Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

8GB Ram för lite?


gurkann

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en 15" retina macbook pro (basmodellen med 8GB RAM) och tänkte att RAM-minnet absolut borde räcka för mig under de närmsta åren. Jag brukar ha Photoshop, Bridge, Webkit (Safari, med ett par flikar) och Spotify uppe samtidigt. Jag har en Nikon D700 så bildfilerna är inte särskilt tunga, råfilerna brukar ligga runt 15 MB.

 

Jag har bifogat en skärmdump av Aktivetshanteraren, "Sidor ut" och "Växelfil" känns som de borde vara betydligt mindre?

2a66s6g.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt, men att säga att det är för lite är att säga för mycket... Badbollar burken något??

 

Ok, nej den badbollar inte mycket men prestandan i Photoshop (CS6) känns inte som en dator för över 20k. Min förra iMac (24" från 2008 med 6GB ram) kändes betydligt rappare för vissa uppgifter. Största problemet är när man zoomar in och ut i bilder, "går omkring" i bilder med handverktyget och använder beskärningsverktyget. Dessa saker känns som sirap! Även lagningspenseln känns seg, den släpar efter rätt så rejält... Väldigt tråkigt och inte något jag väntat mig för en så pass dyr dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har bifogat en skärmdump av Aktivetshanteraren, "Sidor ut" och "Växelfil" känns som de borde vara betydligt mindre?

 

Just vid det tillfället hade Macen mått bra av 2,6GB mer RAM. Om du stängt av Safari hade det sett annorlunda ut, då hade du klarat dig.

 

 

Ok, nej den badbollar inte mycket men prestandan i Photoshop (CS6) känns inte som en dator för över 20k. Min förra iMac (24" från 2008 med 6GB ram) kändes betydligt rappare för vissa uppgifter. Största problemet är när man zoomar in och ut i bilder, "går omkring" i bilder med handverktyget och använder beskärningsverktyget. Dessa saker känns som sirap! Även lagningspenseln känns seg, den släpar efter rätt så rejält... Väldigt tråkigt och inte något jag väntat mig för en så pass dyr dator.

Din förra Mac körde säkert inte Photoshop CS6, eller?

Photoshop CS 5 och (särskilt) CS6 är fruktansvärt RAM-slukande. Man kan nästan undra om Adobe har royalty från RAM-tillverkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just vid det tillfället hade Macen mått bra av 2,6GB mer RAM. Om du stängt av Safari hade det sett annorlunda ut, då hade du klarat dig.

 

Din förra Mac körde säkert inte Photoshop CS6, eller?

Photoshop CS 5 och (särskilt) CS6 är fruktansvärt RAM-slukande. Man kan nästan undra om Adobe har royalty från RAM-tillverkarna.

 

 

Aha ok, det är safari som slukar sjuka mängder minne. Märkligt tycker jag eftersom jag bara har några få flikar uppe och dessutom är allt Flash-innehåll blockerat.

 

Nä på min iMac körde jag CS5, men jag har nyligen testat CS6 på en 21.5" iMac som har några år på nacken och där flyter alla grejer jag sa på betydligt bättre. Iof så körde den datorn Lion om det kan ha något med det att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...