Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Omformatera OS X


KonradA

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook Pro som jag köpte för några år sedan med Snow Leopard. Nyligen köpte jag via AppStore Mountain Lion som jag installerade men känner nu att jag vill omformatera datorn för att få en sk "clean" version, om jag har förstått det rätt. Jag har ingen erfarenhet av att omformatera Mac-datorer eftersom jag kommer från PC-världen.

 

Hur kommer jag igång? Finns det några guider jag kan ta del av eller är det så enkelt att ni bara kan vägleda mig direkt här på forumet? Jag har inte Mountain Lion på fysisk skiva utan det laddade jag ner direkt ifrån datorn. Startskivan till min MacBook Pro har också tyvärr försvunnit, behöver jag den (i form av drivrutiner, operativsystem eller annat)? Jag vill installera Mountain Lion på nytt och inte Snow Leopard. Går det utan att behöva installera Snow Leopard först?

 

Något annat jag behöver tänka på (förutom backup av viktiga filer så klart)? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag har en MacBook Pro som jag köpte för några år sedan med Snow Leopard. Nyligen köpte jag via AppStore Mountain Lion som jag installerade men känner nu att jag vill omformatera datorn för att få en sk "clean" version, om jag har förstått det rätt. Jag har ingen erfarenhet av att omformatera Mac-datorer eftersom jag kommer från PC-världen.

 

Hur kommer jag igång? Finns det några guider jag kan ta del av eller är det så enkelt att ni bara kan vägleda mig direkt här på forumet? Jag har inte Mountain Lion på fysisk skiva utan det laddade jag ner direkt ifrån datorn. Startskivan till min MacBook Pro har också tyvärr försvunnit, behöver jag den (i form av drivrutiner, operativsystem eller annat)? Jag vill installera Mountain Lion på nytt och inte Snow Leopard. Går det utan att behöva installera Snow Leopard först?

 

Något annat jag behöver tänka på (förutom backup av viktiga filer så klart)? Tack på förhand!

 

För det första vill jag poängtera att du verkligen inte behöver göra en "clean install" på samma sätt som på en PC. Har otäcka diffusa minnen av att det var ett måste med Windows ;)

Men sen kan man ju bara gilla saker att göra sånt här för att lära sig... :)

 

Det finns flera trådar här på forumet som du kan titta på men den korta versionen är:

1. Ladda hem Mountain Lion (igen), när hämtningen är slutförd avbryter du installationen...

2. Under tiden har du laddat hem Lion Disk Maker, startar programmet och följer instruktionerna...

 

ps. för detta behöver du såklart en startmedia såsom skrivbar DVD eller USB på helst 8GB... ds.

 

-En bra guide

http://arstechnica.com/apple/2012/07/how-to-create-a-bootable-backup-mountain-lion-install-disk/

 

-Lion Disk Maker

http://blog.gete.net/lion-diskmaker-us/

 

-En forumtråd om detta

https://forum.macworld.se/topic/150117-hur-du-skapar-en-installations-usb-foer-mac-os-108/page__p__1556982__hl__%2Bml+%2Busb__fromsearch__1#entry1556982

 

(...och så skulle jag se till att hålla mig med en Timemachine-backup innan jag sätter igång, sparar saker som man annars lätt glömmer bort. Som nyckelringen, bokmärken, systeminställningar och annat smått och gott...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket uppskattat svar, tack! Jag ska ta en titt på länkarna om några dagar när jag får gott om tid att fixa datorn, utan stress. Jag har funderat på Time Machine tidigare men vill ju som sagt inte ha en backup på hur systemet ser ut idag. Jag vill ju göra en helt ny installering av operativet just för att komma undan hur det ser ut idag. Då känns det konstigt att aktivera en backup från hur det just såg ut tidigare. Förstår du hur jag resonerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine tar inte enbart backup på ditt system, utan på allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde nyligen en clean install med Mountain Lion. Vet att det är väldigt ovanligt att detta behövs med OSX men jag kände att det gick smidigare än att behöva gå igenom alla mina skräpprogram och slänga en hel del gömda filer.

