Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Express = Ett skämt?


Peckers

Rekommendera Poster

Har fått fiber och valde då 100/10 med kabel så ger det vad som utlovas med Airport express så förstår jag om man tappar en del men 15/9 tycker jag inte är godkänt =( Då fick jag ut mer med mitt adsl modem till mac minin!! Har läst om inställningar och N läge men slår jag om till det så ser inte datorn airporten! Hur ska jag göra? Kabeln mellan fiber och expressen är kort ca 50cm bara om den har någon betydelse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dator, OS-version har du? Kan ju vara vara att bra att upplysa om- om du förväntar dig vettiga svar.

 

Saida är död...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det här en ny Airport Express eller är det någon äldre historia?

 

Vilken standard och hastighet blir du uppkopplad med? Håll ned ALT och tryck på wifi-ikonen i din mini.

 

Vilken Mac mini är det du har? (Årsmodell går bra, .tex. 2011 late osv.)

 

Hur långt är avståndet mellan enheterna?

Är det många väggar mellan enheterna?

 

Har du andra enheter i ditt trådlösa nät?

 

Har du många angränsande trådlösa nät från grannar osv? Kör du då på en så "ensam" kanal som möjligt?

 

 

Som du ser så är det många frågetecken som måste besvaras när det gäller trådlösa nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med sladd 98/10

 

Det är en mac mini (Mid 2010) den har ju airport express så tycker det borde fungera bra , Har stallt in i N läge nu 2,4ghz och bytt kanal till 5 men den ger inte mer en 20! Det är ca 5m från airporten till datorn och jag har bara datorn kopplad inget annat.. kör jag en iphone eller 2 så går den bara upp i 8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte airport express på mediamarkt idag , visst lite sämmre skulle det bli men 20 räknade jag inte med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte airport express på mediamarkt idag , visst lite sämmre skulle det bli men 20 räknade jag inte med

 

Har du lysrörslampor, prova med att släcka dem. Annan utrustning, t.ex. trådlösa telefoner, stäng av dem eller flytta på dem och se om det blir bättre. Kolla vilka kanaler grannarna kör på och välj den som är minst belastad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provat alla kanaler =/ Får väl bli suporten på apple o se vad de säger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har expressen i routerläge så får du inte ut mer än drygt 20 mbit/s. Den orkar helt enkelt inte hantera mer trafik. Upptäckte det med min när jag uppgraderade från 10/10 till 50/10 och sen kollade funt på nätet efter en lösning.

Den är väl främst tänkt att ha som extender på ett nät eller för att ström musik. Inte för att routrar stora mängder trafik.

Har man annan router så kan man sätta den i bridgeläge och koppla den via kabel till routern. Då får man ut högre hastigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser jag om jag har den i router läge och vart ändrar jag då isåfall det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tillgång till en express så jag tar det ur minnet så det kan bli fel.

 

När du ställer in den ska du ange om den ska dela ut från en gemensam ip-adress eller dyl eller om den ska förlänga ett befintligt nät. Väljer du det förstnämnda så är den i routerläge medans om du väljer det andra så är den i bryggat läge. Om du sätter den i bryggat läge så måste du ha en annan router som den är kopplad mot via kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha APX som router är nog inget bra. Det är dåligt specat från Apples sida, men jag kan tänka mig att den är sämre än t ex Airport Extreme.

 

Har själva flera APX:er men alla agerar som musikmaskiner och skrivardelare, vilket funkar fantastiskt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha APX som router är nog inget bra. Det är dåligt specat från Apples sida, men jag kan tänka mig att den är sämre än t ex Airport Extreme.

 

Har själva flera APX:er men alla agerar som musikmaskiner och skrivardelare, vilket funkar fantastiskt bra!

 

Får jag då fråga hur du har allt inställt? Jag har alltid haft problem med airplay funktionen på min Express. Har modem som jag plockat bort alla former av spärrar och kör statiskt rakt in i Time Capsule. Inga problem där och får helt ok hastigheter. Men sen, vilken kanal använder du? Hur ställer du in Expressen? Bryggad?

 

Får ständigt lagg när jag lyssnar på musik nämligen. Har alltid fått det. Fundrar på sätta den som eget nätverk nu och se om det funkar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sen, vilken kanal använder du? Hur ställer du in Expressen? Bryggad?

Kanal väljer du efter din omgivning. Du får anpassa dig efter andra nätverk i din närhet osv.

 

Du kan välja att ha den i flera olika lägen, kan inte de exakta namnen.

 

Anslut trådlöst till existerande nät. (Rekommenderar)

Förlängning av trådlöst nät. (Inte rekommenderat)

Skapa eget nätverk. (Helt fel inställning om du vill ansluta till din TC trådlöst.)

