Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rensa min Pro


sheetmusic

Rekommendera Poster

Hej, jag har haft min nya mac i ett halvår nu. Den har börjat krångla sjukt mycket och blir seg. Jag började med att rensa program, då jag sedan upptäckte att programmen är borttagna men de tar fortfarande plats på minnet. Det är 51 gb på hårddiskminnet som jag gärna behöver. Aningen gör jag en ominstallation, men det funkar inte för man måste ha en skiva eller liknande, och jag vill inte göra en kopia av min gamla via facetime efter som jag vill att allt ska bort.

 

Någon som vet?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmen är borttagna och ändå tar upp plats på hårddisken, så kan du ha förklaringen till krånglet där - dvs programmen har inte avinstallerats på ett korrekt sätt, och då blir det strul.

 

Du behöver ingen skiva för ominstallation av systemet. Du går in på återställningspartitionen genom cmd + R vid uppstart, och där kan du ominstallera systemet. Detta gör att du får en ny system-mapp, men du har kvar program och dokument. Det kommer inte att korrigera felaktigt avinstallerade program, så du behöver formatera om hårddisken för att bli av med allt och börja från början det tror jag är enklast i detta fall. Och det gör du från Skivverktyg i återställningspartitionen. När systemet är nyinstallerat så får du installera dina program igen och då kan du installera dem som du verkligen behöver ha in.

 

Men program brukar inte ta upp så mycket utan det brukar vara data som tar upp, alltså bilder, musik och sånt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmen är borttagna och ändå tar upp plats på hårddisken, så kan du ha förklaringen till krånglet där - dvs programmen har inte avinstallerats på ett korrekt sätt, och då blir det strul.

 

Du behöver ingen skiva för ominstallation av systemet. Du går in på återställningspartitionen genom cmd + R vid uppstart, och där kan du ominstallera systemet. Detta gör att du får en ny system-mapp, men du har kvar program och dokument. Det kommer inte att korrigera felaktigt avinstallerade program, så du behöver formatera om hårddisken för att bli av med allt och börja från början det tror jag är enklast i detta fall. Och det gör du från Skivverktyg i återställningspartitionen. När systemet är nyinstallerat så får du installera dina program igen och då kan du installera dem som du verkligen behöver ha in.

 

Men program brukar inte ta upp så mycket utan det brukar vara data som tar upp, alltså bilder, musik och sånt...

 

Hej tack så mycket!

jag är inte så bra på sånt här, men hur ska jag göra när jag formaterar hårddisken, är inne på skivverktyg och båda min "Macintosh HD" dyker upp samt "TOSHIBA MK5065GSXF Media". jag har 30 bilder, ingen som helst musik men typ 3 filmer.. så jag vet inte vad som tar så mycket plats?

 

Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmen är borttagna och ändå tar upp plats på hårddisken, så kan du ha förklaringen till krånglet där - dvs programmen har inte avinstallerats på ett korrekt sätt, och då blir det strul.

 

Du behöver ingen skiva för ominstallation av systemet. Du går in på återställningspartitionen genom cmd + R vid uppstart, och där kan du ominstallera systemet. Detta gör att du får en ny system-mapp, men du har kvar program och dokument. Det kommer inte att korrigera felaktigt avinstallerade program, så du behöver formatera om hårddisken för att bli av med allt och börja från början det tror jag är enklast i detta fall. Och det gör du från Skivverktyg i återställningspartitionen. När systemet är nyinstallerat så får du installera dina program igen och då kan du installera dem som du verkligen behöver ha in.

 

Men program brukar inte ta upp så mycket utan det brukar vara data som tar upp, alltså bilder, musik och sånt...

 

Vad är ett korrekt sätt att installera program då? Inte att dra det till papperskorgen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ett korrekt sätt att installera program då? Inte att dra det till papperskorgen eller?

 

Jag brukar använda Appcleaner, då vet jag att programmet är ordentligt avinstallerat, Det kan laddas ner från http://www.freemacsoft.net/appcleaner/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.derlien.com/

 

Ladda ner disk invertory x, ett program som gör att man får en överblick av det som finns på hårddisken och lätt se vad som tar plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ominstallation via cmd + R och stoppade i en skiva. Då gick det bra, det som har tagit plats har nu försvunnit och datorn funkar som den ska igen. Använde mig också utav appdelete, mend den började kosta pengar efter ett tag, gör appcleaner också det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör appcleaner också det?

 

Mitt har inte gjort det ialla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...