Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AppleScript i Mountain Lion


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Jag har nyligen börjat lära mig AppeScript. Jag köpten en bok och började att tugga igenom, och det gick bra fram till dess att jag bytte från 10.6 till 10.8. Säkerheten som införts i 10.8 (kanske redan i 10.7?) hindrar mig från att göra väldigt mycket, och det slår ganska hårt när man som jag är novis i AppleScript och förmodligen inte riktigt begriper problemet fullständigt.

 

Jag upptäckte detta först när jag skrev en sträng som började med att be TextEdit att öppna en fil och fick svaret att jag ej har tillåtelse att öppna filen när jag väljer att köra den från ScriptEditor.

 

Det är ganska lätt att hitta information om att detta är ett "problem" som ändrar reglerna för att skriva AppleScript o.s.v. men jag hittar tyvärr inte så mycket tips rörande hur man navigerar runt detta.

 

Framför allt känns det lite knöligt att inte kunna testköra sina script inuti ScriptEditor. Och även fast jag förstår att det syftar till bättre säkerhet så känns det väldigt konstigt att jag som administratör inte tillåts köra ett script - som jag dessutom själv gjort - på min egen dator.

 

 

Finns det någon som har lite tips på hur man kommer igång på nytt eller vart man kan hitta mer information?

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...