Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Powerbook G3 Mac os x uppgradering!


AppleBehnam

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal powerbook g3 som jag vill ge liv i. Den kör jusr nu Mac os 9 men jag vill installera Mac os x på den men problemet är att jag inte har cd läsaren, Hur ska jag göra då?! Installera med usb minnen verkar ju väldigt krångligt.

Kan jag installera Mac os x på hårddisken via en annan dator och sedan lägga tillbaka hårddisken?

Tack för all hjälp

Med vänlig hälsning,

Applebehnam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fem olika PB G3. Om det är den sista, "Pismo", så har den FireWire och då kan du installera Mac OS X 10.4 Tiger via en optisk enhet ansluten via just FireWire. Att installera först på annan dators hårddisk går bra om det är samma sorts PB G3. "Lombard" klarar Mac OS X 10.3 Panther. "PDQ" och "Wallstreet/Mainstreet" klarar Mac OS X 10.2 Jaguar. Läs mer om PB G3 här (länk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikael.bystrom

Man kan få in Tiger på alla Powerbook G3. Kräver möjligen att man googlar lite och skaffar något tredjepartsprogram som Xpostfacto. Det fungerar utmärkt. Körde Tiger i flera år på Wall Street.

 

Om man har firewire på sin Powerbok är det enklaste sättet att installera att använda en annan Mac vilken som helst med CD/DVD-drive,

  1. Anslut en firewire-kabel mellan maskinerna
  2. Starta upp Powerbook G3 i "Firewire target mode" genom att hålla ned "t"-tangenten.
  3. Starta den andra macen från Installationskivan
  4. Välj hårddisken på "Powerbook G3"-maskinen att installera på
  5. Installera som vanligt

Jag har gjort ett flertal sådana installationer utan några problem.

 

Om du har en Pismo så har jag ett extra svenskt tangentbord du kan få för porto. Bra skick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant känns OS 9 som ett bättre OS samt med ett bättre utbud än allt äldre än OS X 10.4 och dessutom mer anpassat för hårdvaran du har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Pensionerade Macar.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har tyvärr ingen firmware port :( det är bronze keyboard modellen. Kanske någon på forumet som har en cd läsare som dammar? Jag vill ha Mac os x pga av det finns fler program som jag använder som bara funkar med Mac os x 10.0 och över :D

Tack för alla svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har tyvärr ingen firmware port :( det är bronze keyboard modellen. Kanske någon på forumet som har en cd läsare som dammar? Jag vill ha Mac os x pga av det finns fler program som jag använder som bara funkar med Mac os x 10.0 och över :D

Tack för alla svar :)

 

Ursäkta en petimeter.... :whistling: men porten heter FireWire. Firmware är den programsnutt som startar upp datorn och ser till att allt är ok till OS-et är uppe och börjar jobba.

...

Månne du har tittat efter fel sak.....:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whopps. Ja jag vet vad firmware är :$

Det var nämligen iPhone stavningskontroll :(

Jag har kollat och vet att min powerbook g3 inte har firewire är 100 på det :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte den allra första versionen av Powerbook G3 går att starta i Mac OS X, det är den enda Mac med G3-processor som inte stödjer Mac OS X. Kanske går med lite trix dock. Gäller modellen med samma hölje som PB 3400.

 

I övrigt så tror jag att Mac OS 9.2.2 är den optimala systemversionen för G3:or.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1330373393[/url]' post='1523127']

Tror inte den allra första versionen av Powerbook G3 går att starta i Mac OS X, det är den enda Mac med G3-processor som inte stödjer Mac OS X. Kanske går med lite trix dock. Gäller modellen med samma hölje som PB 3400.

 

I övrigt så tror jag att Mac OS 9.2.2 är den optimala systemversionen för G3:or.

 

Panther lirade i och för sig fint på den iMac G3 jag hade, men den var uppgraderad till hiskliga 512 MB RAM :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Apples hemsida ska jag kunna uppdatera utan en firmware uppgradering. Men problemet är ju att jag inte har cd läsaren har bara två batterier :(

Tack för alla svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...