Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Canon PIXMA iP4500 skrivarhuvud


Agnes

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vår skrivare, Canon PIXMA iP4500, har några år på nacken och nu säger den ifrån att det är något skumt med skrivarhuvudet när man försöker skriva ut. Jag kopplade det först till den senaste uppdateringen häromdagen men, som sagt, skrivaren är gammal. Åtskilliga Clean och Deep clean har gjorts och jag har plockat ut skrivarhuvudet och satt tillbaka det igen enligt handbokens error-rekommendationer men det har inte hjälpt.

 

Jag har läst på nätet att man kan spola igenom skrivarhuvudet med varmt vatten och undrar om någon har erfarenhet av det. Vill inte äventyra något om felet går att lösa på annat vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kanal var det? SVT eller 4:an hade ett program om detta att det fanns elektronik i bläckstråleskrivare som efter x antal utskrifter gav "fel" som ska göra att man slänger skrivaren och köper en ny, återställning av denna krets resulterar i en fungerande skrivare igen. Tror det var Poca som tipsade om detta i papperskorgen för några månader sedan.

 

Som du själv skriver, gammal skrivare, inte lönt att lägga pengar på, men om det är "det felet" så kan det vara värt att kika på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Läste nånstans om någon som letade upp den krets som styrde åldrandet i skrivaren han hade..tyvärr hittar jag inte artikeln

 

mer om Planerat åldrande

http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_åldrande

http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=56429

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Läste nånstans om någon som letade upp den krets som styrde åldrandet i skrivaren han hade..tyvärr hittar jag inte artikeln

 

mer om Planerat åldrande

http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_åldrande

http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=56429

 

 

Har inte helt tittat igenom alla länkarna men det jag sett är verkligen skrämmande. Fast jag blir inte förvånad.

 

Själva har vi en Kockum elspis från 1980, som fungerar alldeles utmärkt. Och en Cylinda elektrisk kallmangel som föräldrarna köpte någon gång på 70-talet. Undrar hur länge tvättmaskinen kommer att hålla... den är ca fyra år nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Canon Pixma 630 och fick felmeddelande. Citerar mig själv i en annan tråd:

 

"Skrivaren strejkar och säger att den har ett B200 fel och hänvisar till handboken som inte säger ett smack. Det närmaste jag kommit med Google är detta och det låter inte lovande. Har någon annan tips?"

 

Citat

 

error B200 refers to an overheat condition in the printhead. However it could also be a problem with the carriage and/or main board. The first thing to do is change the printhead. Its a expensive gamble if it proves to be the carriage or board. the decision is yours!!!

Det hela slutade med att jag köpte en ny MG 5150 ( samma skrivare som tidigare fast nytt och flashigare nummer.... ) och den skriver ut bättre och är snabbare och har fem patroner vilket är mycket trevligt samt är billigare än den förra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår kväll spolade jag av hela skrivarhuvudet men det hjälpte inte.

 

Sista halmstrået. Jag skulle vilja prova att ta bort Canons senaste programuppdatering (det var efter den som felet inträffade) för att återgå till föregående men kan man det och hur gör man i så fall? Måste man rensa ut allt som har med skrivaren att göra och installera om från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har fixat sig! D v s maken kom och började helt förutsättningslöst att bl a trycka på knappen för pappersmatningskälla. Det enda som jag inte hade gjort. :dumstrut: Tydligen hade knappen hakat upp sig på något sätt, skrivaren gick igång och inga errorfönster. Slutet gott, allting gott. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har fixat sig! D v s maken kom och började helt förutsättningslöst att bl a trycka på knappen för pappersmatningskälla. Det enda som jag inte hade gjort. :dumstrut: Tydligen hade knappen hakat upp sig på något sätt, skrivaren gick igång och inga errorfönster. Slutet gott, allting gott. :pompoms:

Litet naivt av mig att tro att allt nu var frid och fröjd... Strax efteråt så klappade skrivaren ihop totalt. Ingen rengöring gick att utföra och ingenting gick att göra överhuvudtaget.

 

Nu blir det en ny och vi har behov en A3-skrivare. Vi har sneglat på en Canon Pixma iX6550 och jag undrar om någon här känner till den? Bra pris, systemkraven är satta till OS X 10.4 - 10.6 och den går bara att ansluta med kabel, så jag funderar över hur gammal modellen egentligen är. Kan inte hitta det någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...