Proceduren var väldigt enkel:

 

Backup på de filer jag vill ha kvar. (Egentligen bara iPhoto-library, iTunes-mappen och filmer, resten låg i Dropbox)

Ladda ner Mountain Lion.

Överför InstallESD.dmg till usb-disk via skivverktyg.

Omstart med C nertryckt, raderade och partionerade om hårddisken.

Startade via USB-disken och installerade Mountain Lion på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine tar inte enbart backup på ditt system, utan på allt

Nu gör jag kanske en liten spinn-of från huvudfrågan men jag att fortsätta på diskussionen passar jag på att fråga ändå. Jag har en USB-hårddisk formaterad med NTFS eftersom jag använder den mellan två datorer, denna MacBook Pro samt en annan PC. På min MBP använder jag ett program som heter Tuxera NTFS som låter mitt OS X att både läsa och skriva till NTFS. På den har jag redan mycket material men tänkte i så fall använda den hårddisken till TimeMachine.

 

Är det möjligt om där redan finns tidigare material eller behöver jag ha en helt färsk hårddisk att gå på? Alltså, kan jag ha en "partition" eller del vid sidan om alla andra filer?

 

Kan jag använda TimeMachine på en hårddisk formaterad med NTFS?

 

Fungerar TimeMachine så att jag kommer åt alla mina filer, fil för fil? Eller är de på något sätt komprimerade till en och samma fil (något i stil med .zip) som enbart kan läsas av TimeMachine-programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några missförstånd bör rättas till här känner jag...

 

1. När man installerar Mountain Lion, (eller när man installerar ett nyare OS X över ett äldre OS X) så går det till som så att installationen *ersätter* den tidigare systemmappen med en ny systemmapp. Det som är kvar i datorn är program-mappen och användarkontot. I användarkontot finns dokument, bilder, musik, och där kan även program-specifika inställningar finnas i användarens Biblioteks-mapp.

 

2. TimeMachine gör ingen kopia av hela systemet, utan endast av program-mappen och av användarkontona, de s k "hem-mapparna". TimeMachine gör ingen kopia av systemmappar. När man hämtar upp ett användarkonto så hämtas det upp program och användarkontot. Detta är mycket smidigt. Om man inte hämtar upp programmen från TimeMachine får man installera om dem och då gäller det att man har dem på ett sätt som man kan installera dem på nytt. Att lägga över program till externa hårddiskar etc eller USB minnen och sedan köra tillbaks igen kan fungera för några program men långt ifrån alla.

 

3. Installerar man MountainLion på det sätt som Apple rekommenderar där systemmappen ersätts med en ny, så skapas en särskild partition på hårddisken där man kan formatera om hårddisken och ladda hem MountainLion igen. Man kan även lägga en sådan partition på ett USB-minne genom Lion Recovery Assistant som man kan ladda hem från Apples supportsidor, då får man innehållet i återställningspartitionen på en extern enhet istället. (men för full funktionalitet behövs alltså en internetuppkoppling).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det möjligt om där redan finns tidigare material eller behöver jag ha en helt färsk hårddisk att gå på? Alltså, kan jag ha en "partition" eller del vid sidan om alla andra filer?

 

TimeMachine kan du köra på en egen partition men då behöver du skapa partitionen först. Observera, partitionering raderar all information på hårddisken.

TimeMachine fyller upp det utrymme som finns på den partition eller hårddisk som TimeMachine-mappen ligger på. TimeMachine fyller på hela tiden och när hårddisken är full så raderas den äldsta versionen av den fil eller dokument den sparade.. TimeMachine hanterar alltså versioner.

 

Kan jag använda TimeMachine på en hårddisk formaterad med NTFS?

 

Nej, TimeMachine kräver en Mac OS X-formaterad hårddisk. Om du ansluter en NTFS-hårddisk till TimeMachine kommer TM vilja formatera om den och därmed radera all information på den.

 

Fungerar TimeMachine så att jag kommer åt alla mina filer, fil för fil? Eller är de på något sätt komprimerade till en och samma fil (något i stil med .zip) som enbart kan läsas av TimeMachine-programmet?

