Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tvåknappsmus från Apple?


peth

Rekommendera Poster

Det skulle vara bland det bästa Apple kan göra.

Äntligen erkänner man sitt mer än 20 år gamla jättemisstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför använda två när det räcker med en? (less is more, även i det här fallet)

 

enda anledningen till flerknappsmus är 3Dmodellering och då behöver man 3knappsmus. (finns redan att köpa)

ja och så alla som spelar på sin dator....bygg en handkontroll till dem istället. det är inte särskillt optimalt att spela spel med en mus/tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Less is more" har alltid varit en myt enligt mig. Det finns inget självändamål i att hålla inne med saker.

 

Men till saken. Det vore väldigt vettigt av Apple att satsa på två knappar, eftersom det är vad många PC-användare hakar upp sig på. Visst kan man argumentera med att det går att köpa till en tvåknappsmus, men på de bärbara då? Om man vill köra med styrplattan är det ju faktiskt bara en knapp som erbjuds.

Än mer anmärknngsvärt är det eftersom Mac OS sedan länge haft stöd för högerklick.

För mig personligen är det visserligen inget problem. Efter ett tag blir det ju lika effektivt att använda ctrl-klick, men framförallt kommer jag ändå alltid använda mig av styrkula eftersom det är överlägset, och då spelar det ingen roll vad Apple skickar med. Men ett argument mindre för PC-folket är bara ett framsteg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scrollhjul då? Viktigare för mig än en knapp till på musen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant om Apple gjorde en tvåknappars med scroll, fast dom behöver ju inte göra som vissa andra företag och trycka in så många knappar som möjligt...

 

Handkontroll det mest optimala för spel?

Tycker mus + tang blir bra mycket mjukare rörelser än med en handkontroll när jag spelar Americas Army och andra FPS spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
varför använda två när det räcker med en? (less is more, även i det här fallet)

 

enda anledningen till flerknappsmus är 3Dmodellering och då behöver man 3knappsmus. (finns redan att köpa)

ja och så alla som spelar på sin dator....bygg en handkontroll till dem istället. det är inte särskillt optimalt att spela spel med en mus/tangentbord.

Handkontroll är värdelöst till fps-spel, där behövs tvåknappsmöss desto mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scrollhjul då? Viktigare för mig än en knapp till på musen

Scroll kan jag klara mig utan, även en andra musknapp har det visat sig efter 10 år med bara en knapp.

Tycker om att använda tangentbordet när jag surfar eller utför andra scrollintensiva manövrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supporten blir jobbig när nybörjaren blandar ihop knapparna och klickar med felknapp

Jag har problem med sådana fundamentlal begrepp som höger och vänster. Måste tänka efter ett litet tag VARJE gång för att det ska bli rätt. Jag blandar även ihop kiwi med avocado och tomat med appelsin. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan den envetne klara sig med en musknapp, och ibland med en musknapp tillsammans med tangenter.

Men den som försöker inbilla sig att man jobbar snabbare med bara en knapp, den lever i en illusion.

 

Sen finns det en annan aspekt på detta också.

Personer som har olika former av handikapp skulle ha klara fördelar av två knappar.

Antingen det handlar om förlamning (nervskada, stroke, et c), rörelsehinder (reumatism, ledskador, smärta, et c) eller avsaknad av en arm (olycka, fosterskada, missbildning), så är det ibland omöjligt att arbeta tvåhänt.

Visst kan man alltid köpa en tvåknappsmus, men varför ska man tvingas till det bara för att Apple, i en ytterst förvirrad "form före funktion"-anda, envist vägrar att leverera nya Macar med tvåknapps styrdon?

 

Detta är nästan mitt eget "Kartago"! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supporten blir jobbig när nybörjaren blandar ihop knapparna och klickar med felknapp

Det där är skitsnack.

Jag talar av erfarenhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple kommer med två knappar så vill jag gärna kunna välja om jag vill ha en eller två knappar när man beställer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den som försöker inbilla sig att man jobbar snabbare med bara en knapp, den lever i en illusion.

 

det får stå helt för dig själv....jag använder touchmetoden på tangentbordet...har alltid minst en hand på keyboarden...ner med lillfingret så har du controllen....betydligt mer effektivt än högerklick.

musen är till för att peka och göra ett val med ett klick. för det behöver du bara en knapp.

 

(och jo jag har jobbat med tvåknappsmus så jag har erfarenhet av det med. dessutom har jag försökt mig på djävulsmössen med 36 knappar och 2 kulor samt 3 scroll....sånt är defenitivt inte lättarbetat. ju färre val destå snabbare går det att välja)

 

det är som att göra en strömbrytare med två knappar en som tänder och en som släcker...betydligt smidigare med en knapp som gör båda sakerna.

 

Om Apple kommer med två knappar så vill jag gärna kunna välja om jag vill ha en eller två knappar när man beställer.

