Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tänkte bli en MBA-ägare!


300k

Rekommendera Poster

Hallo.

 

Har nu tänkt att skaffa en ny MBA.

Behöver bara en dator till att surfa, spara bilder,musik, se på lite film på resande fot.

Samt kanske spela något spel.

 

MEN jag gillar prestanda och tänkte bygga ihop en från apple.se

Här är den prestandan jag har valt:

 

11'' Core i7

2,0Ghz

8GB 1600Mhz ram

128GB SSD

Intel HD Graphics 4000

 

Detta är den värsta kombinationen man kan göra med en 11tumare. Förutom SSD:n, den kan man uppgradera också. Men det behöver inte jag.

Vad tror ni om detta. Knappt 14000 inkl. frakt.

 

Det är det billigaste jag har hittat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara att slå till,köpte själv en mba för ett tag sen och ångrar mig inte en sekund!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog det!

Måste få sålt min nuvarande bara :/..

 

Men jag är grymt sugen nu.

 

Vet du något om att beställa från apple.se

Funkar det bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1343920092[/url]' post='1558725']

 

Vet du något om att beställa från apple.se

Funkar det bra?

 

De gånger jag har beställt via App Store har det funka helt problemfritt. Snabbt och enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött. Fick precis sålt datorn också.

Imorn beställer jag!

 

Någon som kan säga något om dom där "skalen" man kan sätta på datorn.

 

Tänkte köra med det från start för att datorn ska bevaras bra och kännas lite skönare.

Men jag vet inte hur det blir med värmen i datorn då, bra/dåligt?

 

tpf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skalen är helt ok.

Värmen funkar bra.

Däremot är de inte speciellt snygga, men det är väl en smaksak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skalen är helt ok.

Värmen funkar bra.

Däremot är de inte speciellt snygga, men det är väl en smaksak!

 

Håller med,köpte ett transparent skydd,men använder det inte då det inte såg speciellt snyggt ut,men visst skyddar det ju om man är rädd om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skal tycker jag är märkligt. Varför dölja en så lyckad design?

 

Beställa från app store fungerar perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga på fläkt och värmeämnet.

 

Har läst att datorn blir väldigt varm bara pga youtube-tittande och liknande.

Tänker mig också svtplay, viaplay osv.

 

Någon som har den senaste mba från 2012 och vet hur fläktarna går vid dessa applikationer?

 

Jag hade tänkt mig en i7 på 2Ghz 8GB ram som sagt. Borde inte den klara video och streaming under lite längre perioder utan att fläktarna går på högvarv?

Hört att den låter som ett "jet-plan", och det är jag inte så sugen på...

 

TPF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skal tycker jag är märkligt. Varför dölja en så lyckad design?

 

Beställa från app store fungerar perfekt.

ett bra och snyggt fodral för transport är ju bra, men jag håller med - varför dölja skönheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 13" MBA av senaste modell. Dock i5 varianten. Enda gången jag har hört fläkten över huvud taget är när jag spelat spel på den. Annars är den helt knäpptyst :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar den här tråden lite då jag tänkte ungefär som trådskaparen att det vore smutt med en liten dator. Någon som känner till nackdelar med 11" modellen? Låter den mycket? Orkar den om man kopplar den till en extern skärm eller börjar det att hacka vid filmvisning/scrollning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner många som har skaffat både MBA 11' och 13tummaren. Alla som har köpt 13" har blivit jättenöjda, de använder den som sin primära dator och kunde inte varit nöjdare. Dock har jag hört från de som köpte 11" hur de tycker att skärmen är lite för liten då och då. Det är smidigt när man är ute på resa men som kontorsdator blir den lätt lite pluttig. Med en extern skärm funkar det jättebra dock men min rekommendation till alla som frågar är ändå att köra på 13". Den är smidig nog som den är. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oscarlundgren

Jag var i valet och kvalet mellan 11" och 13".

 

Det som absolut talade för 11" är formatet. Jag menar köper man en ultraportabel burk, ska den va liten och lätt.

 

Men jag som arbetar lite på laptopen ville ändå vara säker, så jag gick till media markt och kände på båda.

Samma sekund som jag såg 11" insåg jag att den var för liten för mig. Jag får panik direkt.

13" är liten den med, men där har man ändå betydligt mer yta.

 

 

Jag beställde en 13" igår, hoppas få den levererad snart :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man 11" eller 13" Macbook Air lär man bli hur nöjd som helst hur man än gör. Jag sitter med en MBA 11" idag och är det enda tråkiga är att den har 64GB SSD, vilket inte räcker i närheten av vad jag egentligen hade behövt. Därför får jag behålla min gamla PC också. Inget jag lider av dock, den används nämligen också till spel. 11" är absolut det smidigaste och det enda jag kan klaga på (förutom mitt lama val av SSD) är att batteritiden inte räcker så länge som jag hade önskat, men 4-5 timmar är ändå bra i dagens standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man 11" eller 13" Macbook Air lär man bli hur nöjd som helst hur man än gör. Jag sitter med en MBA 11" idag och är det enda tråkiga är att den har 64GB SSD, vilket inte räcker i närheten av vad jag egentligen hade behövt. Därför får jag behålla min gamla PC också. Inget jag lider av dock, den används nämligen också till spel. 11" är absolut det smidigaste och det enda jag kan klaga på (förutom mitt lama val av SSD) är att batteritiden inte räcker så länge som jag hade önskat, men 4-5 timmar är ändå bra i dagens standard.

