Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macar som hänger sig hela tiden


mansmag

Rekommendera Poster

Jag har två macar som jag kör just nu.

En är en gammal vit iMac och den andra en MacBook silver.

Den vita är helt galen. Den hänger sig för jämnan. Ingen logik i hängningarna utan de kan komma när som hellst. Närman åker ned i dockan eller startar ett program. Bara rör musen osv. Jag har rensat hela disken. Snurran drar igång tills man behöver stänga av datorn med knappen intryckt! Formaterat om och lagt in systemet igen. Inget hjälper. Frugan tror att det är virus och vägrar till och med att köpa en egen bärbar för att hon är helt 100 på att även den kommer bli smittad.

Min MacBook är i bättre skick, men program svarar inte rätt så ofta och då är det bara att tvångsavsluta. Även den är helt rensad och omgjord nyligen men utan resultat.

Just nu ska jag försöka kolla vilken systemversion jag har men då kommer snurran upp direkt när jag klickar på "Om den här datorn".

Vad kan jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad gäller den vita iMacen - Släng den!

Dina kondensatorer i grafikdelen är dåliga, därav hängningarna.

 

I din macboook byt hårddisk, har du en extern disk, formatera den och lägg in OSX.

Blir det likadant, byt minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan tror att det är virus och vägrar till och med att köpa en egen bärbar för att hon är helt 100 på att även den kommer bli smittad.

 

 

Eftersom det inte finns ett virus ännu till OS X blir det väldigt svårt att vara hundra på att det smittar...........totaltgalen.gif

...

De riktigt gamla iMacarna med PowerPC-processor kallad G5 har problem. De första har ingen kamera och de är särskilt utsatta och är i princip bara att kasta om inte det blir bättre av ett hårddiskbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Cred till Sterotypen :rolleyes:

 

Man förvånas ofta här- i Macfora över hur ofta vissa ägare av uppemot 10 år gamla obsoleta mac-burkar inbillar sig att datavärlden "nog" har stått fulständigt still- under åren. Nu funkar det inte..? Vem skyller jag då på?

 

Inte undra på att pc-världen hånar oss mac-fans med "typo-stereptypen- ÖÖÖ- vad är det som händer med min "Data"? Pinsamt!

 

Att som Apple förr vände sig till en uppenbart korkad kundkrets med budskapet " en Apple-Dator är lika enkel/koppla in /använda som en golvlampa- börjar nu straffa sig - som jag ser det.

 

Att vidareutbilda sig om hur man använder "golvlampan" är naturligtvis helt otänkbart.

 

me= grumpy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen är med kamera och ja, jag vet att det är läge att kasta den, men att kasta något bär mig emot även om jag köper en ny! En extra dator till småkidsen för webbspel är aldrig fel att ha ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte undra på att pc-världen hånar oss mac-fans med "typo-stereptypen- ÖÖÖ- vad är det som händer med min "Data"? Pinsamt!

 

Att som Apple förr vände sig till en uppenbart korkad kundkrets med budskapet " en Apple-Dator är lika enkel/koppla in /använda som en golvlampa- börjar nu straffa sig - som jag ser det.

 

Att vidareutbilda sig om hur man använder "golvlampan" är naturligtvis helt otänkbart.

 

LOL, jag tror nog att det beteendet är vanligare bland alla de obildade som köper sunkiga plastburkar som säljs med Windows och Norton och "tvingas" byta dator efter ettochetthalvt år. Anledningen är naturligtvis att den går på knäna för att alla trojaner håller på att skicka spam världen runt., inte för att burken blivit långsammare. Nej, folk i allmänhet har noll koll på datorer, oavsett vilket operativsystem de kör (i allmänhet vet de inte ens att det är ett operativsystem som får burken att funka). Egentligen är det inte rimligt att alla skall vara lika datorintresserade som vi som hänger på datorforum heller. Men, min erfarenhet är snarare att det är Windows-kunderna som utgör den korkade kundkretsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen är med kamera och ja, jag vet att det är läge att kasta den, men att kasta något bär mig emot även om jag köper en ny! En extra dator till småkidsen för webbspel är aldrig fel att ha ändå!

Kika lite på Apple recylingprogram: http://www.apple.com/se/recycling/

Då får du en lite slant istället för att bara kasta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Inte undra på att pc-världen hånar oss mac-fans med "typo-stereptypen- ÖÖÖ- vad är det som händer med min "Data"? Pinsamt!

 

 

 

Vart vill du komma? Förolämpa trådskaparen eller sparka på oss andra eller båda på en gång...?? Det är fullständigt ointressant med det du kallar pc-värld kontra mac-fans. Det är sådant tonåringar har problem med.... Här hjälper vi människor som har problem vare sig de är nybörjare eller proffs. Dags att växa upp! Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen är med kamera och ja, jag vet att det är läge att kasta den, men att kasta något bär mig emot även om jag köper en ny! En extra dator till småkidsen för webbspel är aldrig fel att ha ändå!

 

Abslolut! Även om det är en G5 så duger den bra till surf och enkla saker. Bara den går......

...

Det finns ju en chans att det är hårddisken som hälsat hem. Det är lite lurigt att byta den men det går. Men fungerar det inte efter det så är det förmodligen kondensatorproblemet. Ett annat standardproblem med alla iMacar är att de sätts igen av damm både under i hålen och bakpå i luftintaget till processorn. Se till att avlägsna dammet för att minimera problem med kylning. På två år kan en iMac vara fullständigt igenkorkad av damm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abslolut! Även om det är en G5 så duger den bra till surf och enkla saker. Bara den går......

...

Det finns ju en chans att det är hårddisken som hälsat hem. Det är lite lurigt att byta den men det går. Men fungerar det inte efter det så är det förmodligen kondensatorproblemet. Ett annat standardproblem med alla iMacar är att de sätts igen av damm både under i hålen och bakpå i luftintaget till processorn. Se till att avlägsna dammet för att minimera problem med kylning. På två år kan en iMac vara fullständigt igenkorkad av damm.

This.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart vill du komma? Förolämpa trådskaparen eller sparka på oss andra eller båda på en gång...?? Det är fullständigt ointressant med det du kallar pc-värld kontra mac-fans. Det är sådant tonåringar har problem med.... Här hjälper vi människor som har problem vare sig de är nybörjare eller proffs. Dags att växa upp! Tummeupp.gif

Word!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...