Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem skanna flera sidor till Apple Mail


fred6633

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag använder en multifunktionsskrivare från HP, LaserJet M1212nf MFP. När jag lägger flera sidor i dokumentmataren och väljer skanna till Mail, format PDF och "skapa ett enda dokument" i Bildinsamling, så öppnas ett nytt meddelandefönster i Apple Mail för varje papper i dokumentmataren. Alltså om jag vill skanna tre sidor till ett PDF-dokument till Apple Mail öppnas tre nya meddelandefönster. Det första med sidan ett som bilaga, det andra med sidorna 1 - 2 som bilaga o s v.

 

Jag installerade VueScan, men det där fanns otroligt nog inte funktionen att skanna till Mail.

 

HP:s skannerprogram fungerar inte. HP rekommenderar själv att använda Bildinsamling.

 

Jag funderar nu på att skaffa en annan multifunktionsskrivare, men det är ju ingen vits om det blir samma sak där. Så om några kunde testa med att skanna flera papper i formatet PDF till Apple Mail vore jag tacksam.

 

Jag kör 10.6.8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte spara PDF:en direkt på hårddisken istället och sedan dra den färdiga PDF:en till Apple Mail? När du drar en PDF, eller någon annan fil, till Apple Mail så öppnas ett nytt mail med detta dokument bifogat.

 

Du säger att VueScan inte kan skicka PDF:en till Apple Mail, men spara PDF:en på hårddisken då och dra den till Apple Mail så hamnar den där.

Eller titta på utskriftsmenyn i VueScan och knappen PDF. Där ska finnas "E-posta PDF", för den finns i alla program på Mac som kan skriva ut på skrivare...

 

Nu har jag inte din skrivare, men jag har en annan HP-skrivare, och med HP följer det med scannringsprogram som kan spara flera dokument i en och samma PDF. Har du provat det istället för Bildinsamling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte spara PDF:en direkt på hårddisken istället och sedan dra den färdiga PDF:en till Apple Mail? När du drar en PDF, eller någon annan fil, till Apple Mail så öppnas ett nytt mail med detta dokument bifogat.

 

Du säger att VueScan inte kan skicka PDF:en till Apple Mail, men spara PDF:en på hårddisken då och dra den till Apple Mail så hamnar den där.

Eller titta på utskriftsmenyn i VueScan och knappen PDF. Där ska finnas "E-posta PDF", för den finns i alla program på Mac som kan skriva ut på skrivare...

 

Nu har jag inte din skrivare, men jag har en annan HP-skrivare, och med HP följer det med scannringsprogram som kan spara flera dokument i en och samma PDF. Har du provat det istället för Bildinsamling?

 

Jag är medveten om att man kan skanna till hårddisken först. Hp:s eget skanningsprogram ger ett felmeddelande "Unable to connect to device". Det är Bildinsamling som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hp:s eget skanningsprogram ger ett felmeddelande "Unable to connect to device".

Har du laddat ner den senaste versionen från HPs hemsida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ner den senaste versionen från HPs hemsida?

 

Ja. Jag läste någonstans att HP själva rekommenderar Bildinsamling.

 

Det konstiga är att Bildinsamling har under mer än två år inte upptäckt min skrivare. I stället har jag använt HP:s skanningsprogram. Så för en dryg vecka sedan var det en skrivaruppdatering när jag körde OS X:s programuppdatering. Eter den uppdateringen slutade HP:s mjukvara att fungera. I stället upptäckte nu Bildinsamling min skrivare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket smidigare att skanna direkt till Mail. Man slipper navigera i Finder och man slipper få en fil på disken. Lösningen får bli denna.

 

1. Skanna till Mail

2. skicka meddelandet

3. kör scriptet:

tell application "Mail"

close (every window whose name is "Nytt brev")

end tell

 

Då spelar det ingen roll om jag har tio fönster "Nytt brev" i mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du slipper inte att få en fil på hårddisken, för PDF:en hamnar ju på hårddisken i vilket fall som helst. Bara det att du inte ser den på ett enkelt sätt i Finder utan den hamnar i mappen för bilagor som ligger i Mail-mappen i Biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1367061800[/url]' post='1621497']

Du slipper inte att få en fil på hårddisken, för PDF:en hamnar ju på hårddisken i vilket fall som helst. Bara det att du inte ser den på ett enkelt sätt i Finder utan den hamnar i mappen för bilagor som ligger i Mail-mappen i Biblioteket.

