Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn har börjat krascha ofta


FrozenWithin

Rekommendera Poster

Påbörjade en avaktivering av FileVault för en fem timmar sen men är två timmar kvar innan den är färdig. Gjorde en FileVault-inställning efter att jag köpt datorn ifall den skulle bli stulen vid inbrott, så ingen kan använda den. Men var väl kanske onödigt så här i efterhand. Men tar bort det nu för att se om det löser det hela. Tack för alla svar så långt. Det positiva med allt är att jag lär mig mer om hur datorn funkar med alla era exempel =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du markerar din hårddisk på skrivbordet, och väljer Visa Info..

 

Vad visar den då i tillgängligt utrymme?

 

 

Tillgängligt utrymme är 392.34 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog knappast FileVault-krypteringen som får din dator att krascha men för vidare felsökning kan det vara smart att avkryptera hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog knappast FileVault-krypteringen som får din dator att krascha men för vidare felsökning kan det vara smart att avkryptera hårddisken.

 

Tjoho, det verkar som att det var FileVault som var problemet. För nu är datorn dels ljusår snabbare och S.M.A.R.T finns på Skivverktyg igen samt att nu står såhär..

 

På den ena:

 

Skivbeskrivning : WDC WD1001FALS-403AA0 Media Total kapacitet : 1 TB (1 000 204 886 016 byte)

 

Anslutningsbuss : SATA Skrivstatus : Läs- och skrivbar

 

Anslutningstyp : Intern S.M.A.R.T.-status : Kontrollerad

 

Schema för partitionskarta : GUID-partitionstabell

 

 

 

 

Och på den andra:

 

Plats : / Kapacitet : 999,35 GB (999 345 127 424 byte)

 

Format : Mac OS Extended (journalförd) Tillgängligt : 392,74 GB (392 742 088 704 byte)

 

Ägare aktiverade : Ja Används : 606,6 GB (606 603 038 720 byte)

 

Antal mappar : 148 523 Antal filer : 637 082

 

 

 

 

..Att jämföra med det jag kopierade hit tidigare. Hoppas på att problemet är löst nu och tack för all hjälp så långt! =)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho, det verkar som att det var FileVault som var problemet. För nu är datorn dels ljusår snabbare och S.M.A.R.T finns på Skivverktyg igen samt att nu står såhär..

 

På den ena:

 

...

 

Och på den andra:

 

Bara en liten stilla undran... Du skrev att du bara hade 1 hårddisk.

 

Hmm, okej. Ja jag har bara en hårddisk och har inte gjort någon partions-ändring själv.

 

Så, "På den andra"? :unsure:

 

Är det hårddisken i sig som är den ena och "Macintosh HD" som är den andra?

Eller är det "Macintosh HD" som är den ena och "Bootcamp" som är den andra?

 

Mest bara för (o)klarhetens skull. Det står inte med några namn. :)

 

 

- - -

 

Gôtt att du fick igång det. :crossfingers::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kollar ju statusen dels på den fysiska hårddisken WDC WD1001FALS-403AA0 och dels på den enda synliga partion han har (Macintosh HD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...