Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel automatisk tid


ilma

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny macbook och har problem med att klockan visar exempelvis 10.48 istället för 18.48. I inställningarna för datum & tid kan man bara välja mellan tre tidszoner: Apple Europe, Apple Amerika och Apple Asien. Alla ger samma tid.

 

Jag löste det först med att inte låta datorn ställa in tiden automatiskt och gjorde det manuellt. Då uppstod problemet att jag inte kunde logga in med mitt appleid i Messages, jag kunde alltså inte skicka "sms" med datorn. Jag har försökt googla fram en lösning på detta men inte hittat någon med samma problem.

 

Kör OS X version 10.8.2.

 

 

Har någon vänlig själ en lösning på detta ganska lilla problem? Som gör mig ganska mycket förvirrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer tidszon under datum och tid, står det då Centraleuropa, normaltid?

 

Det du ändrar är vilken server datorn skall synka tiden emot, men om du inte ställt in rätt tidszon så blir det fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem 1.

Nej, du kan välja fler tidzoner än tre - däremot kan du bara välja mellan tre tidsservrar, men det är en annan sak.

En tidzon, det är ett område i världen som har en viss tid En tidsserver, det är den dator som din dator kopplar upp sig mot för att hitta rätt tid. Du får samma tid på de tre olika tids-datorerna så länge som du är i samma tidzon. Du ändrar alltså inte tidzonen genom att ändra tid-datorn, du ändrar bara vilken dator som ska ge dig tiden, men om du inte ändrar var du befinner dig så får du inte en ny tid.

 

Lösningen är alltså att ändra tidzon istället för att ändra tid-dator. Nu ändrar du bara tid-datorn, det är den som bara har tre val. Tidzonen har lika många val som det finns tidszoner och det är fler än tre. :) TIdszonen ändrar du genom att klicka på "Tidszon". Du ska alltså ha tre val: Datum & Tid - Tidszon - Klocka. Gå in på Tidszonen och under "Närmaste stad" skriver du in närmaste storstad där du befinner dig. Då bör du få rätt tid.

 

post-13591-063385300 1351795771_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller problem 2 - iMessage. Du är alltså inloggad under iCloud? (Systeminställningar - iCloud) men du har inte igång iMessage?

Om du går in på iMessage / meddelanden, och där Meddelanden - Inställningar - Konton, hur ser det ut där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lösnignen. Det var tidszonen som hade hoppat tillbaka till någon zon i USA. Så nu verkar jag både kunna ha rätt tid och Messages fungerar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...