Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD eller inte?


dotdeas

Rekommendera Poster

Tjena alla,

 

Sitter och ska beställa ny MBP 13" med i7 processorn och funderar lite om man ska ta en 128gb ssd eller vänta och köpa en bättre och större själv och ösa i? Vad tycker ni? Är ju inga stora pengar men ändå, hur pass bra är Apples egna SSD diskar?

 

// Deas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp SSD Skälv 240Gb är på väg ner i Pris ! ( Min åsikt ) SSD är ett måste !

ett system UTAN är ju så Jä""a SEGT !

 

År 2012 SSD varje dag i veckan ! ( om man inte är i stort behov av lagring I BURKEN

 

men till det fins det ju Externa lösningar ! eller med Optibay !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp SSD Skälv 240Gb är på väg ner i Pris ! ( Min åsikt ) SSD är ett måste !

ett system UTAN är ju så Jä""a SEGT !

 

År 2012 SSD varje dag i veckan ! ( om man inte är i stort behov av lagring I BURKEN

 

men till det fins det ju Externa lösningar ! eller med Optibay !

 

 

 

Typ denna " snart under " 2000 kr "

 

http://www.pixmania.se/se/se/9974319/art/ocz/intern-ssd-harddisk-agili.html?srcid=910&CodePromo=oui

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD eller inte?

Det beror ju på om du prioriterar gott om utrymme och billigare dator kontra att kunna starta ett program några få sekunder snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på om du prioriterar gott om utrymme och billigare dator kontra att kunna starta ett program några få sekunder snabbare.

 

SSD Är inte så Jätte dyra längre !

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill ju ha en 200-250gb iaf så överlever man, Sen blir väl batteritiden lite bättre också med SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på om du prioriterar gott om utrymme och billigare dator kontra att kunna starta ett program några få sekunder snabbare.

 

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av SSD men det där låter lite som en "motståndare" till SSD's okunniga utlåtande, jag skulle tom vilja jämföra det med att en apple motståndare säger nåt i stil med "Det beror på om du vill ha mer hårdvara för pengarna eller bara ett vackert skal". Du får förlåta mig, jag vill inte kalla dig okunnig, jag har under min korta tid här sett att du skrivit många bra kunniga hjälpsamma inlägg, men detta kändes tvärtemot.

I princip alla, på både windows och OS X förefaller ju uppleva en tydligt ökad rapphet i det mesta av dagliganvändandet, enligt deras vittnesmål. Att skriva att ett program startar en skvätt snabbare låter som en hyggligt orättvis beskrivning och en missvisning mot en eventuellt oinsatt blivande macanvändare. Har även läst flera som skrivit att dom märkt skillnaden tydligare på OS X än windows, då allt efter bytet till SSD verkligen händer direkt, pang pang pang.

 

Jag kommer köpa en 15" när nästa generation kommer, och jag kommer definitivt köpa en SSD, Intel 520 tilltalar mig, den är inte billigast men den verkar vara bland dom bättre. Apples egna (vilket märke dom nu använder) har på benchmarks inte haft lika bra betyg som dom snabbaste. Om detta gäller var och varenda Apple SSD eller eller om det varierar kan jag inte svara på.

 

Fördelen med SSD är accesstiden och skrivhastigheten (och tystheten?) laddtider och dylikt förbättras (radikalt) men du får inte mer fps i spel t ex. Flera kör med optibay (man byter cd-driven mot en adapter så du kan ha en till hårddisk) och kör med två hårddiskar, en SSD och originalet som kom med datorn, då kan man ha systemet och appar som tjänar på SSD'ns snabbhet på SSD'n och andra saker på originalet

 

Daniel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill ju ha en 200-250gb iaf så överlever man, Sen blir väl batteritiden lite bättre också med SSD?

 

Jo bättre Batteritid får man på köpet och svalare dator !

 

Men framförallt PRESTANDA !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av SSD men det där låter lite som en "motståndare" till SSD's okunniga utlåtande, jag skulle tom vilja jämföra det med att en apple motståndare säger nåt i stil med "Det beror på om du vill ha mer hårdvara för pengarna eller bara ett vackert skal".

Låt mig säga så här:

Jag har testat en Mac med SSD, men jag upplevde ingen större skillnad mot min egen med vanlig hårddisk. (I övrigt jämförbara specifikationer).

På min egen Mac har jag runt 300GB data och skulle alltså behöva en SSD på 400 GB. Det är inte lösbart i dagens läge. Den billigaste jag hittade på Prisjakt kostade runt 5000 spänn. Med det priset måste den ju vara långsam jämfört med de som kostar både två och tre gånger så mycket.

 

Så jag sparar mina pengar några år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig säga så här:

Jag har testat en Mac med SSD, men jag upplevde ingen större skillnad mot min egen med vanlig hårddisk. (I övrigt jämförbara specifikationer).

På min egen Mac har jag runt 300GB data och skulle alltså behöva en SSD på 400 GB. Det är inte lösbart i dagens läge. Den billigaste jag hittade på Prisjakt kostade runt 5000 spänn. Med det priset måste den ju vara långsam jämfört med de som kostar både två och tre gånger så mycket.