 

De två översta borde räknas som bryggläge, kan dock inte namnen på inställningarna som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ständigt lagg när jag lyssnar på musik nämligen. Har alltid fått det. Fundrar på sätta den som eget nätverk nu och se om det funkar bättre.

 

Jag fick mycket lagg med min gamla APX.

 

Sen har jag meckat en hel del med kanaler också. Det finns ju några program för att kolla av vilka som är mest lediga i närheten, annars får man testa sig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skapa eget nätverk. (Helt fel inställning om du vill ansluta till din TC trådlöst.)

 

De två översta borde räknas som bryggläge, kan dock inte namnen på inställningarna som sagt.

 

Ok. Då struntar jag i den tanken. Fortsätter med de innan använda inställningarna. Tack!

 

Jag fick mycket lagg med min gamla APX.

 

Sen har jag meckat en hel del med kanaler också. Det finns ju några program för att kolla av vilka som är mest lediga i närheten, annars får man testa sig fram.

 

Har du köpt en ny Express då? Som inte krånglar?

Jag ska kolla på det med lediga-kanaler-programet med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Melodysheep

Jag hoppar in här på tråden och lånar den lite då jag verkar ha exakt samma problem.

 

Har precis bytt från en TC till en Airport Express och har fått markant sämre hastighet i datorn. Hade 100/10 rakt in i TC och fick ut ungefär 50-70mbit helt och hållet på auto-inställningarna vilket kändes helt okej. Har nu bytt till Airport express och får bara ut (nedströms) mellan 3-4mbit/sek och uppströms 10-15mbit/sek(!).

 

Har kollat och testat att ändra både kanal och att byta från 2.4ghz till 5ghz utan någon större skillnad samt testat att byta kanal och försökt kolla vad grannarna kör på för kanal... Köpte Expressen helt ny från M-zone för cirka en vecka sedan. Kör även på n-standarden (tvingat expressen att bara köra på den standarden). Har väl en cirka 5m lång nätverkskabel - exakt samma kabel och port jag använde tillsammans med min TC...

 

Har uppdaterat Expressen till senaste mjukvaran

Bara min MacBook Pro 5.1 uppkopplad som kör senaste versionen av Lion.

Har testat att sitta på olika ställen, så nära som 1m i från expressen. Expressen fungerar som router och fungerar inte som någon brygga

 

Är expressen defekt eller finns det något annat man missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Melodysheep

Kan tillägga också att jag med enbart kabel kommer upp i 97mbit/s och jag har även testat att köra bredbandskollen.se på en windows-pc med exakt samma resultat... Börjar verkligen lukta som om expressen är defekt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onekligen skumt, men varför byta ut din TC?

 

Ingen skillnad om du manuellt konfar Expressen till 100 Mbit, full duplex?

 

Problemet med express är ju att man inte har en port till att koppla in för att utesluta om felet ligger i det trådlösa eller i genomströmningshastigheten wan/lan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Melodysheep

Var förbi M-zone idag och fick min express utbytt efter lite övertalning (de ville först skicka iväg den på reparation/undersökning) och gjorde ett nytt försök för att se om det blev någon skillnad.

 

Tyvärr är fortfarande hastigheten ett problem - kommer knappt över 4Mbit/sek...

 

Testade även att köra expressen på g-protokollet och fick ut samma hastighet som på n-bandet vilket känns lite skumt. Inte någon större skillnad heller om man kör på 2,4/5Ghz.

 

Det jag funderar lite på är pass gammal expressen egentligen är. Det vill säga om det är en tidig version av n-modellen eller om inte och om M-zone sitter med ett stort lager av "gamla" modeller. Skriver jag in produktnumret på apple.se står det att det är 1st Gen men jag vet inte om det finns någon "nyare" modell. På förpackningen står det ju att det är n-modellen. I manualen som följer med står det dock att den bygger på ett utkast av n-protokollet medan på Apples hemsida så står det inget om något utkast utan där står det bara att den har stöd för n.

 

Är det någon annan som har en Express här? Vad får ni i så fall ut för hastigheter? Börjar fundera på om man inte kanske kan förvänta sig mer av en Express...

 

Bytte till en Express då TC'n ska användas på annat håll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag inte helt fel så finns det väl bara två versioner av Express. Den första släpptes i juni 2004 och den andra i mars 2008.

Öppnar upp för möjligheten att detta inte stämmer. Det kan ha släppts fn efter detta som jag missat.

 

Har själv tyvärr bara en Extreme, men den hastighet känns i vilket fall som den är på tok för låg. Måste i så fall vara långt avstånd med mycket störningar emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag inte helt fel så finns det väl bara två versioner av Express. Den första släpptes i juni 2004 och den andra i mars 2008.

Öppnar upp för möjligheten att detta inte stämmer. Det kan ha släppts fn efter detta som jag missat.

post-34005-093674400 1333223402_thumb.jpg

post-34005-096942500 1333223407_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...