 

ett smidigt alternativ för att få slut på debatten. då får man välja själv hur man vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jaws will drop" vad menar de med de? Kommer vi tappa hakan över att de släppen en tvåknappsmus (de borde egentligen mörka nyheten) eller är de en ny design som förändrar allt vad tvåknappsmöss heter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handkontroll det mest optimala för spel?

Tycker mus + tang blir bra mycket mjukare rörelser än med en handkontroll när jag spelar Americas Army och andra FPS spel. 

 

Datorer är inte till för spel! Konsoll regerar!

 

AmericansArmy är långsamt så man behöver inte snabba rörelser, enda FPS spelet där du behöver snabba rörelser är UnrealTurnament.

 

Datorer är inte till för spel för de inte är anpassade till just din dator. Och för det andra, hur kul är det och sitta med en 17":are (jag vet att man kan koppla in större men det är inte en jäkel som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem knappar ska det vara. På så sätt kan man med hjälp av Exposé dricka en kopp kaffe samtidigt som man rattar MacOS i 250km/h!!!

 

Jag brukar demonstrera detta för PC-användare som älskar att klaga på Mac-mössen. De blir gröna i ansiktet...

 

Med många knappar blir det less is more... man behöver bara använda en hand till det mesta :)

 

... men det är ju bara min personliga åsikt :)

 

(jag längtar efter Tiger, då kan man lägga in "Dashboard" på den femte knappen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett scrollhjul skulle inte vara helt fel. Men Apple behåller nog enknapps musen också så att man kana välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de nu ska överge enknappsmusen måste de ju se till att tillverka en mus som har allt man behöver. Om de bara nöjer sig med en dassig tvåknappars så måste man ju köpa en ny mus i vilket fall. Då har de ju inte åstadkommit något utom att överge sina principer.

 

Så behåll enknappsmusen, eller gör världens bästa multiknappars. Inga halvmesyrer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så behåll enknappsmusen, eller gör världens bästa multiknappars. Inga halvmesyrer.

Apple kan säkert lyckas göra en sjukt snygg multiknapps mus, det tvekar jag inte på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer är inte till för spel! Konsoll regerar!

Konsoller saknar en hel del när man spelar online...

 

AmericansArmy är långsamt så man behöver inte snabba rörelser, enda FPS spelet där du behöver snabba rörelser är UnrealTurnament.

Tror det finns fler spel än AA och UT faktiskt... Och jag har inte överlevt AA pga av att jag varit långsam precis...

 

Datorer är inte till för spel för de inte är anpassade till just din dator.

Vad konstigt att spelen funkar på min dator då när dom inte är anpassade för den, jag måste ha haft rena turen...

 

Och för det andra, hur kul är det och sitta med en 17":are (jag vet att man kan koppla in större men det är inte en jäkel som gör det.

17"? Uj, det var längesen man hade en sån... och hur vet du att inte en jäkel gör det, pratat med ALLA eller?

 

Håll dig till din handkontroll så håller jag mig till min mus, enklast så. :)

 

---

Det där med flera knappar på en mus är rätt bra fast man ska inte ha FÖR många.

Jag har själv 2 logitech med åttielva knappar på men inte för knapparna utan för att jag gillade formen på dom, trevliga att hålla i, kör bara höger/vänster/scroll och skippar dom andra knapparna.

Och jag kommer inte byta bort den Logitech jag har till Macen... om nu inte Apple själva släpper en trevlig liten leksak vill säga. :P

 

Bara att vänta och se, om du nu släpper en kommer det bli intressant. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler knappar och så kallade 'ergonomiska' möss får folk att klamra sig fast hårdare vid sina möss och sluta variera sig. Två knappar och scrollhjul är en sak.. (bra om Apple testar det) .. men fjorton knappar och 'ergonomiskt' formade möss är djävulens påfund. Någon som har testat Nostromo speedpad? Är den användbar för annat än spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer är inte till för spel! Konsoll regerar!

Strategi spel som till exempel Empire Earth måste köras på dator för att det ska gå bra. Och dom försök som är gjorda t.ex. The Sims för konsoll aldrig funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen...nu kan jag peta näsan med den andra handens pekfinger...

Skämt åsido...grabben som arbetar med grafisk produktion tycker att två knappar underlättar och snabbar upp vissa momeni t ex illustrator. Scrollhjul är också en abvändbar finnes och så svårt är det väl inte att hålla reda på vänster respektive höger. Jag köper en sådan mus direkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler knappar och så kallade 'ergonomiska' möss får folk att klamra sig fast hårdare vid sina möss och sluta variera sig. Två knappar och scrollhjul är en sak.. (bra om Apple testar det) .. men fjorton knappar och 'ergonomiskt' formade möss är djävulens påfund. Någon som har testat Nostromo speedpad? Är den användbar för annat än spel?

Håller med dig precis :)

 

vissa möss som vissa tycker är så bra med alla snabbknapppar överallt gör mig bara förvirrad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...