Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Billigt minne


d_c_l

Rekommendera Poster

Hej!

Vilket är billigaste sättet att köpa minne till en Mac mini? Ska man förbeställa den med 512 eller är det mer ekonomiskt att lösa det i efterhand? Kan jag plocka minne från min blåa G3 eller är de inte av samma sort? Kommer man in i minin på ett enkelt sätt eller är det förenat med en massa strul och garantiförstöring?

 

Tack på förhand!

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Minnen skulle jag köpa från Crucial. Extrem kvalitet och bra priser.

 

Blådårens funkar inte, de är PC100 och minin ska ha PC2700.

 

Jag vet inte om garantin ryker när du installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Här finns rätt minnen, för bara 60 kronor mer (ung. 760 kr) än vad uppgraderingen 256 -> 512 MB kostar hos Apple. Och då har du ju också en 256-sticka att sälja till någon.

 

Alltså; det är billigast att fixa i efterhand, om du antar att du kan sälja origial-256an för mer än 60 kr + fraktkostnader, och om du orkar pilla med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hittade det här på Apples site:

 

Additional memory should be installed by an Apple Authorized Service Provider.

 

Det sja vara enkelt att göra själv, men troligtvis gäller inte garantin om något går sönder.

 

Tillägg: Jag har tittat runt lite i Apples forum, och jag ser det som att garaning försvinner om man själv öppnar skalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns rätt minnen, för bara 60 kronor mer (ung. 760 kr) än vad uppgraderingen 256 -> 512 MB kostar hos Apple. Och då har du ju också en 256-sticka att sälja till någon.

 

Alltså; det är billigast att fixa i efterhand, om du antar att du kan sälja origial-256an för mer än 60 kr + fraktkostnader, och om du orkar pilla med det.

Är det inte plats för både orginal 256 OCH denna 512 och på så sätt få 768mb?

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Är det inte plats för både orginal 256 OCH denna 512 och på så sätt få 768mb?

 

/David

Nope, bara ett slot. Allt för att spara plats.

 

OWC har en videoinstruktion här: http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/

 

Men, som sagt, förvänta dig inte att garantin finns kvar efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst macälskare

512 tycker är ett billigt minne.

Perfekt till tiger för att det skall fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den slöa hårddisken i minin så vill du nog skaffa 1GB för att spara på swappen, det gör en hel del...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om en 512 kostar 700 o 1gb kostar 1000, o du köper en 512 först (som _ÄR_ för lite)

då lär du köpa till en gb, då har du totalt betalat 1700 för något som kostar 1000:-

 

Försör försvara det den som vill, själv håller jag på att byta ut mina 4x256 till 512:or o det går INTE att försvara :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om en 512 kostar 700 o 1gb kostar 1000, o du köper en 512 först (som _ÄR_ för lite)

 

Det är just det som är problemet. 1GB kostar INTE 1000 spänn. 2000-3000 är närmare sanningen. Dessutom går 512 utmärkt att köra OSX på.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 GB behövs inte för att driva XP.

512 eller 768 är lagom.

139460[/snapback]

 

Var kom XP med i bilden?!?!? ^_^

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är problemet. 1GB kostar INTE 1000 spänn. 2000-3000 är närmare sanningen.

 

Ok då blir det 2700 för något som kostar 2000 :D

139658[/snapback]

 

Dessutom går 512 utmärkt att köra OSX på.

 

Jo men tänkte om han/hon ville använda något prog också.

139658[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Var kom XP med i bilden?!?!?  ^_^

 

/David

140034[/snapback]

 

Precis vad jag undrar. Du (Macälskare :unsure: ) ÄR väl medveten om att Windoze inte rullar på Macen? :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Någon som provat å dunka in samsung minne i mac-mini å fått det å funka?

 

Hur känsliga är apple-datorer egentligen på "pc-minnen" om man kollar på tex macforum å div. andra mac-butiker kan man ju få betala x antal tusen mer för ett minne till macen (samma spec. som ett pc) vad är det som gör dessa "bättre" för en mac eller är det bara bluff?

 

Och om det nu är så att dessa minnen är annorlunda, vilket fabrikat är de? Inte på en enda sida så anges fabrikatet. Börjar lukta stor mörkläggning å lurendrejeri enligt mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...