Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte uppgradering från OS X 10.5.8


Stainless

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag köpte min macbook pro i juni 2009 och har Mac OS X 10.5.8. För att kunna uppgradera iTunes, google chrome osv måste jag ha senare version av OS X. När jag söker programuppdateringar i "Programuppdatering..." hittar den ingen nyare version av OS X. Så hur ska jag gå till väga för att kunna uppdatera till den senaste versionen av OS X så att jag kan uppdatera iTunes (och därmed min iPhone till iOS 6..), Moutain Lion osv? Har försökt hitta på apples hemsida men utan resultat. Fattar inte alls :( Eller är det så att jag måste köpa Snow Leopard först, och i så fall var hittar jag den programvaran? Söker på apple store men hittar inte!

 

Tacksam för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara uppdateringar av Leopard som ingår i Leopard, för att uppgradera till ett nyare OS så behöver du köpa ett sådant. Apple har länge haft ett erbjudande till Leopard-köpare (om du har din e-post registrerad hos Apple bör du ha fått ett sådant erbjudande) för uppgradering till specialpris när Lion lanserades men det erbjudandet är över sedan länge och vi är nu redan inne på Mountain Lion. Snow Leopard är så gammalt idag att det inte längre finns till försäljning.

 

Mountain Lion finns endast att köpa via Mac App Store, men det går inte att köpa på Mac App Store via Leopard eftersom det nås via en särskild mjukvara som inte är släppt till ett så gammalt operativsystem. Möjligen kan du hitta Lion på USB-minne, för det såldes även på USB-minne. Apple har ju slutat med distribution via fysiska skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem! Har också Mac OS X 10.5.8. Jag kan inte ansluta min iPhone till mitt iTunes på datorn längre sen iPhonen uppgraderades. Vilket betyder att jag inte kan säkerhetskopiera något. Och kan inte uppgradera iTunes eftersom det kräver nyare OS X.

 

Jag har också funderat på att uppgradera datorns OS, men jag förstod inte riktigt vad Raphael menade i svaret. Det går att köpa nytt OS men bara via en plattform (?) som inte stöds av våra gamla OS?

Vad ger det för alternativ egentligen? Går det i så fall att kringgå en uppgradering av OS på nått vis? Eller går det att backa iPhone-uppdateringen för att kunna koppla till iTunes igen?

 

Känns lite som att man fastnat i en brunn bara för att man inte uppgraderat OS, jag har inte heller fått nått mail-erbjudande :/

 

Väldigt tacksam för hjälp!

//Maja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Info om uppgradering till senaste system finns på http://www.apple.com/se/osx/how-to-upgrade/

 

Kolla först om din Macs hårdvara kvalar in. Du måste också ha ett Apple ID (men det har du väl ett i iTunes; det är samma och det räcker så).

 

Om det på något sätt skulle misslyckas, ring Applesupporten, så vägleder de dej rätt. Mountain Lion kostar 149 kr. För det får man inte bara ett bättre system, utan även tillgång till nyaste versioner av iTunes, Safari osv.

Förutsättningen är givetvis att din Mac uppfyller minimikraven för Mountain Lion (vilket jag tror den gör) och 149 spänn på fickan, som du vill spendera på "nöjen"… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! Jo, jag får nog ringa applesupporten helt enkelt. Jag har AppleID, 149:- för nöjen och vad jag kan förstå även hårdvara som ska funka med Mountain Lion. Men eftersom jag har Leopard så kommer jag inte in på Mac App Store för att kunna köpa ML. Och på Apples hemsida så verkar inget tidigare OS finnas till försäljning heller?

 

Så det får la bli ett supportsamtal!

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...