Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur uppdaterar jag mitt OS X smidigast?


mackie

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook med Leopard på som jag tänkte uppdatera och undrar hur jag gör smidigast?

Tänkte minst gå till Lion men kanske även ta Mountain Lion men har inte läst på om hur det nya systemet uppträtt.

Frågan är om jag måste uppdatera varje system (alltså Snow Leopard, Lion och ML) eller om man kan göra en ren installation av senaste systemet och hur jag smidigast gör för att inte tappa alla filer och inställningar man samlat på sig...

 

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar en Mac med tillgång till AppStore. 10.6.8 eller senare.

Köper Mountain Lion. (Kräver ett Apple-id)

Skapar ett bootbart USB-minne med Mountain Lion installern.

Installera/uppgradera.

 

Borde väl funka?

Vad är det för Mac du vill uppgradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Den lagliga vägen är väl att först köpa Snow Leopard i butik (men om det finns veti f_n), uppgradera till patchen där App-store läggs till och sedan köpa ML där...

 

http://www.apple.com/se/osx/how-to-upgrade/

 

Knixet är alltså att få fatt på Snow Leopard, men hur? Återkommer om ingen annan hinner före...

 

EDIT: SirKnasen hann före :) Ingen dum idé om du har möjlighet att låna en dator med App-store alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur Apple ser till licenshanteringen om man uppgraderar direkt från Leopard till Mountain Lion men de lär väl knappast bry sig.

Går ju inte köpa SnowLeopard iallafall.

 

Grejen är väl snarare att det krävs minst SnowLeopard för att komma åt AppStore för att köpa MountainLion. Så det är väl bara att be att få låna en kompis Mac med minst SnowLeopard för att komma åt AppStore och köpa Mountain Lion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen jag ska uppdatera har jag inte tillgång till just nu men är en av de första Macbookarna med unibody-skalet minns inte exakta beteckningen.

 

Jag har en nyare Macbook Pro med OS X 10.7.4 som jag kan köpa ML på via App Store, är ju läge att uppdatera den också ;-)

Tips på hur jag gör ett bootbart USB-minne? Får man installationsfilen när man köper på App Store, trodde att installationen bara kördes på när man gjorde köpet...?

 

Sen är det bara köra back-up av alla filer och sen installera/uppgradera så behåller man alla inställningar och filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen jag ska uppdatera har jag inte tillgång till just nu men är en av de första Macbookarna med unibody-skalet minns inte exakta beteckningen.

 

Jag har en nyare Macbook Pro med OS X 10.7.4 som jag kan köpa ML på via App Store, är ju läge att uppdatera den också ;-)

Tips på hur jag gör ett bootbart USB-minne? Får man installationsfilen när man köper på App Store, trodde att installationen bara kördes på när man gjorde köpet...?

 

Sen är det bara köra back-up av alla filer och sen installera/uppgradera så behåller man alla inställningar och filer?

Nja, man får en fil som heter något liknande "Installera Mac OS X Mountain Lion" som man sedan får klicka på ;)

 

Angående att göra ett bootbart USB finns det många guider ex. Denna

 

Yes, bara köra på sen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Nja, man får en fil som heter något liknande "Installera Mac OS X Mountain Lion" som man sedan får klicka på ;)

 

Angående att göra ett bootbart USB finns det många guider ex. Denna

 

Yes, bara köra på sen :)

 

Går också alldeles utmärkt att använda denna.

http://blog.gete.net/lion-diskmaker-us/

 

Ladda hem ML. När hämtningen är slutförd poppar installationsfönstret upp. Avbryt då. I mappen program ligger då en installationsfil (eg. paket) som beskrivits ovan. Öppna Lion Disk maker och välj den målmappen (typ "Installera Mac OS X Mountain Lion)".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Är laptopen du ska uppgradera till någon helt annan? Funderar på om det kan bli tjall med uppdateringar, alltså att man måste ange dina App-store uppgifter när man ska uppdatera men jag tror inte det blir så. Någon som vet?

 

Edit: Alltså vid framtida uppdateringar av ML.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har missuppfattat, men menar ni att installerad Snow Leopard skulle ge "rätten" att uppgradera till Lion, alternativt Mountain Lion, gratis? Det är isf en missuppfattning. Lion har bara funnits under kortare tid och ersattes (uppgraderades) med Mountain Lion. Så försvann Lion, bara Mountain L. blev kvar. Mountain Lion kostar 149 kr. De som hade köpt en Mac med Lion installerad, under några veckor innan Mountain Lions lansering, fick möjlighet att uppgradera till Mountain Lion gratis. Det finns flera trådar om Lion/Mountain Lion, samt instruktioner och tips om dessa, på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag kanske har missuppfattat, men menar ni att installerad Snow Leopard skulle ge "rätten" att uppgradera till Lion, alternativt Mountain Lion, gratis? Det är isf en missuppfattning. Lion har bara funnits under kortare tid och ersattes (uppgraderades) med Mountain Lion. Så försvann Lion, bara Mountain L. blev kvar. Mountain Lion kostar 149 kr. De som hade köpt en Mac med Lion installerad, under några veckor innan Mountain Lions lansering, fick möjlighet att uppgradera till Mountain Lion gratis. Det finns flera trådar om Lion/Mountain Lion, samt instruktioner och tips om dessa, på forumet.

 

??

 

Förstår inte riktigt hur du tolkat det så... nämns på flera ställen att han ska köpa ML via App-store...

