Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hur fungerar e-legitimation på Mac?


Primus

Rekommendera Poster

På ett annat forum, 99mac, finns det en tråd som gjorde mig lite överraskad. Det verkar inte fungera med e-legitimation på Mac. Kollade lite med min bank, Nordea, och det verkade inte vara solklart att det fungerar. Men någon lösning måste ju finnas utan att byta bank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma fundering. Jag har handelsbanken och har aldrig fått till det med e-legitimation att fungera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det på kort eller på fil, eller båda? Jag har haft på fil (Nordea) och har nu på kort (Nordea), båda med utmärkt funktion. Sistnämnda måste köras i Firefox i 32-bitarsläge och med nedanstående kortläsare Todos/Argos, bara. Jag hade en annan kortläsare men fick den andra gratis när jag påpekade att jag hade Mac (den funkar i Windows också).

 

379022-origpic-9156b5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma fundering. Jag har handelsbanken och har aldrig fått till det med e-legitimation att fungera!

 

Handelsbanken, e-legitimation fungerar utmärkt på Snow Leopard och i senaste Firefox och Safari. Gå in på Handelsbankens sidor, klicka på länkar till internet och bankID, uppdatera därifrån säkerhetsprogrammet Personal. E-leg måste dosan vara ansluten med sladd. I övrigt följ deras lathund. Ring deras support, de förstår mac OS.

Lycka till

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEB funkar e-legitimation utmärkt, dock lite krångligt att få det funka så fråga inte för det kommer ja inte ihåg men det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går också att använda Bank-Id på fil, vilket i alla falla på Handelsbanken ordnas i internettjänsten under "beställ".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har eleg som fungerar för swedbank, Handelsbanken o Nordea med Lion. Inget strul, bara att ladda ner efter instruktion hos banken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nordea har bara strulat, vet inte hur det är nu, för jag fixade e-leg från Skandiabanken för ett år sedan. Funkar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikael.bystrom

SEB funkar e-legitimation utmärkt, dock lite krångligt att få det funka så fråga inte för det kommer ja inte ihåg men det går!

 

Jaha du. Försök logga in på skatteverket med Telia eleg, vilket SEB har, och Firefox eller Safari i Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikael.bystrom

Har samma fundering. Jag har handelsbanken och har aldrig fått till det med e-legitimation att fungera!

 

Var fungerar det inte? OS version? Webbläsare? Har du dosa eller något annat och använder du sladd? Prövat utan sladd?

 

Jag kör OS X 10.5.8 och det fungerar i med handelsbankens eleg BankID i alla webbläsare överallt där jag försökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säkraste sättet är att skaffa e-leg från någon som använder BankID, alltså inte Nordea eller Telia (SEB). Då funkar det utan problem, iaf för mig med Lion och Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säkraste sättet är att skaffa e-leg från någon som använder BankID, alltså inte Nordea eller Telia (SEB). Då funkar det utan problem, iaf för mig med Lion och Safari.

Nordea använder BankID. Se nedan. Men du använder ju inte Nordea längre, så de har väl bytt sedan du kollade sist. Man ska dock ange Nordea när man använder tjänsten.

 

post-28798-043355800 1342198075_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha du. Försök logga in på skatteverket med Telia eleg, vilket SEB har, och Firefox eller Safari i Snow Leopard.

Har 10.6.8, och det bör va snow-leoparden, och skatteverkets funkar finfint i FF använde den i våras att deklarera med.

 

Den som kallas "Nordea, SEB eller Telia". Tror jag hämta den hos telia.

 

PS, har för mig att den kan "gå ut" så då får man göra om det om det gått ett par år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nordea använder BankID. Se nedan. Men du använder ju inte Nordea längre, så de har väl bytt sedan du kollade sist. Man ska dock ange Nordea när man använder tjänsten.

 

post-28798-043355800 1342198075_thumb.png

aha, där ser man. Jag vet att det var på gång, men jag orkade inte vänta... :)

 

Då hoppas jag Nordea funkar lika bra som det ska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst vill jag få e-leg på fil att fungera från Nordea. Men jag provade och inte lyckades jag inte. Provade safari i den version som sitter i min nyss levererade MBA. BankID gick bra att ladda ned. Men inte själva filen från Nordea. Måste man använda Firefox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst vill jag få e-leg på fil att fungera från Nordea. Men jag provade och inte lyckades jag inte. Provade safari i den version som sitter i min nyss levererade MBA. BankID gick bra att ladda ned. Men inte själva filen från Nordea. Måste man använda Firefox?

