Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TP Link MR 3420 och Telia Digital TV


Bitorrent

Rekommendera Poster

Jag har telia fiberlan 100/10 kopplat till en zyxel router och vidare tp link mr 3420 samt zyxel powerplug vidare till nästa powerplug och digital-tvn. Allt fungerar bra men jag vill slippa att ha zyxel routern inkopplad (färre sladdar och blinkande lamport m.m.). Jag har därför försökt att koppla tp link direkt till fiberlan med ethernetkabel i WAN uttaget samt zyxel powerplug till en av portarna för att leda vidare uppkopplingen till nästa powerplug och in i digitalboxen. Detta fungerar ett tag men jag märker snabbt, inom loppet av minuter, att signalen blir svagare, tar längre tid att byta mellan kanaler och slutligen fryser allt. Om jag slår på text-tv så fryser allt direkt. Wi-fi fortsätter dock att fungera utan några som helst problem.

 

Anledningen till att jag har tp link wireless är att jag vill kunna koppla upp macen och iphonen via Wi-fi men digitalboxen kräver ethernetanslutning.

 

 

Frågeställning: Går det att använda tp link mr 3420 som router både wired och wireless samtidigt så att jag kan koppla in tp linken direkt i fiberlan och powerplugen i en av portarna samt köra mac / iphone via wi-fi?

 

 

Vad jag redan har försökt: Stänga av allt, koppla in i olika ordning, olika varianter av powerplug till tp lnk till nästa powerplug etc. Jag misstänker att det krävs någon form av mjukvarukonfigurering om det ens går att lösa.

 

Tacksam för svar och förslag på (inte alltför komplicerade) lösning, konfigureringar m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så vill du göra dig av med router/gatewayen du fått av telia?

 

Denna gateway är kopplad mot Telia och internet genom 3 (tre) stycken vlan (virtuella lan). En för vanlig internet uppkoppling, en för VOIP och en för IPTV. Vill du kunna ersätta enheten måste din nya enhet kunna skicka och ta emot rätt trafik genom de tre vlanen.

 

Är du väldigt inläst på t.ex. openwrt så borde du kunna göra det med din router. Men då hade du nog inte skrivit här.

 

Det finns dock en annan lösning, och det är att sätta en switch som kan dela upp vlanen på olika portar innan din router. Om du tjatar på telia så kan du få dem att ge eller sälja dig en sådan (Beroende på hur mkt du tjatar). Den heter Inteno XG6746.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Koplimi!

 

Då får jag nog ha kvar zyxel routern. Visste inte att dessa var specifikt kopplade till telia men det förklarar ju varför det inte funkar utan routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken zyxel-modell är det du har?

 

Och hur har du det kopplat just nu egentligen?

Kopplar du ihop LAN-portarna på de båda routrarna och stänger av DHCP-funktionen på din MR3420?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...