Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Viktigt med rätt rubrik!


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

Vi har sagt det förr, men det tål att upprepas: tänk på vilken rubrik ni sätter! Vi håller just nu på att flytta trådar till de nya forumen, vilket gör att man plötsligt blir väldigt medveten om luddiga rubriker – tråden måste helt enkelt läsas innan man vet vart den ska flyttas.

 

Forumet är en stor kunskapsdatabas, och många inlägg innehåller information som andra forummedlemmar kan vara i behov av. Hur viktig en tråd än är, tappar den mycket av nyttan om ingen kan hitta den. Tänk därför på att sätta vettiga rubriker när ni startar nya trådar, rubriker som "Hjäääälp! Snäääälla!" kan med fördel skrivas till exempel "Problem med Safari - bokmärken försvinner". "Tips om toppenprogram" är inte heller någon höjdare, skriv i stället "Gratis pusselspel" eller något.

 

Enkla medel som gör forumet ännu bättre! :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Och tänk också på att inte förlita er på den andra rubrikraden, utan försöka få allt sagt i den översta. Tänk även på att försöka starta nya trådar i rätt forum. Om ämnet på något sätt berör Mac ska tråden inte startas i Frisnack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chinadrumsticks

Vissa forum som jag har stött på har haft ett slags avtal som man blir tvungen att läsa igenom. Därefter ett par frågor som måste besvaras för att man ska bli registrerad. Det kanske vore nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfande i forumet är inte heller så jättekul med rubriker som är kryptiska.............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tänk också på att inte förlita er på den andra rubrikraden, utan försöka få allt sagt i den översta. Tänk även på att försöka starta nya trådar i rätt forum. Om ämnet på något sätt berör Mac ska tråden inte startas i Frisnack!

Om den andra raden inte bör användas föreslår jag att ni tar bort möjligheten att använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Om den andra raden inte bör användas föreslår jag att ni tar bort möjligheten att använda den.

Det är lättare sagt än gjort tyvärr. Den tillför ett visst mervärde, men vad jag är ute efter är att ni inte räknar med den.

Ett exempel på hur man inte bör skriva:

 

Nu har jag fått problem...

...med tangentbordet på min iBook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förlitar mig inte på den andra raden men däremot använder jag den på grund av att den just finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec
Det är lättare sagt än gjort tyvärr. Den tillför ett visst mervärde, men vad jag är ute efter är att ni inte räknar med den.

Ett exempel på hur man inte bör skriva:

 

Nu har jag fått problem...

...med tangentbordet på min iBook

Däremot är den andra raden utmärkt för att belysa lite mer, så att man lätt kan skilja mellan följande:

 

Problem med tangentbordet på iBook

...badkarsknappen glappar!

 

och

 

Problem med tangentbordet på iBook

...jag får inte loss det!

 

Till exempel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...badkarsknappen glappar!

<_< badkarsknappen? eller var du ironisk.

Symbolen för <Alt> ser ut som ett halvt badkar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Simon Grabiec
Och då måste jag naturligtvis fråga mig: Varför ser den ut så? :huh: Helt seriöst alltså.

Om du tittar på den från vänster till höger så verkar det som att den föreställer en signal som har två vägar /alternativ/ att välja mellan, och väljer den ena. Men om det ska föreställa en järnväg eller kretskortssignal överlåter jag åt andra att spekulera om.... :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...