Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att koppla MacBook Pro till TV


thiildas

Rekommendera Poster

Var nyligen på mediamarkt och köpte en "Mini Displayport - HDMI (Male-Male with audio)" och kopplade förväntansfullt in sladden i både tv:n och datorn för att kunna kolla på t.ex. olika serier via safari. Det knasiga är att tv:n verkar hitta datorn, då jag ser skrivbordet på tv:rutan, men så fort jag öppnar exempelvis safari eller spotify så blir det alldeles grått på tv-rutan.. Ljudet verkar inte heller fungera.

När jag var på affären så sa dom att det var just den här sladden jag behövde, så vad är det som har gått fel? Jag har en Sharp tv och en MacBook Pro.

Är ingen expert på allt vad sladdar heter och hur de egentligen ska fungera, så skulle vara jättetacksam för en utförlig beskrivning om hur jag ska gå tillväga. För visst ska man väl kunna kolla safari, spotify etc. på tv:n också när datorn är inkopplad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt när man kopplar in en extern bildskärm så kopplas Macen om i ett läge där du har två aktiva bildskärmar, du får alltså två "skrivbord" och du kan välja vad som ska visas och på vilken skärm. Om det du vill visa inte syns på den externa bildskärmen så får du dra över det från Macbooks egen skärm till den externa. Du har alltså två arbetsytor just nu och du kan ha olika saker på olika arbetsytor. Du kan välja primär och sekundär skärm och du kan även välja vilken du har för dina menyer och vilken som är utan menyerna. Detta görs i Systeminställningar - Bildskärm. Du kan även välja att visa samma bild på båda, s k bildskärmsdubblering - men det kan se fult ut om bildskärmen och datorn har olika upplösning. (visar man samma bild så visas den med samma upplösning, och om den externa bildskärmen har en annan upplösning än datorns skärm så kan det se märkligt ut... ).

 

Grå skärm tyder på att du har helskärmsläge inkopplad. Det kan bli grått på ena enheten och fullskärm eller helskärm på den andra med ditt program.

 

När det gäller ljud och HDMI så är det en historia för sig. Man får gå in och ändra i Systeminställningar för ljud att den ska skicka ut ljud till enheten via HDMI, alltså din TV ska dyka upp bland ljudenheter. Men det gäller bara om din TV har HDMI-kontakten kopplad för att ta emot ljud. Om den inte har det så dyker den inte upp. Här får du kolla TV:ns dokumentation.

 

Själv tycker jag det är enklare att köra digitalt ljud ut från Macen till en extern DAC in i förstärkaren och så ut i högtalarna jag har på varsin sida om TV:n.

Det fungerar fint för filmer i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...