Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airplay


Poder1

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis köpt en ny iMac med apple-TV. Har inte lyckats ställa in så att jag kan se skärmen på Tvn. Har läst att det finns ngt som heter airplay som ska funka för att visa iMac skärman på TVn men kan inte hitta hur man startar airplay.

Har ställt in wifi på iMac+ appletv samt loggat in med apple lösenord på iTunes och iCloud. Några förslag på vad jag har missat?

 

Tacksam för förslag!

 

 

Ha en fortsatt trevlig dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

airplay-knappen finns uppe i meny-raden (en fyrkant med en pyramid i underkanten),klicka på den så väljer du apple-tv i menyn så ska datorn spegla sig till tv:n,har du inte den ikonen i menyn så gå in på systeminställningar-->bildskärmar där kan du kolla så att rutan är ibockad där det står:Visa skärmdubbleringsalternativ i menyraden....

OBS!

Detta förutsätter att du har en mac från 2011 eller senare,annars funkar inte airplay....samt att du måste köra med mountain lion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack! Dum fråga men min iMac är helt ny och op systemet heter OS X lion 10.7.3. Kan det bli ett mountain lion op om jag uppdaterar det till nyaste versionen eller ska jag köpa mountain lion på app store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack! Dum fråga men min iMac är helt ny och op systemet heter OS X lion 10.7.3. Kan det bli ett mountain lion op om jag uppdaterar det till nyaste versionen eller ska jag köpa mountain lion på app store?

 

japp,du måste uppdatera till mountain lion för att få tillgång till airplay,bara gå in i apple store o köpa mountain lion,när det är nerladdat så är det bara att installera över nuvarande osX,funkade kanon för mig,så det bör inte vara några problem

 

Om din mac är helt ny,så ska du kunna få en gratis uppgradering till mountain lion frånn apple.Kolla länken här: http://www.apple.com/se/osx/uptodate/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, OS X 10.8 är ingen uppdatering till ditt befintliga system utan som du själv skriver, du måste köpa det i App Store för att sen uppdatera.

 

Men du borde väl kunna få det gratis via Apples "up to date"-program?

Läs mer här: http://www.apple.com/se/osx/uptodate/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanx för alla bra svar!!! Mattem vad bra länk, verkar som jag kan få op systemet, hade ingen aning om det:) Ska prova installera mountain lion och se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten ngn som har förslag på media-spelare för att spela upp filmer med avi och mkv format? På PC använde jag VLC men det kanske inte är det bästa på iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten ngn som har förslag på media-spelare för att spela upp filmer med avi och mkv format? På PC använde jag VLC men det kanske inte är det bästa på iMac?

Ladda ner Perian så kan iTunes spela upp det mesta. Iaf avi, mkv vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VLC finns ju för OS X också och jag tror varken där är skillnad i funktionalitet eller design mellan versionerna för Windows och OS X.

 

Föredrar själv Perien som johnalder nämner. Tyvär utvecklas det inte längre och något annat paket med codecs än detta känner jag tyvär ej till. Flip4Mac är bra om man vill ha stöd för VMW-filer i OS X.

 

Perian: http://perian.org

 

Flip4Mac: http://www.telestream.net/flip4mac/overview.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått airplay att funka men hur ställer man in så att hela tv-skärmen fylls ut? Nu är det bara drygt halva som visar bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten ngn som har förslag på media-spelare för att spela upp filmer med avi och mkv format? På PC använde jag VLC men det kanske inte är det bästa på iMac?

 

jag kör MplayerX och även VLC, mplayerX tycker jag ger bättre bild än vad VLC gör,men det är bara å ta hem å jämföra själv

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar och hjälp! Har nu problem med att bara halva tv-skärmen fylls upp vid airplay. Ngn som vet hur man fixar det?/ vad som kan vara fel?

Har provat att ändra till matcha apple-tv istället för imac under airplay symbolen i övre högra hörnet utan förändring på tv-skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...