Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 17' som inte startar upp.


kiddoo

Rekommendera Poster

Hej kära MacBook entusiaster!

 

Jag har ett stort problem med min macbook pro 17' som jag införskaffade i somras.

Ska försöka beskriva mitt problem så ingående som möjligt.

 

Ska kanske börja med att berätta att mina kunskaper / erfarenheter av Mac är begränsade, då jag gick över från van PC användare till Mac i somras.

 

 

Jag köpte OS X Lion samma dag det släpptes, och det har väl fungerat fint fram tills en månad sen.

När jag startar upp datorn, kommer jag endast till apple-logon, och sen "rosetten" som snurrar...

 

Har testat att köra felsäkert läge, och provat att ominstallera Lion.

Men det går inte, för att både recovory HD och macintosh HD är låst...

 

Har även testat skivverktygen, och reparera, men det tar det stopp efter ett par minuter...

 

Time Machine är det bara och glömma, då jag inte gjort någon säkerhetskopia.

 

 

Blev så lack efter ett par timmar att jag försökte radera disken, men det går inte heller!

 

Lämnade in datorn innan jag gjorde dessa försök till återförsäljaren (El-Giganten), men fick tillbaka datorn efter två veckor då jag fick svaret att

det inte var något fel på delarna, utan att det är ett mjukvarufel.

 

 

 

Är jag körd nu i och med att jag inte gjort någon säkerhetskopia?

 

 

 

Väldigt tacksam för svar.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta upp med alt och markera det OS som datorn ska starta på. Tidigare OS X hade den lilla egenheten att den kunde "tappa" det OS som var valt och man måste välja om. Om inte kunde datorn stå i "evighet" och fundera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni tar er tid att svara!

 

Provade med alt, och fick då två alternativ, mac HD och recovory HD.

Dessvärre händer det fortfarande ingenting....

 

Har ni fler kort i rockärmen?

 

mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen ligger dina dokument kvar. Problemet är att det inte finns ett startbart system på skivan.

 

Gör en säker start: Håll nere skift till du ser en stapel under det snurrande gråa hjulet. En säker start gör en del reparationer på hårddisken och rensar ut en del dynga som gamla cachefiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82

Jag gjorde som du sa, och då stängdes datorn av efter nån minut...

 

 

Är det någon som vet vad man har för rättigheter som konsument när sånt här inträffar?

 

Jag köpte min mac på El-Giganten i somras, som företagare.

Och jag var inne med datorn på deras service för en månad sen och fick tillbaka den i veckan, då jag fick svaret

att det inte var något hårdvarufel, utan mjukvarufel på datorn.

 

 

Om man köper en dator av apple, köper och laddar ner deras produkter som gör att jag inte kan använda datorn...

Vems är ansvaret?

 

Man blir rätt sne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade med alt, och fick då två alternativ, mac HD och recovory HD.

Dessvärre händer det fortfarande ingenting....

Oavsett vilken du väljer så stänger den av sig efter en stund?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82

Jag gjorde som du sa, och då stängdes datorn av efter nån minut...

Alltså, vid en säker start så stängde datorn av sig bara sådär? Och du hade strömadaptern ansluten?

 

Är det någon som vet vad man har för rättigheter som konsument när sånt här inträffar?

 

Jag köpte min mac på El-Giganten i somras, som företagare.

Som företagare gäller köplagen, vilket är mycket sämre för köparen än konsumentköplagen.

I vilket fall så har du ett års garanti.

 

Och jag var inne med datorn på deras service för en månad sen och fick tillbaka den i veckan, då jag fick svaret

att det inte var något hårdvarufel, utan mjukvarufel på datorn.

Vad hade de för belägg för det? Och vilket mjukvarufel påstod de att det var?

 

Jag skulle tro att de startade datorn med en extern hårddisk och att den då fungerade. Men det utesluter faktiskt inte fel på den interna hårddisken.

 

Om man köper en dator av apple, köper och laddar ner deras produkter som gör att jag inte kan använda datorn...

Vems är ansvaret?

Det är ditt ansvar. Apple har, precis som alla andra mjuk- och hårdvarutillverkare långtgående friskrivningsklausuler.

 

OK, känner du någon annan som har en Mac? Eller du kanske har en extra Mac själv? Börja då med att ta backup på hårddisken till en extern hårddisk. Du kan ansluta din Mac enligt "Firewire target disk mode". Gärna två backuper till två olika hårddiskar.

 

Sedan ska du formatera om din interna hårddisk. Formatera med nollor. Installera om systemet. Funkar inte Macen nu heller så är det verkligen hårdvarufel.

Annars installerarar du dina program och lägger tillbaka backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du valt att inte ta någon backup så antar jag att du inte hade några viktiga filer på disken som du vill spara.

 

Har du det, ja då har då problem eftersom det verkar vara något fysiskt fel på din hårddisk. Det du kan göra är att lämna iväg disken till något företag som är specialister på att rädda data från havererade diskar.

 

Du vet att du kan vända dig till Apple och närmaste APR och du behöver inte gå via Elgiganten för alla service och garantiärende?

 

Vet inte varför du skyller på Apple och OS X Lion för något som uppenbarligen har fungerat helt felfritt, ditt problem ligger knappast hos OS X Lion utan någon annan stans.

Vad hade du gjort i absolut närhet till att datorn slutade fungera? Inga hårda avstängningar genom att bryta strömmen osv? Inga nya program eller har du kört programvara likt Onyx, Clean My Mac mm för att "optimera" systemet?

 

Kan du starta från återställningsdisken alls eller den är också helt låst?

 

Köp en extern disk, koppla in den och installera om OS X, antingen från återställningspartitionen eller ifrån skivorna du fick med datorn. Ta sen en backup på allt viktigt om du kan komma åt innehållet på din interna disk. Lämna sen in datorn till Apple för felsökning och eventuell reparation. Värt är att notera att de (som alla andra) friskriver sig från ansvaret för din information på disken.

 

Sen som företagare så har du som nämts köplagen att förhålla dig till. Du har långgående undersökningsplikt inför köp då du och säljaren anses vara jämnbördiga parter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...