Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Meddelande till kontakt med flera mobilnummer?


Blaser66

Rekommendera Poster

Jag har en 4s och med ios 5 så fick jag välja vilket telnummer jag skulle skicka ett meddelande till när jag valde en kontakt med flera nummer.

 

Efter uppgradering till ios 6 så har denna valmöjlighet försvunnit. När jag nu lägger till en mottagare av ett meddelande och denne mottagare även är synkad med facebook och har flera mobilnummer så ändras meddelandet automatiskt till ett MMS och namnet på mottagaren hamnar i meddelandet utan att jag kan välja vilket av numren jag vill skicka meddelandet till. Det innebär att även om mottagaren har en iphone så skickas inte meddelandet via imessage. Jag vet inte heller vilket av numren meddelandet skickas till.

 

Om jag skall skicka ett meddelande till en person utan facebook men med flera nummer så får jag fortfarande välja vilket av numren meddelandet skall skickas till.

 

Någon som vet varför det är på detta sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, märkligt, när jag börjar skriva in namnet på min kontakt får jag fortfarande upp en lista med alla telefonnummer och mailadresser (inklusive Facebook). Väljer jag numret markerat med "iMessage-bubblan" så skickas det som iMessage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4s och med ios 5 så fick jag välja vilket telnummer jag skulle skicka ett meddelande till när jag valde en kontakt med flera nummer.

 

Efter uppgradering till ios 6 så har denna valmöjlighet försvunnit. När jag nu lägger till en mottagare av ett meddelande och denne mottagare även är synkad med facebook och har flera mobilnummer så ändras meddelandet automatiskt till ett MMS och namnet på mottagaren hamnar i meddelandet utan att jag kan välja vilket av numren jag vill skicka meddelandet till. Det innebär att även om mottagaren har en iphone så skickas inte meddelandet via imessage. Jag vet inte heller vilket av numren meddelandet skickas till.

 

Om jag skall skicka ett meddelande till en person utan facebook men med flera nummer så får jag fortfarande välja vilket av numren meddelandet skall skickas till.

 

Någon som vet varför det är på detta sätt?

Har också upptäckt detta. Ganska irriterande. Har tyvärr inget svar på varför det blivit så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, märkligt, när jag börjar skriva in namnet på min kontakt får jag fortfarande upp en lista med alla telefonnummer och mailadresser (inklusive Facebook). Väljer jag numret markerat med "iMessage-bubblan" så skickas det som iMessage.

 

Om jag gör på det sättet så får jag också välja vilket nummer jag skall skicka till. Det var ett bra sätt att komma runt mitt problem. Men om jag trycker på plustecknet och väljer ur kontakter så kvarstår problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

En lösning som jag visserligen ser som lite bökig men som verkar fungera är om man går in i Facebooks inställningar (under inställningar i telefonen, inte appen) och där bockar av att Facebook ska få ha tillgång till ens kontakter.

 

När jag gjorde detta såg det ut som vanligt när jag skulle skicka till många och lägga till fler via plustecknet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...