Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Roterande eller framåtillbakatandborste?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja har ni sett att ett eltandborstmärke har börjat med borste som inte roterar utan gör en rörelse mer lik den man gör själv med tandborsten, upp å ner liksom, är det nån som vet om denna är mycket bättre än den roterande eller är det bara en marknadsföringsgrej?

 

Vet nån oxå om man måste köpa ny batterienhet, grejen man håller i, eller är det bara att sätta på denna borste på sin gamla maskin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på miljön och använder en ej eldriven tadborste!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har ni sett att ett eltandborstmärke har börjat med borste som inte roterar utan gör en rörelse mer lik den man gör själv med tandborsten, upp å ner liksom, är det nån som vet om denna är mycket bättre än den roterande eller är det bara en marknadsföringsgrej?

 

Vet nån oxå om man måste köpa ny batterienhet, grejen man håller i, eller är det bara att sätta på denna borste på sin gamla maskin?

Nej - har inte sett ngn så. Var har du sett den?

Jag har en sån oscillerande.

 

 

 

@Hummel - el eltandborte kan väl inte var mer miljöfarlig, där man byter toppen påden - som är ihålig plast med lite borst på? ...än att byta/kasta hela "solida plastpinnar" - som dessutom börjar spreta med borsten fortare än de på eltandborsten, så man få byta oftare där.

 

 

Sett i miljöperspektivet tycker jag att eltandborsten är lite motsvarigheten till lågenregilampan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enbart om du har något extremt fel på handled och armbåge som gör att du inte kan hantera en vanlig tandborste.

Gör inte eltandborsten ett bättre jobb än man gör själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara enligt tillverkarna av eltandborstar. Du gör ett bättre jobb själv med en vanlig tandborste och lite tandtråd.

Är du säker, trodde maskinen gjorde bättre jobb då den gnuggar tusen ggr mer än jag kan, men jag vet inte..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, min har inget sagt vad jag minns, däremot hade de lite sånt stående nånstans som reklammaterial el nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt."

 

---

 

 

Vad man ska göra med en helt vanlig tandborste, helst mjuka, mjukare, mjukaste borst:

 

  • 2 + 2 + 2-regeln. Borsta tänderna två gånger om dagen, använd 2 cm fluortandkräm, och borsta i minst två minuter vid varje tillfälle.

post-28798-073004500 1362244409_thumb.jpg

:nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elektronikskrot som är onödigt förorenar i och för sig bara Afrika, men varför? Är det så svårt att röra armen fram och tillbaka?

Hade det bara handlat om att gnugga. Har du aldrig talat med din tandläkare om hur man bör göra? Min tandläkare avråder från eltandborste i alla fall.

Nej det är inte svårt. Har en vanlig med. Jag vet ingen tandläkare el tandhygienist som sagt så eller har den uppfattningen. Varken de jag går till el av de jag känner privat.

 

Min eltandborste har hållt över 10år, inget som blivit elektronikskrot. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två minuter? Tror det tar minst fem för mig. Använder en Oral B-eltandborste och som av en slump är det idag dags att köpa nytt borstskaft. Ska man gå på den där konstiga någon bildlänkade till kanske?

 

Eltandborste är bra mot plack och tandsten har jag hört. Tycker också att munnen känns renare nu än med vanlig tandborste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte eltandborsten ett bättre jobb än man gör själv?

 

 

Tillverkarna av tandborstar och tandkräm behöver "nya" produkter för att kunna sälja mer. Det är ju inte så att den där nya revolutionerande tandkrämen som du ser på TV-reklamen är bättre än den som redan finns (för i så fall hade de ju plockat bort den gamla ur sortimentet), eller att tandborsten helt plötsligt måste ha längre strån på ena sidan och flerpar i mitten och en liten hästsko på baksidan och en tungskrapa...osv. det är endast för att få dig som köpare att köpa mer.

När försäljningssiffrorna på en "gammal" produkt börjar dala är det helt enkelt dax att lansera en ny "revolutionerande" produkt, testat av forskningsinstitutet i Schweiz. Vi människor är programmerade att vilja ha något som är "nytt" och "effektivare" så vi inte hamnar i underläge mot någon annan. Det är bara att spana in tandborst/tandkrämshyllan i affären där det bara skulle behövas en sorts tandborste och en sorts tandkräm (den effektivaste).

 

Eltandborsten utgör ett påhittat behov för att du ska köpa mer. Är den dessutom batteridriven så kommer du behöva köpa batterier i fortsättningen vilket ju är ett plus för handlarna. Ett olyckligt val för dig och ur miljösynpunkt.

 

(samma sak med individuellt paketerade kaffeampuller - vidrigt ur miljösynpunkt men gött för affären när de binder upp köparna för all framtid)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte svårt. Har en vanlig med. Jag vet ingen tandläkare el tandhygienist som sagt så eller har den uppfattningen. Varken de jag går till el av de jag känner privat.

