Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Permanent backup av Macbook?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Hej,

 

Jag har köpt en ny Macbook Pro.

 

Nu vill jag använda min gamla Macbook Pro som gästdator och därför rensa och återställa den. Men först vill jag göra en total backup. Alltså spara alla program och filer, i den struktur dom ligger i. Hur gör jag detta på bästa sätt?

 

Har funderat lite på vad Time Capsule kan göra. Men när jag läser om den verkar det som den uppdaterar/speglar backupsen regelbundet (om jag förstått det rätt?). Så är rädd för att den då skulle radera alla filer efter jag rensat datorn. Jag vill alltså ha en backup som sparas permanent och inte uppdateras.

 

Hur rekommenderar ni att jag gör detta på enklaste och bästa sätt? Hur tror ni Apple tänkt att jag ska göra?

 

(vill inte ringa och fråga, dom verkar konstigt nog inte ha en mailsupport)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra TimeMachine en gång så har du allt sparat. Den kan inte startas ifrån så då behöver du tex CarbonCopyCloner som gör en kopia av allt och som går att starta ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Så efter jag kört time machine en gång då kan jag inte köra time machine mer? För då kommer den uppdatera den backup som ligger där? Känns lite oroväckande. Jag är lite suge på en Time Capsule nämligen. Men om man inte kan göra en engångsbackup med den på ett enkelt sätt då vet jag inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så efter jag kört time machine en gång då kan jag inte köra time machine mer? För då kommer den uppdatera den backup som ligger där? Känns lite oroväckande. Jag är lite suge på en Time Capsule nämligen. Men om man inte kan göra en engångsbackup med den på ett enkelt sätt då vet jag inte...

 

Time Machine gör en uppdatering i timmen och gör en ny version samtidigt som den gamla finns kvar. Inget raderas förrän hårddiskens utrymme är slut. Jag har väl över hundra sparade versioner som gör att jag kan gå in och återskapa hur datorn såg ut med filer och allt när jag vill. så här ser vyn ut när man går in och kollar. Det är bara att välja vilken man vill återskapa... Eller så gör man bara en och tar bort sladden......

post-363-013544800 1349455476_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har något mot terminalkommandon, så är Rsync en effektiv metod.

 

(Remote login måste vara aktiverat på datorn du vill kopera till.)

 

På den gamla datorn kan du t.ex. kopiera hemkatalogen till den nya genom att skriva:

 

rsync -avz --progress /Users/användarnamn användarnamn@ipadress nya datorn:/Users/användarnamn/

 

 

Manual: http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/rsync.1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...