 

Däremot blir jag lite fundersam över licensen för OSX. Vanliga appar man köper kan installeras på flera (auktoriserade) datorer, kan det vara så mycket som på 5 st? Om jag däremot läser licensavtalet för OSX rätt så har man bara rätt att installera 1 kopia på 1 dator (sektion B[iii] ). Hur gör man då om man äger två med ex Lion på och vill uppgradera till ML. Är ju inte möjligt att köpa den två gånger med samma Apple-ID. :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

Förstår inte riktigt hur du tolkat det så... nämns på flera ställen att han ska köpa ML via App-store...

Jo, jag läste ditt eget inlägg #3 och SirKnasens #4, i vilka nämns steget direkt från SL till ML ("knixet"…).

Tyckte väl att det var lite väl grumligt, alt felaktigt. Svårtolkat, hursomhelst, men så inledde jag ju med en gardering. Förstår du nu?

Ingen katastrof väl, hoppas jag ;)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jo, jag läste ditt eget inlägg #3 och SirKnasens #4, i vilka nämns steget direkt från SL till ML ("knixet"…).

Tyckte väl att det var lite väl grumligt, alt felaktigt. Svårtolkat, hursomhelst, men så inledde jag ju med en gardering. Förstår du nu?

Ingen katastrof väl, hoppas jag ;)?

 

Ah. Nu förstår jag - Och absolut ingen fara, om jag lät sur var det inte alls meningen (och inte heller fallet)! :sorry: Nej jag menade bara att spåret från SL till ML är spikrakt (givet att man köper ML i App-store) men med "Knixet" avsågs steget från Leopard till Snow Leopard. Fattar inte riktigt hur Apple har tänkt där... Men sen kom dator nr 2 in i bilden.

 

Nåväl. Nu är hög tid att :nanakudde::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot blir jag lite fundersam över licensen för OSX. Vanliga appar man köper kan installeras på flera (auktoriserade) datorer, kan det vara så mycket som på 5 st? Om jag däremot läser licensavtalet för OSX rätt så har man bara rätt att installera 1 kopia på 1 dator (sektion B[iii] ). Hur gör man då om man äger två med ex Lion på och vill uppgradera till ML. Är ju inte möjligt att köpa den två gånger med samma Apple-ID. :sarcastic:

Jo, man multiplicerar (x2), dvs: en kopia på en dator plus en kopia på en dator,

eller i klartext: en kopia på en dator plus en kopia (samma) på en dator (annan).

 

Skulle bli väldigt förvånad om Apple hade några synpunkter på det. Det har de aldrig haft och ej heller brytt sej om att utveckla någon vidare vidlyftig form av hemlig, inbyggd kontrollapparat, a la Windows, t.ex. Kan iofs vara rätt svårt att ta till sej, om man råkar vara nybekant med Apple.

Är man, till äventyrs, en petimätrisk licensvillkorsidisslare, gör man kanske tryggast (för gallerierna) i att betala 2 x 149 kr och vara nöjd med att ett bra system inte kostar mer än denna "symboliska" spottstyver ;) hej o hå :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jo, man multiplicerar (x2), dvs: en kopia på en dator plus en kopia på en dator,

eller i klartext: en kopia på en dator plus en kopia (samma) på en dator (annan).

 

Skulle bli väldigt förvånad om Apple hade några synpunkter på det. Det har de aldrig haft och ej heller brytt sej om att utveckla någon vidare vidlyftig form av hemlig, inbyggd kontrollapparat, a la Windows, t.ex. Kan iofs vara rätt svårt att ta till sej, om man råkar vara nybekant med Apple.

Är man, till äventyrs, en petimätrisk licensvillkorsidisslare, gör man kanske tryggast (för gallerierna) i att betala 2 x 149 kr och vara nöjd med att ett bra system inte kostar mer än denna "symboliska" spottstyver ;) hej o hå :pompoms:

 

Haha :lol: , den var bra. Jag är själv varken hellaglig eller paragraf-slav. Det var från min sida en fråga av, hrm - ska vi kalla det akademisk art, kanske överflödig sådan... Nu är det sängen, kommer somna gott när jag tänker på hur många gånger jag skall använda ordet petimätrisk imorgon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju humor, anonymacy :) iaf i denna sena timma. Berätta gärna imorgon hur det gått med petimätrin dagen efter man bara sovit ett par nattimmars oroligt arketypiskt drömmande.

Absolut inget illa menat från min sida, heller. Det har bara blivit lite väl sent för mej med :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

...Det du köper via App Store får du installera på samtliga datorer du administrerar - dvs alla datorer du använder ditt Apple-ID på (såvida inget annat anges för det enskilda programmet du köpt). Om det är en eller tio datorer stipuleras inte. Alla datorer du administrerar är vad som gäller.

 

OK! Då tror jag att jag fått siffran 5 ifrån något enskilt program jag har i köpt i App-store... Bra att veta!

 

Vad gäller OSX inser jag nu att jag läste avtalstexten fel igår, begränsningen för OSX är totalt 3 kopior... (?) om man ska vara petnoga...

OSXavtal.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, tack för alla svar och engagemang! :-)

Jo jag tänkte ju köpa det via Mac App Store så det är inget problem och det lät ju kanon att kunna köra samma på båda datorerna!

 

En sista fråga, räcker det med ett USB på 8 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, tack för alla svar och engagemang! :-)

Jo jag tänkte ju köpa det via Mac App Store så det är inget problem och det lät ju kanon att kunna köra samma på båda datorerna!

 

En sista fråga, räcker det med ett USB på 8 GB?

 

8GB räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...