Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett inlägg för Semmelman


snowreeler

Rekommendera Poster

Nämen allvarligt Magdalena Ribbing, nu får du nog sluta och gå i pension, du kan lika lite om traditioner som min vänstra fingernagel, allvarligt äta semla med kniv å gaffel om du läser detta vilket du antagligen inte gör det går fetbort, det vanliga och bästa sättet att äta semla - torr utan mjölk s k hetvägg - är med en helt vanlig svensk kaffesked, då får du med alla lager som du säger, man ska INTE äta semla med kniv å gaffel det är värre än att snyta sig i svenska flaggan. Hur fasen kunde det gå så här fel?? :superirriterad:

 

http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/ribbing-sa-ater-du-semlan-utan-att-tappa-stilen/

Hetvägg är väldigt gott, även med kanel, i synnerhet om man fått hem frusna semlor som inte hunnit tina än. Jag har fått många sådana av både frun och farmor för längesedan. Men det normala är metod #1, att ta av locket och skrapa av en del av grädden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Nämen allvarligt Magdalena Ribbing, nu får du nog sluta och gå i pension, du kan lika lite om traditioner som min vänstra fingernagel, allvarligt äta semla med kniv å gaffel om du läser detta vilket du antagligen inte gör det går fetbort, det vanliga och bästa sättet att äta semla - torr utan mjölk s k hetvägg - är med en helt vanlig svensk kaffesked, då får du med alla lager som du säger, man ska INTE äta semla med kniv å gaffel det är värre än att snyta sig i svenska flaggan. Hur fasen kunde det gå så här fel?? :superirriterad:

 

http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/ribbing-sa-ater-du-semlan-utan-att-tappa-stilen/

[+] :yeahbaby:semla.pngsemla.pngsemla.png

 

Semla i mjölk smakar mannagrynsgröt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semla med het mjölk måste ätas omedelbart efter att mjölken hällts på. Annars blir det en slajmbulle.... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken det ena eller det andra är särskilt spännande, tycker jag, nuförtiden. Etikett struntar jag i, bara man torkar/tvättar sig ren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semla med het mjölk måste ätas omedelbart efter att mjölken hällts på. Annars blir det en slajmbulle.... :stjarnsmall:

Semla med het mjölk ska ätas INNAN mjölken hälls på, eller snarare UT. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar semla utan, men om jag ska äta med het mjölk så måste det ske på stört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ironiskt att först separera grädden för att sedan förena den med mjölken igen. Mycket väsen för ingenting.

Jo. Då man ändå gröper ur bullen lite så hade det varit smidigare att bara ansluta en ko och mjölka ner i hålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha det jag skrev kunde visst tolkas på två sätt vilket ni SJÄLVKLART gjorde. :hihihi:

 

Nåväl, hetvägg är det allra bästa sättet förstås, då med stor sked så det går snabbt att slafsa i sig.

Men om man äter på kondis "torr" semla på litet fat med kaffe till så ska man alla dar i veckan varhelst utom på kungliga slottet äta den med kaffesked/tesked eller vad redskapet heter. Äta för hand som exempel 1 i filmen går oxå bra om man föredrar det, jag har för liten mun för det dock, jag föredrar äta långsamt kultiverat med liten sked, då räcker nöjet längre.

Äta semla med kniv å gaffel har jag bara sett en enda gång i mitt liv och tusentals cafésittningar å då var det turister, eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, hetvägg är det allra bästa sättet förstås, då med stor sked så det går snabbt att slafsa i sig.

Är det inte bättre då att göra en tallrik mannagrynsgröt, och byta ut sylten mot mandelmassasmeten och en gräddklick? :fundersam:Same-same liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ironiskt att först separera grädden för att sedan förena den med mjölken igen. Mycket väsen för ingenting.

Det är inte ironiskt. Det är att variera sig för olika upplevelser. Några gillar det, andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte låta en semla simma i kaffe?

Eller byta ut sockerpudret mot kaffepulver....? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte låta en semla simma i kaffe?

 

 

Eller byta ut sockerpudret mot kaffepulver....? :)

:sjuk::sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

 

årets första semla har ätits upp

 

Tjuvstart? :) I år är fettisdagen den 28 februari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjuvstart? :) I år är fettisdagen den 28 februari.

Semmelman bryr sig väl inte om datum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman bryr sig väl inte om datum

 

Semlor året runt ja. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Semlor året runt ja. :D

Definitivt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du värre än jag seven?!? :chock:

Haha! Det tror jag icke (eller - hur kan jag veta det?). B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...