 

Så jag sparar mina pengar några år till.

 

Ja, upplevelsen är naturligtvis subjektiv och om man som du har stort behov av lagring (internt) så är SSD inget alternativ.

 

Men för en annan som använder 48 GB av 160 GB så är SSD en väldigt bra investering då jag på min snart fyra år gamla datorn inte kan märka någon skillnad mot att sitta vid en helt ny mac så länge vi inte pratar om processorintensiva uppgifter. Sen handlar det för mig inte om att ett program startar lite snabbare utan att hela systemet faktiskt blir smidigare som redan nämnts. SSD är ju t ex enda anledningen MBA fram till senaste modellen ens var användbara eller prisvärda rent prestandamässigt.

 

Men du har helt rätt i behöver man mer lagring än 200GB så är SSD inget alternativ då priset blir löjligt dyrt, men så är det med all teknik, för ett år sedan var t ex 16 GB ram också löjligt dyrt jämfört med att köpa 8 GB. Fanns de som köpte 16 GB då för att det dels gick, men också för att de behövde det, resterande "normala" väntade naturligtvis och börjar först nu med vettiga priser fundera på att uppgradera om de har behov av det. Har man inte behovet eller ser nyttan med det så gör uppgraderar man naturligtvis inte.

Lika enkelt som att jag sitter vid en snart fyra år gammal dator och inte uppdaterar till OS X 10.7 fast det både är enkelt och billigt, jag har inget behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske något för dej Tellly82 ?

Ja, kanske det!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas Ytterberg skriver i testet mellan Air och Pro:

 

"Detta är ett systemtest i Photoshop CS 5, "small" från www.macperformanceguide.com som tar hela datorn i anspråk, processor, internminne och lagring. Det är så pass tungt och komplext att 4 gigabyte internminne är precis på gränsen och hårddisken måste in och växla utöver den scratch Photoshop skapar. Där klarar sig Macbook Air riktigt galant tack vare ssd-enheten. Hos Macbook Pro med traditionell hårddisk måste vi upp till 8 gigabyte internminne för att undvika en segare dator. Ett typexempel på hur Macbook Air i praktiken kan vara snabbare trots långsammare processor och mindre internminne. "

http://macworld.idg....ir/sida/1/del-1

 

 

Frågan SSD eller inte handlar om pengar. Tycker du att det är värt det så köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än har jag inte haft möjlighet att testa mina nya MB Pro i mer krävande uppgifter. Men jag tvekade inte när jag valde SSD (256 GB). Förutom att den är snabbare är den ju även mycket mer driftsäker i och med att det inte finns några rörliga delar i den. Behovet av att göra backup försvinner ju också i praktiken, om man bortser från att en bärbar dator kan vara lättare att stjäla.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

 

(jag har lärt mig googla :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behovet av att göra backup försvinner ju också i praktiken, om man bortser från att en bärbar dator kan vara lättare att stjäla.

Hur tänker du nu?

Jag citerar min egen signatur: "Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behovet av att göra backup försvinner ju också i praktiken

Den meningen hoppas jag inte att du får nedstucken i halsen av verkligheten...... ALLT kan pajja av en massa anledningar. SSD har fördel av att inte vara mekanisk, men kan fortfarande gå sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inne på att skaffa en SSD själv... Blir väl en 120GB som systemdisk. Är väl där den gör mest skillnad, annars även om SSD är mkt snabbare så är det ju ganska relativt. En dator blir ju inte långsammare bara för att man kör med en SATA. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du nu?

Jag citerar min egen signatur: "Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel..."

 

Den meningen hoppas jag inte att du får nedstucken i halsen av verkligheten...... ALLT kan pajja av en massa anledningar. SSD har fördel av att inte vara mekanisk, men kan fortfarande gå sönder.

 

Stöld har jag ju nämnt. Men livet blir mycket enklare om man inte oroar sig så mycket. I det här fallet kan man välja. Men jag kan ju tillägga att jag precis innan jag gick hit och läste gjorde backup på ett par numbersdokument. Dock har jag backupdisken i samma maskin som originalet. Så jag är väl bara till hälften säker men det får räcka så. Sen beror det ju på om det som finns på hårddisken består av inkomstrelaterat arbete. Gör det det blir det helt annan sak för mig med.

 

Men det är så mycket man "ska" ha. Vill inte dras med i den karusellen. Företagen tjänar miljarder på folks tvångstankar, se bara på utbudet av försäkringar som går att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöld har jag ju nämnt. Men livet blir mycket enklare om man inte oroar sig så mycket. I det här fallet kan man välja. Men jag kan ju tillägga att jag precis innan jag gick hit och läste gjorde backup på ett par numbersdokument. Dock har jag backupdisken i samma maskin som originalet. Så jag är väl bara till hälften säker men det får räcka så. Sen beror det ju på om det som finns på hårddisken består av inkomstrelaterat arbete. Gör det det blir det helt annan sak för mig med.

