Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

2x512 minne till G5 var/vad köper jag?


munkii

Rekommendera Poster

Hej, kan jag få lite tips på ställen och märken o köpa 2x512 minne till G5 var/vad köper jag?

Jag har blivit så besviken på de senaste två ställena jag handlat ifrån.. har något nått tips på vart det funkar o handla över nätet?

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på pricerunnerså kommer du hitta mycket billigare minnen än på macoteket. köp Kingstonminnen så blir du garanterat nöjd!!

Bra länk, men man blir lite förvirrad ändå.

Kollar på 512 MB PC2700 Kingston och hur kan det skilja i priser hos samma försäljare ..?

Eller läser jag fel...Ska köpa till en G4:a MDD, sista modellen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tips om denna länken till Crucial

Börja med att Välja Apple där pilen är, efter två knapptryckningar till så vet du vilket minne du ska ha.

 

Tror jag ska prova ett köp där av PC2700 512MB

 

Vad är det för skillnad på CL= 3 och CL=2,5, och vad står det för?

G4,1,25 GHz MDD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får svara på min egen fråga om vad CL står för när det gäller minnen ^_^

På engelska givetvis..

 

What does "CL" stand for?

CL stands for CAS (column address strobe) latency, which is the number of clock cycles it takes before data starts to flow after a command is received. Low CAS latency at a given frequency is faster than high CAS latency at that same frequency. (For example, CAS2 is faster than CAS3.) However, lower CAS latency will NOT necessarily make your system faster. Your computer will only run as fast as the "slowest link" in your system, so you can't speed up your computer by adding memory that is faster than your current memory. The way to make your system faster is to add more megabytes (MB) of memory.

 

In general, we recommend using parts with the fastest speeds. This will give you the highest level of compatibility and future upgrade path.

 

If you don't know the CAS latency of the memory you currently have installed, don't worry; any of the modules listed in the Memory Advisor tool are guaranteed to work in your system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det biligaste kingston(512mb) jag hittade för ett par månader sen var på Twan Data i stockholm, typ 800 spänn. CL värdet behöver man inte bekymra sig för, 2,5 å uppåt funkar finfint till G4 1,25.

 

Pricerunner kan va lite snurrigt, men välj "pris med frakt" som sorteringsordning om du ska köpa över internet så borde det bli bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Köpte 2 x 512 MB DDR PC 3200 direkt från Crucial för några månader sedan till min G5 Dual 2.0. Det kostade totalt 1371 kr (med växlingskursen i november) och levererades med bud direkt hem till dörren. Brittisk moms slapp jag eftersom jag har firma, men även med deras skatt blir det billigt. På Crucial's site, välj Other Countries/ och välj sedan Europa. Sedan är det bara att välja Tillverkare (Apple) och modell. Crucial har flera olika DDR 400 PC 3200 så det känns tryggast att köpa det som tillverkaren uttryckligen säjer ska passa PowerMac G5. Snabb leverans och felfria minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kan jag få lite tips på ställen och märken o köpa 2x512 minne till G5 var/vad köper jag?

Jag har blivit så besviken på de senaste två ställena jag handlat ifrån.. har något nått tips på vart det funkar o handla över nätet?

Mvh Andreas

www.macoteket.se

 

DDR SDRAM PC3200/400MHz passar:

PowerMac G5 1.8GHz och dual 2.0GHz. OBS! måste monteras parvis!

Passar även iMac G5, ger lite bättre prestanda om minnet monteras parvis, men det är ingen nödvändighet.

 

994:- st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Köpte 2 x 512 MB DDR PC 3200 direkt från Crucial för några månader sedan till min G5 Dual 2.0. Det kostade totalt 1371 kr (med växlingskursen i november) och levererades med bud direkt hem till dörren. Brittisk moms slapp jag eftersom jag har firma, men även med deras skatt blir det billigt. På Crucial's site, välj Other Countries/ och välj sedan Europa. Sedan är det bara att välja Tillverkare (Apple) och modell. Crucial har flera olika DDR 400 PC 3200 så det känns tryggast att köpa det som tillverkaren uttryckligen säjer ska passa PowerMac G5. Snabb leverans och felfria minnen.

Jag tittade in på cruials site.. planerar att ge min dator mer minne..

 

Men vad är "Limited lifetime warranty"- vems livslängd är det fråga om ? min eller minnets ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade in på cruials site.. planerar att ge min dator mer minne..

 

Men vad är "Limited lifetime warranty"- vems livslängd är det fråga om ? min eller minnets ?

Det som först uppnås ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Varför i h:e ska det vara så svårt med minne till mac ?

Borde väl räcka att det är rätt typ?

 

:angry:

 

Om jag förstår det jag läst här på forumet om minnen, så är det här inget man törs köpa då?

 

1 GB för 826 kr inkl moms... det vore nå't :w00t:

 

Men törs man, de kan ju inte ens garantera vilken tillverkaren är..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Köpte 2 x 512 MB DDR PC 3200 direkt från Crucial för några månader sedan till min G5 Dual 2.0. Det kostade totalt 1371 kr (med växlingskursen i november) och levererades med bud direkt hem till dörren. Brittisk moms slapp jag eftersom jag har firma, men även med deras skatt blir det billigt. På Crucial's site, välj Other Countries/ och välj sedan Europa. Sedan är det bara att välja Tillverkare (Apple) och modell. Crucial har flera olika DDR 400 PC 3200 så det känns tryggast att köpa det som tillverkaren uttryckligen säjer ska passa PowerMac G5. Snabb leverans och felfria minnen.

107392[/snapback]

 

Behöver man inte betala svensk skatt då?

hur funkar det där egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FixarFrazze

Testade http://mycom.se/produkt/kingston__512mb_dd..._cl3_22620.html men datorn vägrade starta när de satt i! Killen på mycom sa dock att de skulle fungera i en PM G5 2x1.8, så jag kunde lämna tillbaka dem och få pengarna tillbaka...

 

 

det skumma är att enligt crucial ska min dator ha ett par minnen som har

 

"Specs: DDR PC3200 • CL=3 • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR400 • 2.6V • 32Meg x 64"

 

Men i själva datorn (där man stoppar in minnerna) står det 2.5V!

 

Kan någon förklara varför det är skilland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...