 

Du kommer åt dina filer fil för fil i TimeMachine, du öppnar TimeMachine och sedan "reser du tillbaks" i historien och hämtar upp dina filer. TimeMachine erbjuder en bra "surf"-miljö för att hämta upp vilka filer du vill. Du kan även gå in direkt på hårddisken och kolla filerna där men det är ju betydligt rörigare och helt poänglöst då TimeMachine har ett bättre och smidigare gränssnitt för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några missförstånd bör rättas till här känner jag...

 

1. När man installerar Mountain Lion, (eller när man installerar ett nyare OS X över ett äldre OS X) så går det till som så att installationen *ersätter* den tidigare systemmappen med en ny systemmapp. Det som är kvar i datorn är program-mappen och användarkontot. I användarkontot finns dokument, bilder, musik, och där kan även program-specifika inställningar finnas i användarens Biblioteks-mapp.

I och med att jag kommer från PC-världen så känns det här lite märkligt. Förr var det väldigt vanligt att man omformaterade Windows när något slutade fungera och man hade provat de flesta alternativ. Omformatering löste alla problem (mjukvaruproblem) eftersom det ALLT installerades på nytt. Fräscht.

 

Fungerar inte OS X så här? Jag har diverse småproblem med operativet och då säger mina Windows-instinkter att jag borde omformatera för att få allt fräscht och nytt. Jag vill inte ha kvar några program, filer eller mappar. Jag vill ju att allt ska vara sprillans nytt som om datorn skulle ha kommit direkt ur butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska du formattera i Mac OS X extended (Journalförd) samt i GUID partitionstabbel ..

 

Sedan installera om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

I och med att jag kommer från PC-världen så känns det här lite märkligt. Förr var det väldigt vanligt att man omformaterade Windows när något slutade fungera och man hade provat de flesta alternativ. Omformatering löste alla problem (mjukvaruproblem) eftersom det ALLT installerades på nytt. Fräscht.

 

Fungerar inte OS X så här? Jag har diverse småproblem med operativet och då säger mina Windows-instinkter att jag borde omformatera för att få allt fräscht och nytt. Jag vill inte ha kvar några program, filer eller mappar. Jag vill ju att allt ska vara sprillans nytt som om datorn skulle ha kommit direkt ur butik.

 

Du har följande alternativ (och dessa skiljer sig egentligen inte principiellt från hur det fungerar i Windowsmiljö*):

 

1: Installera OSX direkt till målenheten utan att först radera den, då kommer OSX installeras "över" den gamla versionen. Jag har för mig att gamla program kan komma att ligga kvar då. Under installationens gång kommer du därtill tillfrågas om du vill:

A - Importera tidigare användarkonton

B - Arkivera och spara tidigare användarkonton, de ligger då kvar fast inaktiva på hårddisken och man kan hämta valda delar av information från dem.

C - Radera tidigare konton.

 

2: Installera OSX efter att du först raderat målenheten (för mig en "clean install") :) **

Och precis som Pocahontas redan poängterat väljer du då att från boot-skivan starta Skivverktyg och partitionera/radera enheten [Vid partitionering skall du kontrollera att du använder alternativen "...extended, journalförd" och under alternativ GUID partitionstabell]

 

*Raphael missade bara att du tänkte blåsa hårddisken på info först, men tänker man efter så är det typ samma med Windows. Man göra en clean installation och en halv-clean ominstallation av sitt OS...

**Alltså detta du frågar efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de utförliga svaren! Jag blir ändå nyfiken: vad är det för skillnad på Anonymacys alternativ ovan: 1C gentemot 2.

 

Anonymacy, du nämner att jag ska använda boot-skivan. Menar du den fysiska CD-skivan jag fick med när jag köpte datorn? Den har jag nämligen tappat bort.

 

Är det något annat jag bör tänka på? Som sagt, att omformatera Windows har alltid löst mjukvarukonflikter så det är rätt djupt rotat i mig att göra samma sak med OS X. I Windows är det rätt lätt numera tycker jag. Proceduren ni beskriver när det gäller OS X känns lite mer komplicerad och jag vill inte sitta där utan ett fungerande operativsystem. Förhoppningsvis behöver det inte vara så krångligt när jag väl kommer igång, det är ju ändå Apple och inte Microsoft.

