Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta till SSD - Frågor om Time Machine m.m.


Memory

Rekommendera Poster

Hej, denna fråga har säkert kommit upp tidigare men hittade ingen tråd...

 

Förutsättningar:

Har en Macbook pro 13" mid 2010 som leverades med Snow Leopard (tror jag). Har uppdaterat till Mountain Lion via App store och har således ingen skiva eller dylikt.

Kör Time Machine backups till min NAS regelbundet.

 

Nu är planen att uppgradera ram och byta till en SSD men har ingen koll hur jag ska göra. Den nya hårddisken kommer ju vara tom när jag köper den.

Kör jag bara in OS X skivan och installerar Snow Leopard för att sen återskapar allt från Time Machine?

Eller måste jag först uppdatera till Mountain Lion innan jag återskapar?

 

Och hur gör jag när jag återskapar från Time Machine? Nån som kan länka till en tutorial?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Finns många trådar om detta på forumet, alternativ:

 

1. Sätt i SSDn -> Kör OSX SnowLeopard-skivan -> Hämta alla OSX-uppdateringar -> Uppgradera till Mountain Lion -> Hämta över all information från TimeMachine med Flyttassistenten.

2. Skaffa diskkloningsverktyg som Superduper eller Carbon Copy Cloner samt ett extern kabinett, sätt SSD i kabinettet, gör en klon av skivan med nämnda program -> Byt diskar

3. Hämta hem programmet Lion Disk Maker och hämta hem Mountain Lion (går att göra trots att du har den installerad) och skapa ett USB med OSX på -> Sätt i SSDn, kör installationen -> Under installationen tillfrågas du att föra över användare och då hämtar du allt från TimeMachine...

 

Skulle själv föredragit punkt 3. eller kanske 1. Lite hugget som stucket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...