Det år nog batteritiden som gör mig mest fundersam på 11" modellen... Vill helst ha den men har inte riktigt bestämt mig än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde mellan 11" och 13". Valet föll på 13" och det har jag inte ångrat en sekund. Den är så liten och smidig att jag inte saknat 11" överhuvudtaget. Däremot får jag lagom stor skärm, bättre batteritid(viktigt för mig har jag insett, använder den därför mycket mer än jag trodde). Dessutom säger vissa att touchpaden är bättre men det vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fru har en 13" och hon är otroligt nöjd med den. hon kör med Dropbox och Flickr för lagring så hon har inga problem med att få plats. Den väger knappt något. Hon använder den mest hemma så det där med batteritiden har vi inte funderat på. När vi är ute har vi vår iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag har sneglat in på en Air, den med 1.7 i5 processor, 4GB ram, 128GB Ssd, för 10795.

 

Tänkte skaffa en iMac i framtiden och ha som primär dator hemma.

Och då jag behöver en dator nu är det smartast att inte lägga ner så mkt pengar om jag ska köpa en ny sen.

 

Det jag undrar är vad datorn räcker till egentligen.

Jag surfar, chattar, använder iTunes, iMovie, iPhoto, kanske lite GarageBand och alla dom vanliga applikationerna. Kanske till och från kommer se någon film på resande fot eller streama video från nätet tex.

Kanske koppla in den till Apple tv.

 

Räcker den näst billigaste airen till?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Hej igen.<br />Jag har sneglat in på en Air, den med 1.7 i5 processor, 4GB ram, 128GB Ssd, för 10795.<br /><br />Tänkte skaffa en iMac i framtiden och ha som primär dator hemma.<br />Och då jag behöver en dator nu är det smartast att inte lägga ner så mkt pengar om jag ska köpa en ny sen.<br /><br />Det jag undrar är vad datorn räcker till egentligen.<br />Jag surfar, chattar, använder iTunes, iMovie, iPhoto, kanske lite GarageBand och alla dom vanliga applikationerna. Kanske till och från kommer se någon film på resande fot eller streama video från nätet tex.<br />Kanske koppla in den till Apple tv.<br /><br />Räcker den näst billigaste airen till?<br />Tack!<br />
<br /><br /><br />

Den lär räcka för dina behov! 128GB SSD kanske är något begränsande, men jag klarar mig lätt på 64GB. Det är bara att man måste rensa lite oftare. Dessutom kan jag inte synka min iPhone med Macen, tack vare den lilla SSD.

Hur mycket musik har du som ska läggas in i iTunes? Samt om du har en iPhone som ska synkas är det bra om du gör det med din framtida iMac istället. 128GB är på gränsen till för lite om man ska använda den som primär dator till allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ca 4gb musik i dagsläget.

Köper inte nytt så ofta.

 

9,8GB ledigt på min iPhone 16GB.

Den klarar väl av att synkas?

 

Men prestandan tror du klarar mina behov och kan hänga med ett par år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Jag har ca 4gb musik i dagsläget.<br />Köper inte nytt så ofta.<br /><br />9,8GB ledigt på min iPhone 16GB.<br />Den klarar väl av att synkas?<br /><br />Men prestandan tror du klarar mina behov och kan hänga med ett par år?<br />
<br /><br /><br />Du kommer bli hur nöjd som helst om du inte har större krav :) Prestanda är något du inte behöver oroa dig för i någon Mac. Speciellt inte med SSD. Jag har haft min i snart ett år och den skulle lika gärna kunnat vara en dag gammal. Då ska det påpekas att jag har använt den dagligen till skolarbeten och redigering och det har gått många laddningscykler och ändå är batteriet på 91-92% så prestanda är på topp efter ett år och den lär inte brista om ett år till heller.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga på processorn.

 

Blir en 2.0 ghz i7:a varmare än en 1.8 ghz i5:a?

 

Krävs det mer att "driva" en snabbare processor. Och på så sätt gör datorn snabbt varm?

 

Såg någon tråd om detta där en person påpekade det.

 

Är lite inne på en 13" med 2.0ghz i7 256gb ssd 8gb ram.

 

Det enda konstiga är att man lägger rätt mycket pengar helt plötsligt på en Air. När det kanske är smartare att gå över till Pro?

Men samtidigt flyttar jag runt datorn mycket hemma och vill ha en så lätt och mobil dator som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig köpa en i7 i en MBA och undvika det om det går på en MBP just pga värmeutvecklingen och för hemanvändaren så märker man inte eventuell prestandaskillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...