 

Jo jag vet men skannar man först till hårddisken och sedan drar den till Mail har man två pdf-filer på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den plockar från filen i Finder så det blir en länk, alltså en fil inte två. Det är så jag uppfattar det iaf. Finder är smart. :)

Men det beror lite på vad du har för mail. Om det är IMAP så skickas det ju fram och tillbaks. Då får du ju filen lagrad på IMAP-servern och sen skickas den tillbaks till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att man kan skanna till hårddisken först. Hp:s eget skanningsprogram ger ett felmeddelande "Unable to connect to device". Det är Bildinsamling som gäller.

 

Har du provat att skanna med programmet förhandsvisning?

Det brukar jag göra och det fungerar alltid...

Välj importera från skanner i arkiv menyn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att skanna med programmet förhandsvisning?

Det brukar jag göra och det fungerar alltid...

Välj importera från skanner i arkiv menyn...

 

Alternativet skanna till Mail finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet skanna till Mail finns inte.

 

Men alternativet "E-posta PDF" finns och det är samma sak. E-posta PDF finns i alla program som kan skriva ut.

Du trycker på "Skriv ut" - "PDF" - "E-posta PDF" och så skickas scannringen till Apple Mail som öppnar ett fönster med PDF:en som bilaga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alternativet "E-posta PDF" finns och det är samma sak. E-posta PDF finns i alla program som kan skriva ut.

Du trycker på "Skriv ut" - "PDF" - "E-posta PDF" och så skickas scannringen till Apple Mail som öppnar ett fönster med PDF:en som bilaga.

 

Men det är fortfarande ett onödig tvåstegsprocess. Först importerar man till en mapp och sedan skickar man filen till e-postklienten.

Genom att i Bildinsamlig skanna direkt till e-postklienten hoppar man över det första ledet. Dessutom är frågan om att skapa en pdf-fil för en annan person. Jag vill inte själv ha den på min disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är fortfarande ett onödig tvåstegsprocess. Först importerar man till en mapp och sedan skickar man filen till e-postklienten.

Genom att i Bildinsamlig skanna direkt till e-postklienten hoppar man över det första ledet. Dessutom är frågan om att skapa en pdf-fil för en annan person. Jag vill inte själv ha den på min disk.

 

Radera den då efteråt, hur jobbigt/tidskrävande är det egentligen...

Känns som om du inte vill ha hjälp, varje tips du får sågar du totalt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera den då efteråt, hur jobbigt/tidskrävande är det egentligen...

Känns som om du inte vill ha hjälp, varje tips du får sågar du totalt...

 

Jodå visst vill jag ha hjälp. Annars hade jag inte skrivit. jag är tacksam för de tips som jag har fått, men jag har redan känt till dem. Jag vill använda funktionen att skanna direkt till e-postklienten.

 

Något svar på det som jag undrade i mitt första meddelande, nämligen om det blir samma problem med andra skannrar, har jag inte fått.

 

Dessutom skannar jag i mitt jobb väldigt ofta till andra personer. En enstaka radering är förvisso inte särskilt krävande, men i det långa loppet blir det ett moment som jag vill undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom skannar jag i mitt jobb väldigt ofta till andra personer. En enstaka radering är förvisso inte särskilt krävande, men i det långa loppet blir det ett moment som jag vill undvika.

 

Spara då alla i en mapp som du raderar vid dagens slut...

Inne i mappen trycker du cmd+A sen cmd+backspace, då hamnar alla i papperskorgen, vill du tömma den trycker du bara cmd+shift+backspace...

allt gjort på ca 2-3 sekunder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med Brother-skrivare på en annan Snow Leopard-maskin. Det var precis samma beteende som jag beskrev i mitt första inlägg. Problemet tycks alltså inte sitta i min skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...