Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud med Apple-ID eller @me.com


MacSunzet

Rekommendera Poster

Hej

 

Detta problem jag upptäckt har jag inte brytt mig så mkt om tidigare men det blev aktuellt nu när jag har uppgraderat till ML.

 

Jag startade ett iCloudkonto vid ett tillfälle för att jag trodde att man behövde ha det utöver Apple-ID. Vet inte riktigt hur jag tänkte, om det var det jag startade innan jag fick min iPhone eller efter.

Men iallafall - nu har jag ett Apple-ID kopplad till min hotmail, och loggar in där när jag tex ska till iCloud.com

Men iCloud synkar mail med min @me.com-adress. Detta blev uppenbarat nu när jag har ML och insåg att mailen till hotmailen (som är kopplad till Mail) inte dyker upp i notiser, det gör däremot mail @me.com som jag tillfälligt aktiverade. Jag behöver nämligen inte denna mail. Men MÅSTE man ha en @me.com-adress för att köra mail över iCloud?

När den var aktiverad utan att jag tänkte på det var det enda som hände att det skickades från den mailadressen om jag mailade bilder direkt från telefonen. Då förhandsvalde telefonen den adressen. Annars har jag aldrig använt den och behöver väl eg. inte det kontot eftersom ju iCloud skall gå över Apple-ID:et?

Jag skulle vilja koppla hotmailadressen dit istället så jag får notiser och kan kolla upp på nätet.

 

Vi har ytterligare en telefon där vi har ett Apple-ID till en telia-adress och den vill vi gärna också koppla till iClouds mailsystem och notiser.

Känner mig lite vilsen i detta och undrar dessutom om det finns nåt sätt att stänga av me.com-adressen helt eftersom jag som sagt aldrig använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade ett iCloudkonto vid ett tillfälle för att jag trodde att man behövde ha det utöver Apple-ID.

 

Apple ID är ett iCloud-konto, det är samma sak. Men det tycks mig som att du egentligen menar iCloud-mejlen, och det är något annat. Det är en funktion i iCloud.

 

Men iallafall - nu har jag ett Apple-ID kopplad till min hotmail, och loggar in där när jag tex ska till iCloud.com

 

Korrekt ja.

 

Men iCloud synkar mail med min @me.com-adress.

 

Det stämmer. Icloud synkar enbart sin egen mejl, och det är iCloud-mejlen. Du kan inte använda iCloud för att läsa din mejl på Hotmail (och du kan inte använda Hotmail för att ta emot och skicka iCloud-mejl heller...).

 

Detta blev uppenbarat nu när jag har ML och insåg att mailen till hotmailen (som är kopplad till Mail) inte dyker upp i notiser, det gör däremot mail @me.com som jag tillfälligt aktiverade. Jag behöver nämligen inte denna mail. Men MÅSTE man ha en @me.com-adress för att köra mail över iCloud?

 

Om du vill använda iCloud-mejl så måste du använde en iCloud mejladress. Dagens "me.com" kommer snart att bytas ut mot "icloud.com".. "me.com" hänger kvar sedan Mobile Me.

 

Om du vill läsa och skicka Hotmail-mail i din iPhone eller Mac, så behöver du ställa in Mail-programmet på din Hotmail. Då får du upp Hotmail bland notiserna.

Samma gäller om du har en Telia-mejl, du behöver ställa in Apple Mail på att ta emot och skicka Telia-mejlen och du gör det på alla enheter som ska använda Telia-mejlen.

 

Du behöver alltså inte ha ett Apple ID för att använda mejlen, och du kan använda vilken mejl som helst - men du kan inte koppla andra mejltjänster till iClouds mejlserver än iCloud själv.

 

Icloud använder en IMAP-server. Om du har IMAP på Telia så får du samma mejl i alla dina enheter, för det är en tjänst i IMAP-protokollet. Hotmail är däremot ingen IMAP-tjänst, för Hotmail kör den gamla POP-standarden för mail och den synkar inte mellan enheter. Om nya Outlook-mejlen kommer använda IMAP eller fortsätter med antika POP det vet jag inte, vet inte ens om det är möjligt nå nya Outlook mejlen (ersättaren till Hotmail) via ett mejlprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för denna informativa förklaring - då har jag läget lite klarare för mig.

Lyckades få notiser att ta emot från Mail (hotmailadressen) - hur vet jag inte, men plötsligt poppade det upp :) Kanske tog ett tag för ML att ställa in det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...