I juni när mitt e-leg på fil gick ut kollade jag, och e-leg på fil stöds inte i Mac längre av Nordea, finns bara till Windows. Se bild nedan, dumpad från denna länk. :sorry:

 

post-28798-079187800 1342204596_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pratade med nordea om e-leg på fil till mac och dom sa att det kommer att funka from slutet på 2013 när dom är klara med bankid så tillsvidare så får man använda e-leg på kort för mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pratade med nordea om e-leg på fil till mac och dom sa att det kommer att funka from slutet på 2013 när dom är klara med bankid så tillsvidare så får man använda e-leg på kort för mac.

Tack för upplysningen! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankid på kort med kortläsare från Handelsbanken fungerar! Man kan behöva installera om Personal i samband med OS uppgraderingar. Gamla versioner av Firefox kan behöva köras i 32-bits läge.

Man bör starta Personal innan man startar webläsaren. (Man slipper då ett tidsproblem som kan uppstå pga lång tid att starta Personal.)

(Gäller för Leopard, Snow Leopard och Lion. Men inte nödvändigtvis för alla webläsare och alla versioner av dessa. Pröva både med Safari och Firefox.)

SEB med koddosa fungerar utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är verkligen glad att jag har swedbank! Aldrig varit problem med bank id på fil. Inte när jag hade Leopard eller Snöleopard och nu Lion. Byt bank!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst baconatte

Jag hatar Nordea. Har tillbringat timmar med deras support. Man tvingas ha firefox som jag tröttnat på pga krascher och script som inte slutar. Då kan man i alla fall logga in på banken. Men på mina vårdkontakter misslyckas inloggningen. Google chrome fungerar inte ens. Och Safari!!?? Det bryr man sig inte om trots satt man lovat.. Där visas två certifikat. Ett ogiltigt och ett giltigt. Det går att markera det giltiga men det funkar ändå inte. Jag har giltigt certifikat enligt bankID den nya dosan Todos. Har rensat alla cookies med mera. Ytterst slött av en bank i den här kalibern att inte fixa det bättre.

Nu till min fråga finns det ett annat sätt att skaffa e-leg utan F-n Nordea?

För övrigt ska jag ha ett sista samtal med supporten i morron och min vilja att vara artig kommer att vara lika stor som bankens försök att ordna för oss macanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iom att Nordea anslutit sig till bank-ID så trodde jag problemen var över.

 

Jag startade konto på Skandiabanken och får internettjänst och därmed e-leg utan kostnad. Funkar kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Problemen har väl bara börjat för nordea. med den takten de har lär det dröja till nästa år innan de får ngt som fungerar med safari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bank ID från Skandiabanken fungerar utmärkt med senaste Safari och Mountain Lion, inga som helst problem hos mig. Loggar in på Skatteverket och massa andra tjänster klockrent. För att logga in på Nordea kör jag på bankkortet plus deras kortläsare. Fungerar fin-fint. Men jag föredrar Firefox för Nordea-banken än Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar Nordea. Har tillbringat timmar med deras support. Man tvingas ha firefox som jag tröttnat på pga krascher och script som inte slutar. Då kan man i alla fall logga in på banken. Men på mina vårdkontakter misslyckas inloggningen. Google chrome fungerar inte ens. Och Safari!!?? Det bryr man sig inte om trots satt man lovat.. Där visas två certifikat. Ett ogiltigt och ett giltigt. Det går att markera det giltiga men det funkar ändå inte. Jag har giltigt certifikat enligt bankID den nya dosan Todos. Har rensat alla cookies med mera. Ytterst slött av en bank i den här kalibern att inte fixa det bättre.

Nu till min fråga finns det ett annat sätt att skaffa e-leg utan F-n Nordea?

För övrigt ska jag ha ett sista samtal med supporten i morron och min vilja att vara artig kommer att vara lika stor som bankens försök att ordna för oss macanvändare.

 

Jag håller helt med dig i din frustration. Berätta gärna vad supporten sa. Ska själv ringa dit idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...