 

Men det är så mycket man "ska" ha. Vill inte dras med i den karusellen. Företagen tjänar miljarder på folks tvångstankar, se bara på utbudet av försäkringar som går att köpa.

Ja, om du bara surfar på datorn så behöver du ju inte backup. Det är bara att installera om programvaran.

 

Men om du exempelvis importerar bilder från digitalkameran så kan ju bilderna ha ett stort affektionsvärde. Det räcker med att du förlorar dem EN gång så är de borta för alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är så mycket man "ska" ha. Vill inte dras med i den karusellen. Företagen tjänar miljarder på folks tvångstankar, se bara på utbudet av försäkringar som går att köpa.

 

Vaddå dras med? Vad jag har sett tidigare klarar du utmärkt av att tänka själv. Men vad jag inte vill är att det kommer någon och läser att "nu behövs ingen BackUp för vi har SSD"...stjarnsmall.gif När det krachar kan det vara för alltid med alla dokument och bilder. Idag har jag en extern hårddisk som kör TM och jag tänker inte ens på den. Däremot tänker jag på dotterns iMac G5 vars hårddisk fick spö när nätaggregatet behagade hälsa hem till elektronikhimlen så säkringarna gick här hemma.... Jag köpte ett kabinett för att försöka, men det höll på att stekas för hårddisken var annat än fräsch... och hon hade ingen BU.oroligoledsen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du bara surfar på datorn så behöver du ju inte backup. Det är bara att installera om programvaran.

 

Men om du exempelvis importerar bilder från digitalkameran så kan ju bilderna ha ett stort affektionsvärde. Det räcker med att du förlorar dem EN gång så är de borta för alltid.

 

 

Vaddå dras med? Vad jag har sett tidigare klarar du utmärkt av att tänka själv. Men vad jag inte vill är att det kommer någon och läser att "nu behövs ingen BackUp för vi har SSD"...stjarnsmall.gif När det krachar kan det vara för alltid med alla dokument och bilder. Idag har jag en extern hårddisk som kör TM och jag tänker inte ens på den. Däremot tänker jag på dotterns iMac G5 vars hårddisk fick spö när nätaggregatet behagade hälsa hem till elektronikhimlen så säkringarna gick här hemma.... Jag köpte ett kabinett för att försöka, men det höll på att stekas för hårddisken var annat än fräsch... och hon hade ingen BU.oroligoledsen.gif

Även backuper kan krascha. Har man bilder som man skrivit ut så kan de brinna upp. Innan scannern uppfanns så fanns det ofta bara ett exemplar av ens foton. I de hus som brunnit och bilderna förstörts tror jag detta är av mindre betydelse. Mycket viktigare är att man överlever. Men det är klart att ett virus i datorn skulle väl kunna ställa till med saker. Och kom nu inte och säg att det inte finns virus som kan skada en mac. Rätt vad det är dyker de upp. Så vi kan ändå aldrig vara helt säkra. Faktum är att jag tror risken att drabbas av ett virus, trojan eller annat är större än att en SSD skulle paja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även backuper kan krascha.

Javisst, men då har man originalet kvar. Och så har man helst flera backuper, se nedan.

 

Har man bilder som man skrivit ut så kan de brinna upp. Innan scannern uppfanns så fanns det ofta bara ett exemplar av ens foton. I de hus som brunnit och bilderna förstörts tror jag detta är av mindre betydelse. Mycket viktigare är att man överlever.

Självklart.

Men om man frågar de vars hus brunnit ner så är det nästan alltid fotografierna de saknar. Det andra går att återställa, mer eller mindre.

Och för de som inte överlever branden så har släktingarna varken personerna i livet ELLER deras fotografier.

Därför har jag papperskorten här och negativen på annan plats. Detta i väntan på möjlighet att skanna negativen.

 

Och kom nu inte och säg att det inte finns virus som kan skada en mac. Rätt vad det är dyker de upp. Så vi kan ändå aldrig vara helt säkra. Faktum är att jag tror risken att drabbas av ett virus, trojan eller annat är större än att en SSD skulle paja.

Desto större anledning att ta backup: Man vet aldrig vad man drabbas av. Du kan av misstag radera en mapp och tömma papperskorgen, exempelvis.

 

Jag lever som jag lär: Jag har fyra stycken backupdiskar på ett roterande schema. Den jag kör på finns i huset, de tre andra några kilometer härifrån. Nästa vecka byter jag disken mot nästa. På varje disk finns vi det här laget runt fem generationer backuper.

 

Jag har varit med om att filer skrivs sönder strax innan backupen gick. De trasiga filerna skrev då raskt över de hela filerna som fanns på den (då) enda backupen. (Det var inte jag som var ansvarig för backuperna. Hade jag vetat hur dåligt det var hade jag agerat. Men det hölls hemligt för användarna.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även backuper kan krascha.

 

Nu hänger jag inte med. Är det en anledning att inte ta backupp eller vad menar du...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att ni spårar ur TS tråd lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...