 

Samtidigt får jag känslan att den här s.k. "clean install" som ni pratar om inte är så vanlig. Hur kommer det sig? Vad gör renodlade mac-människor när datorn krånglar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får du en film som visar en clean install :borstatanderna:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan aldrig nog understrykas hur användbart den inbyggda hjälpen är i OS X. (Finder/Skrivbordet -> Hjälp)

 

Skriv in installera som sökord så hittar du detaljerad beskrivning om hur du går till väga.

 

post-34005-081969500 1347455988_thumb.jpg

 

 

Men eftersom du har OS X 10.8 på datorn, starta om datorn och håll ner CMD + R vid uppstarten, då startas din återställningsskiva som skapas vid installationen av OS X 10.7 och 10.8, välj skrivverktyg, radera disken och installera om.

 

Men det är som det beskrivs här ovan, vid installation/uppgradering av OS X så raderas hela mappen system som innehåller OS X och ersätts med en helt ny version, så per definition så får du alltid ett rent system varje gång du uppgraderar eller installerar om OS X utan att radera skivan. Det som ligger kvar är ditt konto samt alla filer/inställningar som är knutet till det. Om du raderar och installerar om OS X och återläser hela ditt konto frän TM så är det helt ogjort arbete då det är exakt samma sak som att installera om utan att radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På svar på frågan vad man gör med en Mac om man har mjukvaruproblem... ja det vanligaste är att man gör en säker start, alltså håller nere shift-tangenten när man startar datorn. Detta rensar diverse systemfiler och cache plus startar datorn utan systemtillägg. Ofta räcker det med detta för att datorn ska fungera korrekt igen.

 

Det är inte alls särskilt vanligt att man installerar om systemet och gör en "clean install", men det blir allt vanligare därför att det blir allt fler som byter från Windows till Mac och de tar med sig tänket med "clean install"... Det är Windows-användarna som har introducerat det på Mac. :)

 

Mac OS X är inte som Windows där Windows och programmen är mycket mer involverade i varandra, Mac OS X har exempelvis inte Windows "registry". Mac OS X är annorlunda konstruerat internet. Flera program på Mac OS X kan du flytta omkring utan att ominstallera och de kommer ändå fungera, exempelvis lägga på en extern hårddisk och köra på den, genom att dra symbolen för programmet till en extern hårddisk (eller vart man nu vill). Fungerar med många program... dock inte alla. Försöker man göra samma med Windows-program kan allt möjligt hända...

 

Vill man göra en "clean install", ja då är det bara att 1. Formatera om hårddisken, 2. Installera om systemet.

Vill man även ha med sig sina program och dokument får man ta med sig dem från en TimeMachine säkerhetskopia.. I slutet av installationen av systemet får man frågan om man vill hämta upp en TimeMachine. Obs: TimeMachine sparar inte systemet, sparar inte systemfiler. Utan bara ens användarkonto med dokument plus program (de som inte är systemprogram och ingår i Mac OS X).

 

Man kan alltså inte installera Mac OS X från en TimeMachine, utan Mac OS X installerar man från systemskivorna. Från Lion och Mountain Lion så kör man från återställnings-partitionen (recovery partition) som kan formatera hårddisken och tanka ner systemet igen från Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, igen! Det är riktigt uppskattat. Ni får ursäkta dröjsmålet. Just nu är det fruktansvärt mycket med studier så jag hinner inte riktigt ta mig tid att omformatera datorn än, förhoppningsvis till helgen däremot.

 

Mattem skrev såhär: "Om du raderar och installerar om OS X och återläser hela ditt konto frän TM så är det helt ogjort arbete då det är exakt samma sak som att installera om utan att radera."

