Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

inkoppling av MacBook air till platt-TV:n


LinnK

Rekommendera Poster

HJÄLP!

Har precis köpt en mini displayport-HDMI male-male with audio - kabel för att kunna koppla min MacBook air till platt-TV:n (TV:n är av märket DANTAX). (Både dator och TV är inköpta 2011).

Efter att ha kopplat kabeln mellan dator och TV valde jag source på TV-dosan och tryckte på HDMI-1 sen gick jag in under inställningar på datorn, valde bildskärmar, uppställning och bockade i "skärmdubblering". Datorn reagerade men det förblev blått i TV-rutan.

Vad gör jag för fel? Hur får man bild och ljud överfört till TV:n? Sitter här i Danmark å vill så gärna följa Vasaloppet utan förstoringsglas i morgon:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i Systeminställningar, bildskärmar - och tar bort skärmdubbleringen, vad har du för val då? Kan du inte välja TVn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att datorn är kopplad till HDMI-1 och inte HDMI-2?

När jag kopplade ihop MacBook Air (2011) med Philips LCD-TV (2009) så fungerade allt automatiskt, bara att välja om jag ville ha skärmdubblering eller två olika bilder på datorn och TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla söta! Tack för era svar!

Jag har provat alla alternativ på TV:n vad gäller HDMI-1 till HDMI-4 och även alla andra alternativ under sources.

När jag bockar i rutan med skärmbildsdubblering kommer det upp en extra ruta med namnet 26_LCD_TV. Innehållet är detsamma (innehåller menyer med bildskärm uppställning och färg samt rutan för skärmbildsdubblering). Om jag bockar ur rutan skärmbildsdubblering försvinner det extra fönstret och det som återstår är fönstret som heter Färg-LCD (det som kommer fram när man går in på bildskärmar, under inställningar). Har också prövat att ändra upplösning för att se om det var det som var felet men har provat alla alternativen nu utan att TV:n reagerar, den förblir blå. Har också provat att trycka på "sök bildskärmar" och "samla fönster" men det händer ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det fungerar sällan att köra den upplösning som laptopskärmar använder utan du måste välja en upplösning som fungerar med teven, vilket kräver lite testande och en titt i handboken.

 

1024x768 brukar nästan alltid fungera, så börja med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...