Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Affärssystemet Pyramid på Mac


Tigerkakan

Rekommendera Poster

Tigerkakan

Hej

 

På företaget kör vi ett affärssystem som heter Pyramid

www.unikum.se

 

Rätt vanligt affärssystem som är Windows serverbaserat och sen har vi vanliga Windows PC klienter

 

Nu vill jag börja köra I-mac och liknande men har inte fått några bra svar hur man bäst ska göra

Vissa säger installera Windows på Macen men det vill jag inte

Andra säger att jag ska köra fjärrskrivbords klient

 

Är det någon som har bra lösningar för Pyramid på Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

På företaget kör vi ett affärssystem som heter Pyramid

www.unikum.se

 

Rätt vanligt affärssystem som är Windows serverbaserat och sen har vi vanliga Windows PC klienter

 

Nu vill jag börja köra I-mac och liknande men har inte fått några bra svar hur man bäst ska göra

Vissa säger installera Windows på Macen men det vill jag inte

Andra säger att jag ska köra fjärrskrivbords klient

 

Är det någon som har bra lösningar för Pyramid på Mac?

 

Du har inget val.

Du måste installera Windows för att kunna köra Pyramid.

Dock kan du köra Windows virtuellt med exempelvis Paralells desktop vilket gör att du kan köra Pyramid så att det ser ut som en egen app i Mac i något som heter Coherence mode....men Windows ligger och kör i bakgrunden.

 

 

Edit: Visst kan du köra fjärrskrivbord men då måste du ha en dator stående med Windows och Pyramid bara för det.

Och ska du köra fjärrskrivbordet behöver du en Pro-version av Windows...Home-versionerna har inget inbyggt stöd för det.

Dock finns det program typ Teamviewer, VNC och Logmein som du kan köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tigerkakan

Du har inget val.

Du måste installera Windows för att kunna köra Pyramid.

Dock kan du köra Windows virtuellt med exempelvis Paralells desktop vilket gör att du kan köra Pyramid så att det ser ut som en egen app i Mac i något som heter Coherence mode....men Windows ligger och kör i bakgrunden.

 

 

Edit: Visst kan du köra fjärrskrivbord men då måste du ha en dator stående med Windows och Pyramid bara för det.

Och ska du köra fjärrskrivbordet behöver du en Pro-version av Windows...Home-versionerna har inget inbyggt stöd för det.

Dock finns det program typ Teamviewer, VNC och Logmein som du kan köra.

 

Det är ett 20-tal arbetsstationer och självklart är det Win Pro på allt

Teamviewer har jag testat hemifrån och det funkar fint men det är ju över 3G-modem

 

Känns alltså inget bra med Pyramid och Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pyramid är ju ett PC-baserat affärssystem med alla dess för- och nackdelar. Men man kan använda en fjärrskrivbordsklient för OS X och koppla upp sig mot en egen server eller en extern. Eller också virtualisera windows i Macen och köra programmet i ett fönster under OSX.

Båda två är ju utmärkta lösningar om man nu måste köra ett PC-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte vill ha windows på din mac så är ju fjärrskrivbordsklienten lösningen för dig. Det låter ju som ni kör via windows server med pc-klienterna redan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pyramid körs mycket riktigt på windows server, så fjärrskrivbord är det som gäller oavsett om man kör windows eller mac...iaf i dagsläget.

 

På vårt senaste möte med Primitus (de som utvecklat vårt affärssystem i pyramid) så diskuterades olika nya lösningar på hur de vill att man ska kunna använda det, redan idag kommer man åt vissa av funktionerna både via iphone och ipad apparna.

 

Vi har kört pyramid nästan uteslutande på macar sedan 2011-01-01, och har inte haft några andra problem än vid ett eller två tillfällen då vår hostingtjänst gick ner totalt, men det var snabbt åtgärdat.

 

De flesta av oss använder windows fjärranslutning, någon sitter med en app som heter Cord eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tigerkakan

Jag fick nu ett svar från ett proffs som dagligen jobbar med detta och hela Dialect kedjan gör på följande sätt

 

På Windows servern installeras Microsoft Terminal Server som är gratis.

På Macen installeras Remote Desktop Program...Inget annat.

 

TS sköter all inloggning och alltså krävs ingen extra dator utan man kör direkt på servern

 

Klart och det verkade nästan för lätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju köra många Windowsprogram med hjälp av Crossover eller WineBottler, någon som har erfarenhet av detta?

(Allt för att integrera så mycket med Macen) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...