Nu blir jag lite osäker på vad som menas med konto. Om jag formaterar UTAN att återställa (det är ju det jag tänker göra), då innebär det antagligen att mitt konto försvinner. Men vad innebär det? Vad finns på mitt konto? Jag tänker ju göra backup på dokument, musik, filmer, bilder osv som jag vill behålla. ALLT annat ska väck, i form av operativsystem, systemfiler, program osv. I och med att jag inte vet vad som spökar och segar ner min dator så väljer jag därmed att göra en helt ny installation för att vara på den säkra sidan. Operativsystemet och program kan jag installera på nytt. Sparat arbete blir svårare och det är just därför jag gör backup på dessa filer. Har jag missat något?

Jag vet att jag har kvar mitt Windows-tänk, det är nog för att vara helt på den säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

"Om du raderar och installerar om OS X och återläser hela ditt konto frän TM så är det helt ogjort arbete då det är exakt samma sak som att installera om utan att radera."

 

 

Mattem skrev såhär: "Om du raderar och installerar om OS X och återläser hela ditt konto frän TM så är det helt ogjort arbete då det är exakt samma sak som att installera om utan att radera."Nu blir jag lite osäker på vad som menas med konto.

 

Jag förstår det därför att det Mattem skriver är en liten förenklig och en liten felskrivning i ett annars utförligt och korrekt svar. Raderar du och återställer hela ditt konto* är det INTE samma sak. Men nu tar vi det från grunden. Grovt sett är informationen på din dator indelad i ett antal kategorier

 

1. OSX och dess stödfiler, till skillnad från Windows saknas ett s.k. centralt register. Hur program interagerar och inställningar sker med enskilda mindre stödfiler (jag reserverar mig för eventuella grova förenklingar då jag inte varit med och programmerat OSX). Ett vanligt exempel på detta är en .plist-fil som tex. kan ligga i system-biblioteksmappen. Dessa filer behöver man sällan ha någon kännedom om. Och skulle man råka raderar dylika systemfiler kommer programmet som "äger" filen skapa en ny om behovet behövs.

 

2. Användarkonton - helt enkelt dina filer, musik, bilder, dokument och allt annat du ser och använder förutom program.

 

3. Program, som vanligen ligger i programmappen. Det finns förvisso inget som hindrar en användare att lägga ett program lite varsomhelst på datorn. Lägger man ett program på skrivbordet kommer det funka alldeles utmärkt alltså. Men det var mest en parantes...

 

4. Systeminställningar

 

Om du, efter att ha raderat hårddisken och installerat OSX, startar Flyttassistenten och väljer att återställa från Time-Machine kommer du få upp en lista på val innefattandes:

1. Vilka användarkonton du vill återskapa, finns det flera olika användarkonton kommer dessa att listas.

2. Installerade Program

3. Systeminställningar

 

Markerar du alla alternativ kommer resultatet, åtminstone teoretiskt sett, vara exakt detsamma som om du inte hade raderat hårddisken först eftersom du då hämtar tillbaka alla program och alla systeminställningar. Mattem menade nog detta när han sa "konto" men kan alltså vara förvirrande eftersom åtminstone jag tolkar detta som "användarkonton".

 

Själv raderar jag emellanåt min hårddisk och gör en "ren" OSX-installation. Detta för att jag testar väldigt många olika program och i samband med detta ofta installera olika video-codecs eller andra systemtillägg. Titt som tätt vill jag bli av med alla program och allt annat "bös"**. Då tycker jag att det är smidigast att radera varefter jag bara återställer mitt användarkonto. Därefter går jag igenom de systeminställningarna jag har ett behov av att ändra vilket är banala saker som skärmsläckare, hur styrplattan beter sig osv. Efter detta installerar jag program i takt med att jag behöver dem. Jag misstänker att det är ungefär så du vill ha det, det är också ett pedagogiskt sätt att gå igenom och lära sig sin dator...

 

Om du bara återställer ditt användarkonto men inte systeminställningar kommer alltså inte ditt val av skärmsläckare, sparade trådlösa nätverk och liknande uppgifter finnas kvar. Jag är ävan lite osäker på om följande följer med i det scenariot:

-Sparade lösenord tror jag inte kommer med (samtliga kan du se om du startar "Nyckelhanteraren")

-Bokmärken i Safari tror jag inte följer med. Dock lätt att göra extra säkerhetskopia.