 

Min eltandborste har hållt över 10år, inget som blivit elektronikskrot. :ThumbsUp:

 

All onödig elenergi som måste produceras för dessa borstar. All extra energi på grund av låg effektivitet vid laddning, speciellt induktiv laddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkarna av tandborstar och tandkräm behöver "nya" produkter för att kunna sälja mer. Det är ju inte så att den där nya revolutionerande tandkrämen som du ser på TV-reklamen är bättre än den som redan finns (för i så fall hade de ju plockat bort den gamla ur sortimentet), eller att tandborsten helt plötsligt måste ha längre strån på ena sidan och flerpar i mitten och en liten hästsko på baksidan och en tungskrapa...osv. det är endast för att få dig som köpare att köpa mer.

När försäljningssiffrorna på en "gammal" produkt börjar dala är det helt enkelt dax att lansera en ny "revolutionerande" produkt, testat av forskningsinstitutet i Schweiz. Vi människor är programmerade att vilja ha något som är "nytt" och "effektivare" så vi inte hamnar i underläge mot någon annan. Det är bara att spana in tandborst/tandkrämshyllan i affären där det bara skulle behövas en sorts tandborste och en sorts tandkräm (den effektivaste).

 

Eltandborsten utgör ett påhittat behov för att du ska köpa mer. Är den dessutom batteridriven så kommer du behöva köpa batterier i fortsättningen vilket ju är ett plus för handlarna. Ett olyckligt val för dig och ur miljösynpunkt.

 

(samma sak med individuellt paketerade kaffeampuller - vidrigt ur miljösynpunkt men gött för affären när de binder upp köparna för all framtid)

+ 1 Skulle vilja ge ännu fler plus om jag bara kunde... :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte det där bara det gamla vanliga antikommersiell-argumentet, en ny produkt kan ju faktiskt vara bättre än en gammal den ersätter, bilen t ex är snabbare, uthålligare och säkrare än rida en häst, bara det. Jag tror lite som storebror att jag har mindre plack d v s förformen till tandsten och hål nu när jag har en oscillerande borste som borstar liksom tusen ggr mera än jag kan för hand än jag hade för tjugo år sen, men sånt är ju svårt att mäta och se, men det borde väl finnas några vetenskapligare tester på detta, man kan tro och tycka men det vore intressant med lite hårdfakta oxå?

 

Dessutom är jag övertygad om att tandkrämen är bättre idag än för tjugo år sen, man kan inte blunda för att det finns en utveckling, vi går inte i vadmalskläder längre även om några vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte det där bara det gamla vanliga antikommersiell-argumentet, en ny produkt kan ju faktiskt vara bättre än en gammal den ersätter, bilen t ex är snabbare, uthålligare och säkrare än rida en häst, bara det. Jag tror lite som storebror att jag har mindre plack d v s förformen till tandsten och hål nu när jag har en oscillerande borste som borstar liksom tusen ggr mera än jag kan för hand än jag hade för tjugo år sen, men sånt är ju svårt att mäta och se, men det borde väl finnas några vetenskapligare tester på detta, man kan tro och tycka men det vore intressant med lite hårdfakta oxå?

 

Dessutom är jag övertygad om att tandkrämen är bättre idag än för tjugo år sen, man kan inte blunda för att det finns en utveckling, vi går inte i vadmalskläder längre även om några vill.

 

 

Det är väl inget fel med att vara kommersiell eller att gilla teknikutveckling, det går utmärkt att göra det utan att förstöra jordens resurser eller släppa ut farliga ämnen i miljön. Men det är viktigt att du som konsument förstår hur reklam och kommers manipulerar dig för att köpa de varor och tjänster som du köper.

En elektrisk tandborste är inte per automatik effektivare än en helt vanlig enkel tandborste utan special-funktioner, bara för att tillverkaren skriver det på förpackningen. Visst snurrar den av sig själv snabbare än du själv kan borsta till och med, men den egentliga skillnaden är att den ena drivs på batteri.

Det är inte hur snabbt du borstar som är det viktiga för att dina tänder ska bli rena, det viktiga är ATT du borstar och hur noggrant du gör det.

Den stora förbättringen med tungskrapor, flerpar och batteridrivna tandborstar är ett påhittat marknadsföringsknep...det är alltså inte en faktisk teknikförbättring motsvarande teknikutveckling som häst till bil-jämförelsen, utan bara en teknikförändring. Det vill säga om förbättringen nu handlar om att hålla dina tänder rena, INTE att borsta snabbare utan att behöva röra på sin egen hand (då har ju den batteridrivna tandborsten en klar fördel).

