrylar.

Och så kommer ju GPS:en ihåg sista positionen den hade.

Den senaste positionen var inte fem meter från min garderob, snarare tio mil härifrån. Det räcker inte som förklaring, jag får alltid bra och exakta positioner oavsett om jag är nere i en källare eller inne i ett köpcentra. Jag jämförde precis nu och såg att iPaden hade något sämre resultat, men mer än tio meter fel kan det inte handla om. Och den har inget 3G eller annan möjlighet att triangulera. Jag minns dock att gps:en på min iPhone 3G inte fungerade inomhus eller knappt i bilen om jag inte hade den i vindrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de blir kanske bättre med tiden.

 

Jag använde ett trackingprogram i min iPhone 4s för att se hur lång skogspromenaden blev. Plötsligt blev GPS:en skogstokig(!) och trodde att jag på cirka 10 sekunder gått 5km bort och sedan tillbaka igen. Och det var inte ens särskilt tät skog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de blir kanske bättre med tiden.

 

Jag använde ett trackingprogram i min iPhone 4s för att se hur lång skogspromenaden blev. Plötsligt blev GPS:en skogstokig(!) och trodde att jag på cirka 10 sekunder gått 5km bort och sedan tillbaka igen. Och det var inte ens särskilt tät skog.

Bara att tacka och ta emot. Då behövde du ju inte motionera mer den veckan... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den senaste positionen var inte fem meter från min garderob, snarare tio mil härifrån. Det räcker inte som förklaring, jag får alltid bra och exakta positioner oavsett om jag är nere i en källare eller inne i ett köpcentra. Jag jämförde precis nu och såg att iPaden hade något sämre resultat, men mer än tio meter fel kan det inte handla om. Och den har inget 3G eller annan möjlighet att triangulera. Jag minns dock att gps:en på min iPhone 3G inte fungerade inomhus eller knappt i bilen om jag inte hade den i vindrutan.

Har du trådlöst nätverk aktiverat så kan det användas för att bestämma positionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du trådlöst nätverk aktiverat så kan det användas för att bestämma positionen.

Jovisst, men då snarare med km-precision än på metern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den senaste positionen var inte fem meter från min garderob, snarare tio mil härifrån. Det räcker inte som förklaring, jag får alltid bra och exakta positioner oavsett om jag är nere i en källare eller inne i ett köpcentra. Jag jämförde precis nu och såg att iPaden hade något sämre resultat, men mer än tio meter fel kan det inte handla om. Och den har inget 3G eller annan möjlighet att triangulera. Jag minns dock att gps:en på min iPhone 3G inte fungerade inomhus eller knappt i bilen om jag inte hade den i vindrutan.

 

 

Den senaste positionen var inte fem meter från min garderob, snarare tio mil härifrån. Det räcker inte som förklaring, jag får alltid bra och exakta positioner oavsett om jag är nere i en källare eller inne i ett köpcentra. Jag jämförde precis nu och såg att iPaden hade något sämre resultat, men mer än tio meter fel kan det inte handla om. Och den har inget 3G eller annan möjlighet att triangulera. Jag minns dock att gps:en på min iPhone 3G inte fungerade inomhus eller knappt i bilen om jag inte hade den i vindrutan.

Hmm, om den inte har 3G (om det är iPad vi pratar om) så finns det ju ingen GPS i den. Då positionsbestämmer den via wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men då snarare med km-precision än på metern...

Det blir väl bättre precision än så om det finns lite nätverk i området?

GPS-mottagaren sägs, av för mig okänd anledning, stängas av i flygläge. Jag satte min iPhone i flygläge, aktiverade Wifi och lät kartappen visa var jag är, jag är hemma. Den placerade mig direkt mellan mig och grannnuset, fast med en felradie på ca 70 meter. Jag hade använt telefonens platstjänster hemma under natten

Gjorde samma sak med min iPad (3G, men utan SIM) som inte använts på över en vecka bortsett från lite iBooks hemma senaste kvällen. Först kunde positionen fastställas, när jag försökte igen tänkte den några minuter och placerade mig på samma plats som telefonen gjorde, med samma precision.

Apparaterna är inomhus, ca 3 meter från ett fönster med gardin, och ca tjugo centimeter från varandra.

 

Tillägg: Kan apparaten identifiera basstationer, och använda det i positionering, utan SIM? Man kan väl ringa 112 utan SIM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat lite till. Min iPad har 3G men om den inte hittar något nät, vilket är fallet för mig, så kan jag inte använda GPSen. Den hittar knappt positionen. Jag ska försöka felanmäla och skicka in den. Den måste ju fungera utan simkort. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Navigon på min Ipad. Har också haft ett kontantkort men det har förfallit. Dock fungerar navigationen alldeles utmärkt. Har använt den senast idag för att hitta till en adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

  • Tog ut simkortet
  • Återställde iPad i iTunes
  • Valde ställ in som ny iPad
  • Laddade ned navigon och testade. Hittade inte några satelliter.
  • Man ser pilen för platstjänster i ca en minut i Navigon. Sen försvinner den.

Om ni som har en 3G iPad och därför också har GPS får era navigeringsprogram att hitta satelliter så är det fel på min. Min iPhone behöver ingen 3G för att köra Navigon. Däremot fungerar det inte i flygplansläge. Jag testade ta mobildata av i telefonen för att bara ha 2G. Navigon fungerade perfekt. Men det fungerar inte så i min iPad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Navigon på min Ipad. Har också haft ett kontantkort men det har förfallit. Dock fungerar navigationen alldeles utmärkt. Har använt den senast idag för att hitta till en adress.

Tack för ditt svar! Lulebor kan man lita på. Har själv bott i stan i 25år :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat och felsökt mer idag. Den är trasig. Både "radio-delen" och GPSen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnade in den och har fått tillbaka en "ny". Fungerar perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnade in den och har fått tillbaka en "ny". Fungerar perfekt!

 

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...