Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Utrymme syns inte efter kloning


Manxs

Rekommendera Poster

Jag har satt in ny hd 1TB i min macbook pro och Macintosh HD ligger som en "under-HD" i den nya HD i skivverktyg. Nu är det så att när man öppnar "Lagring" i om den här datorn så ser det ut som att jag bara har 320 GB fortfarande. HUr löser jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att jag klonade diskarna med en kloningsapparat och kan inte partionera den nya till full storlek då det står att jag inte kan radera den ursprungliga partitionen eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att jag klonade diskarna med en kloningsapparat

Där har vi felet. Den klonade över sektor för sektor från den gamla 320GB disken till den nya 1TB-disken.

 

MÖJLIGEN kan du rädda situationen genom att köra Skivverktyg från den gråa DVDn som följde med Macen upp t.o.m Snöleopard eller köra Skivverktyg från återställningspartitionen (lejon och senare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mountain lion... Men är mkt osäker på hur jag skall gå vidare, hur kör man återställningspartitionen från skivverktyg? Vilken skall jag återskapa ifrån? Den nya som ligger överst eller den gamla som syns direkt under?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sista alternativet att radera allt och installera på nytt igen och partionera på nytt mrd cd snow leop. Sedan uppgradera till ML och sen köra time machine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mountain lion... Men är mkt osäker på hur jag skall gå vidare, hur kör man återställningspartitionen från skivverktyg?

Tvärtom: Kör Skivvertyg från återställningspartitionen.

 

Håll ner Kommando-R under uppstart. Nu ska du kunna köra Skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sista alternativet att radera allt och installera på nytt igen och partionera på nytt mrd cd snow leop. Sedan uppgradera till ML och sen köra time machine?

Japp, det är det SISTA alternativet, när INGET annat funkar. Men det är långt dit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer man fram till återställningspartitionen? Förlåt men är lite av nybörjar

 

e.. kommando R eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer man fram till återställningspartitionen? Förlåt men är lite av nybörjar

Håll ner Kommando-R under uppstart. Nu ska du kunna köra Skivverktyg.

Kommando=cmd = tangenten bredvid mellanslaget

(och bokstaven R samtidigt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: om jag kör återställningspartitionen, återställer jag datorn till ursprung då alltså snow leopard och alla filer försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är inne i återställningspartionen kan jag inte partionera om disken heller. Är det något annat jag skall försöka med där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är inne i återställningspartionen kan jag inte partionera om disken heller. Är det något annat jag skall försöka med där?

Man drar i nedre högra hörnet på partitionen för att göra den större. Du ska inte partitionera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger felmeddelandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det går inte att ta bort skivan från skrivbordet" står det alternativt så hoppar bara rutan tillbaks till ursprungliga storleken utan felmeddelande (beroende på om jag startat med cmd+R eller utan). Börjar ge upp hoppet.

 

Om jag istället skall blåsa ut allt (då jag inte vill ta ut hårddisken igen) och installera från skiva, är det nåt speciellt man skall tänka på?

 

Har inte hunnit läst på så mkt än, men som jag har förstått så kan jag formatera om hårddisken mha installationsskivan

väljer då extended journalförd och väljer samtidigt GUID i nån meny. (i radera/erase-menyn).

 

Jag har precis gjort en time machine på denna disk via usb (har min andra time machine på en NAS, verkar jobbigare att köra när jag ska ha tillbaks allt).

 

När jag installerat om Snow Leop. som ligger på cd'n, uppgraderar jag till Mount.Lion via Appstore och kan sedan via cmd+R uppstart hämta min senaste time machine från usb-disken.

 

Detta skall väl fungera och ge mig utrymmet tillbaks?

 

En till enkel fråga.. Hur kommer jag till "nyinstallationen/formateringen" mha skivan? Är det bara trycka in den eller ska jag hålla in nån knapp under uppstart?

 

Tacksam för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat den långa vägen. Nu är allt som det ska. Däremot så är inte lagringsdelen uppdelad i olika delar ex. film, foto m.m utan hela time machine återställningen ligger som en övrigtpost. jaja, det tog tid men var ganska enkelt den långa vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...