-Kalender och Kontakter har jag för mig följer med men inte säker. Du kan dock lätt göra en extra säkerhetskopia.

 

Väljer du dock att återställa allt från Timemachine kommer allt ovanstående samt Program följa med.

 

Det verkar lite som att du lider av PC-neuros. Dvs. ett sjuklig rädsla för att råka installera något program/programtillägg som sabbar systemet, är svårt att avinstallera och som får datorn att sega ner sig. Resultatet blir ett överdrivet kontrollbehov. Du kan dock vara lugnt. Det händer inte i OSX. Så länge du har en bra backup*** så är det bara att köra...

 

*användarkonto

**Östgötska för skräp, avseer ursprungligen resterna av halm och andra torra växtdelar.

***Time-machine. Är man väldigt rädd om någon information bör man även ha separata kopior av dessa tex: Musikbibliotek, Dokumentmapp och Bildbibliotek (som bara är att kopiera). Och vidare Bokmärken, Kalender, Kontakter som förmodligen redan ligger säkerhetskopierat i iCloud men som kan göras separata kopior på om man går in i programmet och väljer meny->exportera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suveränt svarat! Nu hoppas jag att jag kan använda mina två-tre lediga timmar och få bukt på den här omformateringen som jag skjutit upp så länge. Jag använder inte TimeMachine eftersom min backup hårddisk även delas med en PC och står därför formaterad i filformatet NTFS. Jag har ett program installerat i OS X som gör att jag kan läsa och skriva till NTFS. Samtidigt blir det ju ett av de första programmen jag måste installera för att komma åt backup-hårddisken. TimeMachine behövs ju inte heller i det här fallet i och med att jag tagit backup på mina filer manuellt som jag lägger tillbaka efter att jag gjort en "ren" installation av OS X.

 

Nu kör vi. Jag går igenom svaren en gång till ifall jag missat något. Förhoppningsvis ses vi på andra sidan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner Mountain Lion på nytt och även Lion DiskMaker 2. När jag sätter igång Lion DiskMaker 2 så får jag först fram ett val där jag kan välja mellan Lion och Mountain Lion. Jag väljer Mountain Lion och därefter händer inget mer. När jag högerklickar på programikonen står det att programmet inte svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa bakåt, vad är det du vill göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill skapa en bootskiva på ett USB-minne, och då tipsade ovan att jag skulle använda ett program som heter Lion DiskMaker 2. Det programmet hänger sig för mig varje gång jag vill skapa den här startskivan. Letar efter andra sätt att gå tillväga via youtube-guider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden verkar passa mig men jag har lite ytterligare frågor om det finns någon som har lust att hjälpa mig lite? :)

 

Jag har en iMac 24", tidig -09 med 8gb ram, 2,66GHz och 640GB. Jag provade att bara uppdatera med bergslejonet men det verkar nästan som att 3 stora uppgraderingar (SL, L och ML) har blivit lite för mycket och att den behöver blåsas ren. Med lejonet fick jag kernel panic mest hela tiden och datorn var bara allmänt seg. Jag har provat "rengöringsprogram" men de har heller inte fått någon direkt ordning på burken. Är Clean Install det enda som gäller då? Det sägs mest hela tiden att man aldrig behöver det på en Mac men nu verkar det faktiskt nödvändigt. Har även provat att starta om genom att hålla inne shift men det verkar inte hjälpa det heller.

 

Men om jag inte missuppfattat allt kör jag en återställning via TM när jag har har formaterat och allt. Då väljer jag in användarbibliotek samt systeminställningar så är allt utom programmen kvar? Sedan drar jag bara in de programmen jag vill ha igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min "clean install" har genomförts och än så länge fungerar allt finfint, bättre än tidigare får jag tillägga. Mitt PC-tänk att omformatera med jämna mellanrum bidrog faktiskt, även om det är möjligt att det inte behövs lika ofta i OS X. Men i mitt fall hjälpte det. Datorn känns piggare och lustigt nog är batteritiden längre.

 

Rockoholic, även om inte alla håller med mig att en clean install är nödvändig kan jag ändå rekommendera den i ditt fall. Jag följde Pocahontas länk:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...