Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IMacen startart inte upp


rille71

Rekommendera Poster

Hej har en iMac som nu helt plötsligt vägrar starta upp ordentligt. Den står bara och tuggar vid apple symbolen och "snurran". Har gjort säker omstart med ingen skillnad.

Har Lion och alla uppdateringar gjorda.

Hur gör jag för att komma vidare?

 

Mvh

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Mata i din Lion-skiva och kör Verktygsprogram, där gör du en "Reparera skivbehörigheter".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mata i din Lion-skiva och kör Verktygsprogram, där gör du en "Reparera skivbehörigheter".

 

Faller ju på att det inte finns någon skiva till Lion. Frågan är ju om CMD + R vid uppstart ger resultat, finns viss risk att det är din hårddisk som är kass.

 

Vad händer om du håller ner ALT vid uppstart av datorn? Kan du då välja din hårddisk och starta från den? Funkar det så måste du ställa in startskiva i systeminställningar, händer ibland att datorn tappar den inställningen och då kan det du beskriver hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Finns visst skiva för Lion. Jag har en. Jag brände installationsfilen på skiva och den fungerar utmärk att installera ifrån samt köra diagnosverktyg mm.

 

Detta borde stå när appen är nedladdad hur man skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Lion behövs ingen skiva, då den hämtar hem OS från nätet vid ominstallation eller reparation.

 

Funkar det som sagt att hålla in ALT vid uppstart?

Om inte, kan du nollställa datorn genom att dra ut strömkabeln och låta den vara ur i minst 15 sekunder.

Sen kopplar du in och startar upp igen och testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns visst skiva för Lion. Jag har en. Jag brände installationsfilen på skiva och den fungerar utmärk att installera ifrån samt köra diagnosverktyg mm.

 

Detta borde stå när appen är nedladdad hur man skall göra.

 

Ja ,det går, men jag skulle nog säga att det är nog enbart 1% av alla användare av Lion som dels vet att det går samt då också har gjort just det. Resterande 99% köper Lion i App Store, installerar och är glada efter det. Så att skriva att användaren ska ta sin "skiva/usb" med Lion för att köra skivverktyg känns inte rimligt. Sen för att säkert många av oss rävar här på forumet har gjort en egen USB/skiva med Lion på är en helt annan sak.

 

Sen har du helt rätt i att Apple borde bifoga tydliga instruktioner för hur man gör detta, men samtidigt så är Apple ett företag som riktar sig mot enkelhet och att användaren inte ska behöva ha teknisk kompetens för att ens installera ett helt OS, så det kommer aldrig att ske. Vi andra som vill och kan vara mer "tekniska" löser ju det ändå, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd skivorna som följde med datorn vetja. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...