 

Ny formula - ännu vitare tänder!! det här är ett sätt för tillverkaren att utöka sina sortiment för att kunna tjäna mer pengar.

Du tycker inte det är lite väl konstigt att alla nya tandkrämssorter som dyker upp har en helt ny "revelutionerande" funktion som du aldrig behövt tidigare, 6 månader efter att den förra nya förbättrade formulan dök upp?

 

Vill du ha bra munhälsa så se till att din tandkräm inte innehåller skadliga cancerogena kemikalier (som de flesta "traditionella" tandkrämerna har) som tas upp i kroppen och lagras, det är betydligt viktigare än vilken tandborste du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet du söker i rubrik och första inlägg ("framåtillbaka", "upp å ner") torde vara oscillerande. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du tycker om mycket och jag vet vad reklam är och hur den försöker indoktrinera oss att köpa allt skräp, visst, men har du nåt bevis för att manuell långsam gnuggning är bättre än en maskin som snurrar typ 200 000 varv per minut? Jag önskar gärna veta, tro kan jag vi göra så mycket vi vill men vore kul med lite actual kunskap. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du tycker om mycket och jag vet vad reklam är och hur den försöker indoktrinera oss att köpa allt skräp, visst, men har du nåt bevis för att manuell långsam gnuggning är bättre än en maskin som snurrar typ 200 000 varv per minut? Jag önskar gärna veta, tro kan jag vi göra så mycket vi vill men vore kul med lite actual kunskap. :)

 

 

har du nått bevis för att antalet snurr är avgörande för hur rena dina tänder blir?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet du söker i rubrik och första inlägg ("framåtillbaka", "upp å ner") torde vara oscillerande. :nerd:

Nej, du har fel, eller kanske rätt, men "oscillerande" använder tillverkarna för de huvuden som är vanliga idag som snurrar fram å tillbaka (inte runt runt), det jag hade funnit som var nytt var att den rör stråna fram och tillbaka, inte i en snurrande rörelse utan rak, som vi gnuggar borsten manuellt. Därför tänkte jag att det skulle kunna vara en effektivare rörelse än de gamla snurrande men jag ville veta om nån visste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du nått bevis för att antalet snurr är avgörande för hur rena dina tänder blir?

Näe därför jag fråga. Men det är väl tänkbart att det kan va så, skurar jag golvet hundra ggr blir det säkert renare än om jag slarvar över en gång, väl inte så svårt att tänka sig den möjligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du tycker om mycket och jag vet vad reklam är och hur den försöker indoktrinera oss att köpa allt skräp, visst, men har du nåt bevis för att manuell långsam gnuggning är bättre än en maskin som snurrar typ 200 000 varv per minut? Jag önskar gärna veta, tro kan jag vi göra så mycket vi vill men vore kul med lite actual kunskap. :)

 

200000 rpm, det låter överdrivet. det är nog runt 250 rpm på en roterande tandborste.

Ett sätt att få lite svar är väl att fråga en tandläkare eller liknade, kanske har vi någon medlem här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har fel, eller kanske rätt, men "oscillerande" använder tillverkarna för de huvuden som är vanliga idag som snurrar fram å tillbaka (inte runt runt), det jag hade funnit som var nytt var att den rör stråna fram och tillbaka, inte i en snurrande rörelse utan rak, som vi gnuggar borsten manuellt. Därför tänkte jag att det skulle kunna vara en effektivare rörelse än de gamla snurrande men jag ville veta om nån visste.

I så fall är alla oscillerande, fast på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eltandborsten utgör ett påhittat behov för att du ska köpa mer. Är den dessutom batteridriven så kommer du behöva köpa batterier i fortsättningen vilket ju är ett plus för handlarna. Ett olyckligt val för dig och ur miljösynpunkt.

 

(samma sak med individuellt paketerade kaffeampuller - vidrigt ur miljösynpunkt men gött för affären när de binder upp köparna för all framtid)

...och jag tycker det är precis tvärtom. Med eltandborsten köper man färre. "Reservdelsborstana" man köper håller också längre än borsten på en vanlig borste. Batterier köper man inga, de är inkapslade annars hade man nog inte kunnat/fått ha den i badrum (våtutrymme).

 

Min har hållt i > 10år.

 

- - -

 

Om kaffeampullerna håller jag helt med om. Inte direkt miljövänligt. badidea.gif

 

 

All onödig elenergi som måste produceras för dessa borstar. All extra energi på grund av låg effektivitet vid laddning, speciellt induktiv laddning.

Fast det är inte så mkt, minimalt... kanske t o m "micromalt". :) En TV i standby drar nog mer, för att inte tala om telefoner som ligger och "onödighetsladdar".

 

Försöker vara noga med att inte bara ha den in laddaren slentrianmässigt. ....så har den hållt länge med. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...