Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste jag avkryptera för att kunna omformatera?


koffa

Rekommendera Poster

Jag använder Mountain Lion och har datorn krypterad med File Vault 2.

 

Nu vill jag formatera om hårddisken och installera om Mountain Lion eftersom jag misstänker att det är något fel med min HD iom. att badbollen dyker upp väldigt ofta samt att det tar 1-2 minuter vid uppstart.

 

När jag startat om datorn och hållit nere Cmd+R för att komma till installeraren, samt öppnat Skivverktyg så kan jag inte välja Säkerhetsalternativ.

Det jag vill göra är att skriva om disken med minst en omgång med nollor, men det verkar inte gå att göra. Kan det bero på att min HD är krypterad?

 

I så fall, hur gör man för att 'avkryptera' disken så att jag sedan kan välja att skriva över med nollor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag gjort, men det går ändå inte att välja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har påbörjat avkrypteringen nu, beräknas ta 5-6 timmar...hoppas det hjälper...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rapportera att det fungerade, man var helt enkelt tvungen att avkryptera disken först för att kunna formatera den.

 

Efter 6 timmars avkryptering, några timmars formatering, samt ca 4 timmars återställning från TM-kopia så har jag inte märkt någon förbättring hittills :(

 

Antagligen är mitt enda alternativ att köpa en SSD-disk, så att jag kan få bort badbollarna en gång för alla. Dessvärre är ju diskar över 256GB fortfarande alldeles för dyra tycker jag, och med en 256GB så får jag ju bara halva storleken mot min nuvarande 500GB, så det kanske bli lite tajt med plats iom att jag redan nu använder ca 200GB. Å andra sidan så borde ju ca 50GB vara en hygglig marginal ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte heller upp alternativet att skriva över disken.. begrep aldrig varför utan trodde att det kanske berodde på att det var en SSD-disk. Någon som vet om det är fallet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...