Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Visa anslutna användare OSX ML


Jonked

Rekommendera Poster

Hej

 

Till att börja med vet jag inte om det är rätt avdelning jag ställer denna fråga, men jag hoppas det är rätt, annars ber jag om ursäkt för det!

 

Det är så att jag har en iMAC med OSX 10.8 ML installerat, det hela rullar faktiskt på ganska bra och känns ganska stabilt.

Det som nu gör mig lite fundersam är att jag häromdagen råkade ut för sen sak som fick mig att börja fundera, och nu hoppas jag kunna få hjälp av någon här om jag behöver oroa mig eller om allt trotts allt är som det ska!

 

Det som hände är följande:

 

1. jag skulle stänga av datorn över natten (vilket jag nästan aldrig brukar göra, men denna kväll bestämde jag mig för att göra det)

2. När jag väljer att stänga av datorn så kommer det upp ett meddelande "Det finns andra användare anslutna till datorn, om du stänger av den kommer dom att kopplas bort, vill du verkligen det?" (ok, meddelandet var inte ordagrant så, men det var väldigt nära och talade tydligt om att det fanns andra anslutna som skulle tappa kontakten med min dator om jag stängde ner)!

3. grejen är den att jag inte har några andra anslutna! så varför fick jag detta meddelande? börjar ju bli lite orolig över att jag har fått objudna gäster som leker runt i mitt system!

4. Hur kan jag göra för att se vilka användare som är anslutna till min dator? det borde rimligen finnas något sätt att kunna se vilka som är anslutna och på det sättet se om det är något som är ok eller inte?

5. jag har OSX inbyggda brandvägg igång... borde inte den vara säker nog?

6. Innan under dagen så lekte jag med skärmdelning/fjärranslutning från min Macbook pro, kan det vara den som orsakade meddelandet, trotts att den varit avstängd flera timmar då jag skulle stänga ner min iMAC?

 

Just nu känner jag mig lite orolig över hur det egentligen står till och undrar om någon kan ge mig något besked om vad det är som hänt och om jag behöver oroa mig!

 

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få, och om någon kan ge mig tipps på hur jag i punkt 4 kan lista anslutna användare mot min dator vore det guld värt!

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVAR

 

6. Innan under dagen så lekte jag med skärmdelning/fjärranslutning från min Macbook pro, kan det vara den som orsakade meddelandet, trotts att den varit avstängd flera timmar då jag skulle stänga ner min iMAC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVAR

 

6. Innan under dagen så lekte jag med skärmdelning/fjärranslutning från min Macbook pro, kan det vara den som orsakade meddelandet, trotts att den varit avstängd flera timmar då jag skulle stänga ner min iMAC?

 

Tack för ditt svar, Så du tror alltså att det är ganska lugnt då?

Att min Imac på något sätt fortfarande trott att det finns någon kontakt med min macbook trotts att det gått flera timmar sedan jag stängde av den?

 

Inte helt orimligt kanske, men tycker det vekar lite konstigt ändå att det inte känner av att kontakten bryts...

Men jag kan troligen känna mig trygg om att det inte är objudna gäster iaf?

 

Finns något sätt att kunna lista anslutna användare? (kom nästan på svaret själv, little snich som jag använder borde ju kunna lista anslutna datorer (även om den hackat sig in och inte blivit stoppad, så borde det iaf synas där?)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, Så du tror alltså att det är ganska lugnt då?

Att min Imac på något sätt fortfarande trott att det finns någon kontakt med min macbook trotts att det gått flera timmar sedan jag stängde av den?

 

Inte helt orimligt kanske, men tycker det vekar lite konstigt ändå att det inte känner av att kontakten bryts...

Men jag kan troligen känna mig trygg om att det inte är objudna gäster iaf?

 

Finns något sätt att kunna lista anslutna användare? (kom nästan på svaret själv, little snich som jag använder borde ju kunna lista anslutna datorer (även om den hackat sig in och inte blivit stoppad, så borde det iaf synas där?)!

 

Japp du kan vara lugn ! Datorn sparar ihopkopplingen med din MBP

 

För en OINBJUDEN så är det svårt när du har brandväggen aktiverad Du måste Godkänna !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du delat ut ditt iTunes-bibliotek och någon lyssnade på en annan enhet?

Har du delat ut ditt iPhoto-bibliotek och någon tittade på bilderna på en annan enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...