Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tog bort viktiga filer?


norda72

Rekommendera Poster

Hej hopp!

I min iver att göra min Mac Pro snabbare fick jag för mig att rensa den från plist-filer. Sökte på "plist" i Spotlight. Det kom fram en sort som det fanns över 16 000 av. Den heter InfoPlist.strings. Datorn krävde lösenord, Finder ville göra ändringar stod det. Dum som jag var så fortsatte jag ändå. När jag lagt alla dessa filer i papperskorgen kom jag på att detta inte var så bra. Unix-körbar fil stod det när tog info på den. Av de 16 000 är nu ca 7 000 kvar i papperskorgen och det verkar vara segt att ta bort dem. Åååh, hur kunde jag vara så dum? Datorn fungerar dock som vanligt – än så länge.

Ska jag fortsätta att tömma papperskorgen och ta bort resterande filer, eller vad ska jag göra?

 

Datorn har varit seg på sistone så jag skulle fixa det trodde jag.

 

Är detta slutet för datorn? Svara omgående tack!

 

Med vänliga hösthälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de 16 000 är nu ca 7 000 kvar i papperskorgen och det verkar vara segt att ta bort dem. Åååh, hur kunde jag vara så dum? Datorn fungerar dock som vanligt – än så länge.

Ska jag fortsätta att tömma papperskorgen och ta bort resterande filer, eller vad ska jag göra?

 

Datorn har varit seg på sistone så jag skulle fixa det trodde jag.

 

Är detta slutet för datorn?

Funkar datorn som vanlig, så är det ju bra. :crossfingers::yeahbaby:

 

.plis-filer ja... Finns en mängd av dem. En del ligger inne i Programpaketen och andra ligger i inställningsmappar osv. Vad som oftast sker när det t ex gäller .plist-filerna i "Preferences". Tar du bort en så skapas en ny per automatik. T ex om ngt krånglar med ett program, kan man lägga ut den filen på skrivbodet el i papperskorgen och starta om så har det sen skapats en ny fil, som också oftast löser det problemet man hade. Andra plist filer har andra funktioner och jag är inte helt säker på att de återskapas på samma smidiga sätt.

 

Nä, det är inte slutet för datorn i sig. Ev att du får ominstallera ngt program ... i värsta fall göra en ominstallation. Eftersom du har tagit bort så extremt många plist-filer kanske en ominstallation kan vara bra än då för att vara säker... Men som sagt. Funkar det "som vanligt". Kör på.

 

Att datorn är seg beror förmodligen på ngt annat. Trött och/eller full hårdisk. För lite minne. Smuts osv...

 

Kanske du har en backup du kan återgå till? Eller via Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...